رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۸۷

سعید جلیلی عازم ژنو شد

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، برای شرکت در گفتگوهایی که برای نخستین بار نماینده‌ای از آمریکا در آن حضور دارد عازم ژنو شد.

این گفتگوها در چارچوب توافق جلیلی و سولانا پس از ارائه بسته جدید پیشنهادی غرب به ایران برگزار می‌شود و ویلیام برنز مرد شماره ۳ دیپلماسی خارجی آمریکا برای نخستین بار در آن حضور خواهد یافت.

حضور برنز در این گفتگوها با استقبال دیگر اعضای گروه ۵+۱ مواجه شده و وزیر خارجه ایران نیز شب گذشته اعلام کرد که «حضور نماینده آمریکا در ژنو باعث می‌شود که ایالات متحده مستقیماً در جریان اطلاعات قرار بگیرد.»

در همین حال و به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا آقای جلیلی در آستانه سفر به ژنو به خبرنگاران گفت که پيشنهاد ايران را در مذاکرات ژنو مطرح و درباره ايده‌های دو طرف درباره ادامه مذاکرات گفتگو خواهد کرد.

وی در پاسخ به سؤالی در این مورد که حضور نماينده آمريکا، تغيير سياست واشنگتن است يا تغيير تاکتيک آن، گفت: «از نظر ما آنچه اهميت دارد اين است که طرف مقابل با چه رويکردی در مذاکرات حضور دارد.»

آقای جليلی تأکيد کرد: «بيش از اينکه چه افرادی حضور می‌يابند، نوع رويکرد است که اهميت دارد اگر با رويکرد سازنده و پرهيز از خطاهای گذشته حضور يابند، حتماً مذاکرات سازنده‌ای خواهيم داشت.»

آقای جليلی همچنین سفر خود به ژنو را در ادامه تحرکاتی ارزیابی کرد که اخيراً ايران و کشورهاي ۵+۱ داشته‌اند.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ايران با اشاره به پاسخ تهران به نامه سولانا و ۵+۱، افزود: «به آنها قول داده بوديم که بسته پيشنهادی آنها و ايده‌ای را که برای ادامه مذاکرات داشتند، بررسی کنيم که آنها را بررسی کرديم.»

وی ادامه داد: «متقابلاً ما نيز پيشنهادی داريم که در اين سفر درباره مشترکات دو بسته و ايده‌های دو طرف درباره ادامه مذاکرات بحث خواهيم کرد.»

قرار است سعید جلیلی روز شنبه ۲۹ تیر، در ژنو با خاویر سولانا مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و نمایندگان گروه ۵+۱ در موضوع هسته‌ای ایران به مذاکره بنشیند.


در همین رابطه:
ابراز رضایت ایران از حضور آمریکا در مذاکرات
استقبال از حضور برنز در مذاکرات ژنو
حضور آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ژنو
«آمریکا مخالف برنامه هسته‌ای ایران نیست»
انتشار متن پاسخ محرمانه ایران به ۵+۱
جلیلی و سولانا، ۲۹ تیر در ژنو دیدار می‌کنند
سولانا: به نتیجه مذاکرات خوشبین نیستم
ارائه پاسخ ایران به سولانا
احتمال نظارت بیشتر آژانس بر فعالیت‌های ایران
متکی از مذاکرات جدید ایران و غرب خبر داد

نظرهای خوانندگان

از همین الان نتیجه جلسه مشخص است ایران به ادامه موضع خود در مورد غنی سازی ادامه می دهند گروه 1+5 هم یک فرصت 60 روزه به ایران میدهند که این کار را نکند دولت امریکا بانک مرکزی ایران را تحریم میکند و اتحادیه اروپا طی بیانیه ابکی ایاران را تشویق یه ادامه مذاکرات میکند . بعد یکباره اقای لاریجانی وسط گود میشود و یک 2 ماهی هم ایشان با اقای سولانا مذاکره و بعد از ان اقای بوش جایش را به یکی دیگر می دهد و ...این داستان ادامه دارد!

-- بهزاد ، Jul 18, 2008 در ساعت 03:30 PM

تاریخ همیشه تکرار می شود اما برای ملت این همیشه تاریخ در موضع ضعف تکرار شده است نوشیدن جام زهر در سال های گذشته و بار دیگر نوشیدن زهر نشان دهنده به تمسخر گرفتن ملتی است که بازیچه دستان نااگاهانی است که با روح و روان و زندگی مردم بازی می کنند استخوان هایمان شکست زیر بار نامردمی ها .

-- کیها ، Jul 18, 2008 در ساعت 03:30 PM

چرا نظریات سیاسی را در قسمت مربوطه چاپ نمی کنید ؟ ایا بهتر نیست ازادی بیان رعایت شود ممنون

-- باقر ، Jul 18, 2008 در ساعت 03:30 PM