تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

هشدار آمریکا به ایران پس از مذاکرات ژنو

ایالات متحده پس از مذاکرات بین‌المللی ناتمام با فرستاده هسته‌ای ایران اعلام کرد که تهران باید بین همکاری یا رویارویی یکی را انتخاب کند و به فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود خاتمه دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن شان مک‌کورمک سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا بعد از مذاکرات ژنو گفت: «ما امیدواریم مردم ایران درک کنند که رهبران آن‌ها باید بین همکاری که فوایدی برای همه خواهد داشت و رویارویی که فقط می‌تواند به انزوای بیشتر منجر شود یکی را انتخاب کنند.»

آقای مک‌کورمک افزود که برنز ملاقات جداگانه‌ای با هیچ‌یک از اعضای هیئت ایرانی نداشته و خاویر سولانا مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا به ایران گفته است که باید در عرض دو هفته جواب روشنی به پیشنهاد ارائه شده از سوی قدرت‌های بزرگ بدهد.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارش مشابهی خبر داد که در بیانیه وزارت‌خارجه آمریکا آمده است که برنز پیام ساده و روشنی مبنی بر جدیت واشنگتن در موضوع مشوق‌های بین‌المللی پیشنهادی به ایران، به شرط توقف غنی‌سازی اورانیوم را ارائه کرده است و آمریکا تنها در صورتی در مذاکرات با ایران وارد خواهد شد که تهران به چنین اقدامی مبادرت ورزد.

این در حالی است که ویلیام برنز مرد شماره سه وزارت خارجه آمریکا از مقامات ایران خواسته است تا از فرصت تاریخی مذاکره با غرب استفاده کرده و منافع خود و مردم این کشور را تامین کنند، چرا که آمریکا اجازه نخواهد داد تهران برای ادامه فعالیت‌های هسته‌ای‌اش، پشت ایده تهدید خارجی پنهان شود.

آقای برنز که دیروز (شنبه) در مذاکرات سعید جلیلی و خاویر سولانا در ژنو حضور داشت، در سخنانی که نهم جولای سال‌جاری در جلسه ویژه سیاست آمریکا در قبال ایران در کمیته سیاست خارجی کنگره ایراد کرد، گفت است: «ما به ایران پیشنهاد می‌کنیم در این فرصت تاریخی که بدست آورده برای دو چیز تلاش کند؛ کسب دوباره اعتماد بین‌المللی در خصوص اهداف برنامه هسته‌ای خود و دستیابی مردم ایران به تکنولوژی.»

به‌گفته آقای برنز در صورتی که ایران از این فرصت تاریخی استفاده کند، می‌تواند در مسیر رفاه اقتصادی واقعی گام بردارد.

سخنان آقای برنز در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران همواره اعلام کرده‌اند که در فضای عادلانه حاضر به ادامه مذاکرات با غرب هستند.

آمریکا و غرب نگران فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند و خواستار توقف غنی‌سازی اورانیوم از سوی تهران شده‌اند، اما جمهوری اسلامی با تاکید بر این‌که فعالیت‌های هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است توقف این فعالیت‌ها را به عنوان خط قرمز خود اعلام کرده است.

با این حال آقای برنز در سخنان خود به مقامات ایران اعلام کرده است که آمریکا از در اختیار گذاشتن امکان انتخاب برای سران ایران، حمایت می‌کند.

نظرهای خوانندگان

این فیلم بازی کردن ها برای چه هست ؟ کار تمام شده است و جمهوری اسلامی پذیرفته است که دست از غنی سازی بردارد انرزی هسته ای حق مسلم ما فقط یک شعار بود و بیچاره مردم ایران را برای چنیدین سال گمراه کرد توافق بدست امده در کنفرانس ژنو بطور پنهانی حکایت از آن دارد که برنامه هسته ای ایران متوقف خواهد شد و جمهوری اسلامی در مقابل غرب کوتاه امده است و در خاتمه این فیلم بازی کردن های سیاسی خیلی خنده دار است برای مردم ایران وجهان جمهوری اسلامی چاره ای نداشت برای بقا نظام خود می بایست این بسته پیشنهادی را بپذیرد .

-- ابراهیم ، Jul 20, 2008 در ساعت 04:51 PM

شما اگردرایران زندگی میکنید باید از متوقف شدن غنی سازی خیلی خوشحال شوید چون خواست 90 درصد مردم ایران است .حالا اگر بتوانند امتیازی بگیرند بوق وکرنا هم برمیداند وبه مردم می گویند ما پیروز شده ایم .ولی من چشمم از این نظام برای توقف غنی سازی اب نمی خورد.امیدوارم بپذیردوما جشن بزرگی برپا کنیم.

-- پری ، Jul 21, 2008 در ساعت 04:51 PM

این آمریکاست که باید موضع خود را مشخص کند
آمریکا میتواند به راحتی ایران هسته ای را قبول کند و در سود آن شریک شود و اگر نه موقعیت ایران از آن زمان که آمریکا در خلیج فارس با ناوهایش به سکوهای ایران حمله کرد به مراتب بهتر است این بار با کوچکترین اشتباه ضربه سختی خواهد خورد چون ایرانیها فکر میکنند توان مقابله با آمریکا را همزمان در تمام مرزها و حتی خارج از منطقه را دارند
آمریکا به شدت ضربه پذیرتر و ایران بسیار قویتر شده است
در این وضعیت قبول ایران هسته ای منطقی ترین راه جلوی آمریکاست

-- بدون نام ، Jul 22, 2008 در ساعت 04:51 PM

جنگ 33 روزه اسرائیل و لبنان به معنای ضعف اسرائیل و قدرت لبنان تفسیر شد
آمریکا ضربه پذیرتر و ایران قئیتر از سابق شده است
گزینه نظامی خنده دارترین جوک برای رقبای آمریکاست

-- بدون نام ، Jul 22, 2008 در ساعت 04:51 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)