تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

آثار منفی واردات گندم بر اقتصاد ایران
روزنامه اعتماد‌ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «واردات گندم و بحران مدیریت در بخش کشاورزی» به اقدام دولت نهم برای آغاز واردات هفت میلیون تن گندم واکنش نشان داده است.

این روزنامه با طرح این پرسش که «براستی پیکان اقتصاد ایران چه هدفی را نشانه‌گذاری کرده است» از این اقدام دولت به عنوان ضربه‌ای بر پیکره اقتصاد ایران یاد می‌کند.

اعتماد‌ملی همچنین می‌نویسد که واردات کلان گندم، طرح خودکفائی ایران که از سالیان پیش آغاز شده است را به شکست می‌کشاند.

این روزنامه در پایان خطاب به مسئولان دولت نهم می‌آورد: «دولت باید به این پرسش پاسخ دهد که به‌رغم وجود هشدارهای کارشناسی، چگونه برنامه‌ریزان کشاورزی به سمتی چرخیده‌اند که خودکفایی گندم به رویایی بربادرفته تبدیل شده است؟»

نقد مذاکرات ایران و غرب در ژنو
روزنامه کیهان به قلم حسین شریعتمداری و با عنوان «این مذاکره، آن مذاکره نیست!» سرمقاله امروز خود را به مذاکرات اخیر ایران و غرب در مورد برنامه‌ هسته‌ای تهران اختصاص داده است.

این روزنامه در واکنش به اظهاراتی که ایران را به عقب‌نشینی در برابر آمریکا و قبول نماینده‌ای از کاخ سفید در مذاکراتش با غرب متهم می‌کنند، می‌نویسد: «آنچه روزشنبه در ژنو اتفاق افتاده دقیقاً مانند حضور مشترک نمایندگان ایران و آمریکا در سایر مجامع بین‌المللی و همراه با نمایندگان سایر کشورهاست.»

کیهان در ادامه می‌نویسد، از آنجائی که ایران در این مذاکرات براساس قوانین تحمیلی و بدون میل و رغبت شرکت کرده است پس نمی‌توان آن را مذاکره‌ مستقیم ایران و آمریکا دانست، چراکه در مذاکره دو طرف باید با میل و رغبت داشته باشند.

سرمقاله‌نویس این روزنامه همچنین می‌نویسد: «جمهوری اسلامی ایران بر این باور منطقی بوده و هست که مذاکره با آمریکا نه فقط به نفع ایران اسلامی نیست بلکه دام خطرناکی است که آمریکا اصرار به پهن کردن آن دارد.»

به اعتقاد کیهان «هدف آمریکا از کشاندن ایران به پای میز مذاکره، ابلاغ این توهم به نهضت‌های اسلامی است که ایران نیز بعد از 30 سال مقاومت چاره‌ای جز تسلیم در برابر آمریکا نداشت!»

دعوت از محمد خاتمی برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود به قلم محمد عطریانفر و با عنوان «ماموریت تاریخی خاتمی» به چگونگی شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری در ایران پرداخته است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه می‌نویسد که اصلاح‌طلبان به‌عنوان تکلیف ملی و وظیفه‌ای سیاسی و به‌منظور مبارزه با رادیکالیزم باید در انتخابات شرکت کنند.

کارگزاران شرایط حداکثری این شرکت فعال را برای اصلاح‌طلبان، چنین تشریح می‌کند:‌ «با اجماع و وحدت همه‌جانبه منادی یک شعار بوده و دارای مواضع متحد و یکپارچه‌ای باشند، بر این باور استوار باشند که قطعا پیروزمندانه مجددا به قدرت خواهند رسید و به چهره واحدی به‌ عنوان نامزد موردنظر خود دست پیدا خواهند کرد.»

این روزنامه در ادامه می‌نویسد که تنها کسی که داری چنین شرایطی بوده و می‌تواند اصلاح‌طلبان را به این اهداف نزدیک کند، محمد خاتمی رئیس‌جمهوری سابق ایران است.

عطریانفر در ادامه یادداشت خود خطاب به آقای خاتمی می‌نویسد: «خاتمی برای حضور در صحنه هیچگونه تردیدی را بر خود نباید روا بدارد و از عدم همبستگی احتمالی بین گروه‌های اصلاح‌طلب نیز نباید نگران باشد چراکه بر نقش محوری ایشان حتی منتقدان درون جریان اصلاحات تاکید دارند و قطعا او را همراهی خواهند کرد.»

در ادامه این یادداشت همچنین آمده است: «خاتمی باید بر این نکته واقف باشد که او چه بخواهد و چه نخواهد ماموریت تاریخی این دوره که همانا بازگشت مدیریت کشور بر پایه اصلی و منطقی خود است، بر دوش ایشان خواهد بود و این تکلیفی است که شخص ایشان نمی‌تواند برعهده نگیرد بلکه این تکلیف ولو طاقت‌فرسا به‌عنوان یک رسالت ملی و جسارتا شرعی بر دوش ایشان است.»

نظرهای خوانندگان

آنروز که رهبر فرزانه ی ایران آیت الله العظمی امام خمینی ره فرمودند " هی نگوئید اقتصاد اقتصاد ما برای شکم انقلاب نکردیم من هم میدانم خر هم اقتصاد دارد خروس هم اقتصاد دارد ...." و بدون برنامه ریزی شعار همه با هم را داد و جهاد سازندگی را ساخت و سپاه پاسداران را ساخت هزینه ی بیش از یک ملیون آخوند را روی دست دولت گذاشت جنگ هشت ساله را ادامه داد و ... به این روز فکر نمیکرد که مردم هم اقتصاد دارند به جای بازسازی اقتصاد اقدام به تخریب آن کرد و وارثانش هم کم نگذاشته جا پای او گذاشتند و حتی بدتر که آیت الله های خدا جو اقدام به اختلاس و دزدی هم کردند تا زمانی که هزینه های دولت افزایش می یابد تولید در ایران قادر به رقابت با محصولات خارجی را بدست نخواهد آورد زیرا قیمت آب برق ملک و ... که همگی در انحصار دولتند و دولت سعی در جبران کسری های خودش را با بالا بردن قیمت این محصولات دارد امکان بوجود آمدن اقتصاد ی طبیعی را نخواهیم داشت گندم چای و ... همگی وارداتی خواهند شد و به تبعه آن بحران اقتصادی در ایران حادتر خواهد شد .
کیهان باید نگران رابطه با آمریکا باشد زیرا دارو دسته های شکنجه گر باید کروات بزنند و افرادی مثل شریعتمداری از گردونه خارج میشوند . همانطور که مشاهده میکنید از زاویه ی منافع ملی نیست که تحلیل میشود بلکه ناشی از منافع حقیر فردیشان است که نگرانند .
آقای خاتمی بهتر است در انتخابات شرکت نکند زیرا احترام خودش را حفظ میکند . دیگر مردم توهم ندارند لذا جناحهای حکومتی را نمیخواهند این رژیم جمهوری اسلامی دیگر تاریخ مصرفش به اتمام رسیده است خاتمی نیز توان حفظ آنرا ندارد .

-- فرهاد- فریاد ، Jul 21, 2008 در ساعت 09:30 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)