تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

دکترای افتخاری دانشگاه لندن برای رخشان بنی‌اعتماد

خبرگزاری ایسنا امروز چهارشنبه در گزارشی از دریافت دکترای افتخاری از سوی رخشان بنی‌اعتماد، کارگردان سینمای ایران از دانشگاه لندن خبر می‌دهد.

این خبرگزاری با اعلام این خبر، نوشته است که متن سخنرانی خانم بنی‌اعتماد را به هنگام دریافت جایزه‌اش در لندن به‌صورت اختصاصی به‌دست آورده است.

در بخشی از سخنرانی خانم بنی‌اعتماد که متن کامل آن از سوی ایسنا مخابره شده، آمده است: «خوشحالی من از دریافت این دکترا بیشتر از این جهت است که آن را از دانشگاه لندن می‌گیرم که جایگاه و اعتبار شناخته‌شده‌ای به لحاظ توجه به اندیشه و هنر انسانی دارد.»

خانم اعتماد همچنین دریافت این جایزه را افتخاری برای «تمامی زنان اندیشمند ایرانی درسراسر دنیا» اعلام کرده است.

پیشتر دانشگاه لندن برای این کارگردان سینمای ایران در فروردین ماه سال‌جاری برنامه‌ای برای معرفی آثار سینمای‌اش برگزار کرده بود.

این برنامه از سوی مرکز مطالعات رسانه‌ای و فیلم دانشکده مطالعات آفریقایی و شرقی لندن (SOAS) با همکاری بنیاد میراث ایران (Iran Heritage) و مؤسسه فیلم بریتانیا (BFI) برگزار شد که بعد از گذشت ماه‌ها از این برنامه، آن‌طور که خبرگزاری ایسنا اعلام کرده، مراسم رسمی اهدای دکتری افتخاری‌اش روز گذشته از دانشگاه لندن برگزار شده است.

رخشان بنی اعتماد کارگردانی است که در فیلم‌هایش به مسائل اجتماعی می‌پردازد.

در کنفرانس فروردین ماه مجموعه آثار بنی‌اعتماد از مستند گرفته تا داستانی، از زاویه‌های مختلف و با رویکردهای گوناگون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و فمینیستی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته بود.

خانم اعتماد همچنین رخشان بنی‌اعتماد در کارگاه‌های آموزشی که از سوی مؤسسه Insight (بینش) برگزار ‌شد، حضور یافت و تجربیات سینمایی‌اش را به طور فشرده به دانشجویان و علاقه‌مندان فیلمسازی گذاشت.

رخشان بنی‌اعتماد متولد ۱۳۳۳ تهران، فارغ‌التحصیل کارگردانی از دانشکده هنرهای دراماتیک تهران یا همان دانشکده سینما و تئاتر است. وی از سال ۱۳۵۲ با سمت منشی‌صحنه در تلویزیون مشغول به کار شد و تا سال ۱۳۵۹ چند فیلم مستند کوتاه را به نام کارگردان به ثبت رساند.

رخشان بنی‌اعتماد کیست؟

این کارگردان سینمای ایران که با دستیاری در فیلم‌های «آفتاب نشین‌ها»، «گل‌های داوودی»، «تحفه‌ها» و «تنوره دیو» فعالیت خود را در عالم فیلمسازی آغاز کرد، در دهه ۷۰ با فیلم‌های سینمایی «نرگس»، «روسری‌ آبی»، «بانوی اردیبهشت» و «زیر پوست شهر» توانست یکی از جریان‌سازترین سینماگران اجتماعی‌ساز ایران باشد.

نظرهای خوانندگان

اميدوارم خانم ها وآقاياني که يادگرفته اند - نميدانم ازکي؟-که وقتي جايزه اي ميگيرند آن را متعلق به ملت ايران بدانند،اين دکان روابط عمومي را تخته کنند.

-- شاهد ، Jul 23, 2008 در ساعت 02:10 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)