تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

توصیه به اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده ایران
روزنامه اعتماد ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «بهار احزاب» با اشاره به اعلام آمادگی حزب اعتماد‌ملی برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری به بررسی جایگاه احزاب در جمهوری اسلامی پرداخته است.

در سرمقاله این روزنامه آمده است: «دنیای سیاست در عصر مدرن بدون احزاب هیچ معنا و مفهومی ندارد. جوامع سیاسی مدرن وامدار نگرش و تعامل حزبی هستند. فقدان نهادهای اجتماعی و سیاسی سازمان‌یافته و عدم فعالیت‌های حزبی تنها مختص جوامع بدوی و سنتی است.»

این روزنامه، یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در ایران را تشکیل حزب در این کشور اعلام کرده و می‌نویسد: «با این همه در سال‌های گذشته، احزابی در ایران شکل یافتند که به تناسب، پراکنده، سازماندهی شده، قدرتمند و یا ضعیف بوده‌اند.»

اعتماد‌ملی در ادامه سرمقاله خود همچنین «انتخابات» را بهار احزاب در دنیا می‌داند.

این روزنامه در پایان به اصلاح‌طلبان توصیه می‌کند که با تمرکز بر کار حزبی، انسجام بیشتر، گسترش تشکیلا‌ت خود را برای حضور در انتخابات آماده کنند.

انتقاد از «عملکرد روزمره» دولت نهم
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود با عنوان «دولت یومیه و نهاد ناآرام جامعه» به قلم احمد پورنجاتی به انتقاد از سیاست‌های دولت نهم در اداره کشور پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد که تصمیمات آنی و ناگهانی دولت در سال‌های اخیر، آرامش را از تمامی سطوح زندگی مردم گرفته است.

سرمقاله‌نویس کارگزاران با اشاره به این‌که نام دولت نهم را «دولت یومیه» گذاشته است در تشریح دلایل این اقدام خود می‌نویسد: «در وضعیت کنونی اداره کشور همه چیز یومیه است: از سیاستگذاری گرفته تا تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی، از انتصاب و انفصال مسوولان گرفته تا ساختار و تشکیلات اداری و به‌ویژه از مقررات و ضوابط گوناگون فعالیت‌های تولیدی و صنعتی و کشاورزی و خدماتی گرفته تا قیمت همه نیازمندی‌های زندگی مردم و کمیابی یا فراوانی آنها در بازار!»

کارگزاران در ادامه با انتقاد از بی‌توجهی برخی نهادهای نظارتی بر عملکرد دولت، می‌آورد: «چه بسا اگر نهادهای مسوول نظارت، اعم از مجلس و بالاتر از آن اراده و سازوکار جدی و متناسب برای سنجش عملکرد مدیریت کشور را داشتند و خود نیز در برابر افکار عمومی ملزم به پاسخگویی بودند، وضعیت به اینجا نمی‌رسید.»

این روزنامه در پایان می‌نویسد که برای اصلاح این وضعیت مجلس باید به جایگاه اصلی خود بازگشته و مدافعان دولت به منتقدان دلسوز ان تبدیل شوند.

غیبت وزرای اقتصاد و کشور در طرح تحول اقتصادی دولت
روزنامه مردمسالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «جراحی اقتصادی بدون ثبات مدیریتی؟!» به تجزیه و تحلیل طرح تحول اقتصادی دولت نهم پرداخته است.

این روزنامه با پر اهمیت خواندن چنین طرحی در یک‌سال مانده به اتمام ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد و با اشاره به بی‌تکلیف ماندن سرنوشت وزارت اقتصاد و کشور می‌نویسد: «وزارتخانه‌های اقتصاد و کشور، به عنوان مهمترین بازوهای اجرایی و کارشناسی در اجرای هر برنامه مهم سیاسی و اقتصادی، نه تنها در اتاق عمل این جراحی حاضر نیستند بلکه از شواهد و قرائن و اداره طولانی مدت آنها به وسیله سرپرست چنین پیداست که خود نیازمند رسیدگی هستند و در صف تعیین وزیر بسر می‌برند.

این روزنامه در ادامه می‌آورد: «پس بیراهه نیست اگر استدلال کنیم که طرح تحول اقتصادی مورد نظر دولت نهم، حتی اگر هیچ انتقادی نیز بر آن وارد نباشد، از لحاظ اجرایی و در سطح تصمیم سازی با اما و اگرهای جدی‌ای مواجه است.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)