تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نگرانی از سرنوشت دو متخصص ایرانی

سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید نگران سرنوشت دو متخصص فعال در امور ایدز است که از سوی مقامات امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند.

آرش و کامیار علایی دو برادری هستند که گزارش‌ها از بازداشت آنان در ایران حکایت می‌کند. این دو برادر به فاصله یک روز، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

هنوز دلایل بازداشت آنها که در روز‌های ۲۲ و ۲۳ ژوئن صورت گرفته، اعلام نشده‌است.

سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر که مقر آن در نیویورک است روز گذشته با صدور بیاینه‌ای با ابراز نگرانی از بازداشت این دو متخصص اعلام کرده که «مقام‌های مسئول در ایران باید دو پزشک حبس شده را که به دلیل فعالیت‌هاشان در زمینه بیماری ایدز و اچ‌آی‌وی شهرت جهانی دارند، آزاد یا که تفهیم اتهام کنند.»

در این بیاینه آمده است: «مقامات مسئول از آشکار کردن اطلاعات مربوط به محل نگهداری برادران علایی سرباز می‌زنند و ایشان را از دسترسی به وکیل محروم کرده‌اند.»

دکتر کامیار علایی پژوهشگر دانشگاه هاروارد و کارشناس بین‌المللی بهداشت پایه‌گذار برنامه کلینیک‌های مثلثی در جلوگیری از گسترش ایدز در ایران است.

در این اطلاعیه همچنین به نقل از جو آمون، مدیر برنامه ایدز(آچ آی وی) سازمان دیدبان حقوق بشر، آمده است که اقدام ایران در بازداشت بدون اتهام این دو برادر «تاثیر نا امید کننده‌ای» بر تلاش‌ها برای کنترل ایدز در این کشور خواهد گذاشت.

دیده‌بان حقوق‌بشر آورده که ایران عضو کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است و از این رو التزام قانونی دارد که به طور اختیاری افراد را دستگیر و بازداشت نکند و حقوق ملتزم روند احقاق حق هر بازداشت شده را که شامل اعلام بدون تاخیر دلایل دستگیری، اعلام هر اتهامی که باید تفهیم شود، حق دسترسی به وکیل و مشاور حقوقی، و حق حضور در مقابل مامور قضایی برای مشخص شدن قانونی بودن بازداشت، محترم بشمارد.

آرش و کامیار برای شرکت در برنامه‌های تخصصی و در اختیار گذاشتن تجربه‌هاشان در ایران در زمینه پیشگیری و درمان ایدز تاکنون به کشورهای مختلف، از جمله ایالات متحده آمریکا، سفر کرده‌اند.


در همین رابطه:
بی‌اطلاعی از سرنوشت مؤسسان انستیتو پارس

نظرهای خوانندگان

هیچ بعید نیست اگریکی ازاین اقایان ویا اقازادگان مبتلا به بیماری ایدز شده و این دو پزشک را برای معالجه ایشان ربوده باشند.

-- بدون نام ، Jul 22, 2008 در ساعت 10:40 AM

بدون نام جان خوش خیالی ها...
کلا تحقیق توی این ممکلت در باره چیزهایی که آبروی جامعه اسلامی رو بریزه ممنوع و چه بسا حرام و حتی در حد محاربه و مفسد فی الارضه.
من از همین حالا براشون اشهد میخونم.

-- هادی ، Jul 22, 2008 در ساعت 10:40 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)