رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۸۷

نگرانی آمریکا از دستگیری دانشجویان در ایران

در پی بازداشت دو دانشجوی دیگر در ایران، وزارت‌خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از افزایش «سرکوب فعالان دانشجو» از سوی مقامات ایرانی ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، در این بیانیه آمده است: «ایالات متحده از انتشار گزار‌ش‌هایی درباره افزایش سرکوب فعالان دانشجو در نهمین سالگرد تظاهرات دانشجویی در نهم ژوئیه سال ۱۹۹۹ از سوی مقامات ایرانی نگران است.»

روزنامه اعتماد چاپ تهران نوشت که محمد هاشمی و بهاره هدایت روز یکشنبه گذشته بازداشت و به زندان اوین تهران منتقل شدند. این دو نفر از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت بودند که یک گروه دانشجویی طرفدار اصلاحات است.

همچنین روزنامه کارگزاران نیز خبرداد که با بازداشت این دو نفر، شمار دانشجویان بازداشت شده در ایران در جریان نهمین سالگرد تظاهرات دانشجویان هجده تیر افزایش یافت.

گروه‌هایی از دانشجویان، هر سال به مناسبت سالگرد هجدهم تیر که جدی‌ترین برخورد میان حاکمیت و دانشجویان از زمان انقلاب رد ایران است، تجمعات کوچکی برپا می‌کنند.

شان مک‌کورمک سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا در این بیانیه گفت: «ایالات متحده در کنار همه دانشجویان و مسئولان جامعه مدنی در ایران که شجاعانه در تلاش برای احیای عدالت و حقوق جهانی در کشورشان هستند خواهد ایستاد.»

وی در این بیانیه افزوده است: «ما ازطریق سازمان ملل متحد و دولت‌های خارجی به همکاری خود با جامعه بین‌المللی برای پرداختن به مسئله نقض حقوق بشر از سوی رژیم ایران ادامه خواهیم داد.»

آقای مک کورمک ادامه داد: «ایالات متحده از رژیم ایران می‌خواهد آزادی‌های اساسی مثل محاکمه عادلانه را برای همه شهروندان ایرانی فراهم سازد.»


در همین رابطه:
دفتر تحکیم: اتهامات منتسبه «شرم‌آور» است
دلایل بازداشت دانشجویان دفتر تحکیم اعلام شد
بازداشت دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم

نظرهای خوانندگان

به آقای مک کورمک باید گفت شما که سال های پیش75 میلیون و امسال طبق گزارشات تکذیب نشده 400 میلیون دلار برای ایجاد نا امنی در ایران منظور کرده اید چگونه انتظار دارید که اینگونه ابراز نگرانی ها و حمایت هایتان تاثیر منفی در مبارزات آزادی خواهانه مردم ایران نداشته باشد.

-- امیر ، Jul 16, 2008 در ساعت 09:52 AM

من توصیه می کنم به رادیو زمانه که یک ستون طنز یا فکاهی هم باز کنید و خبر هایی مثل این را در آن بخش قرار دهید. این دوست دلسوز آمریکاییمان بهتر است نگران حقوق بشر سیاه پوستان و مهاجران مکزیکی در مملکت خودشان باشد

-- مانی ، Jul 16, 2008 در ساعت 09:52 AM