تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

سفر کاندولیزا رایس به آسیا و خاورمیانه

کاندولیزا رایس وزیر امورخارجه آمریکا یکشنبه شب به وقت محلی به آسیا و خاورمیانه سفر می‌کند.

وی در حالی برای سفر به منطقه خاورمیانه و آسیا آماده می‌شود که دیپلماسی هسته‌ای اصلاح شده‌ ایالات متحده و غرب در قبال ایران تاکنون ثمربخش نبوده، اما آهنگ این دیپلماسی در قبال کره‌شمالی به قوت خود همچنان باقی است.

به گزارش ساندی تایمز، رایس قرار است بامداد دوشنبه در ابوظبی با هم‌پیمانان خود از کشورهای حاشیه خلیج فارس ملاقات و طی آن در جریان نتایج حضور بی‌سابقه فرستاده شماره سه خود به نشست روز گذشته ژنو با هیئت هسته‌ای ایران قرار بگیرد.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در راستای استفاده از راه‌حل دیپلماسی در قبال کره‌شمالی، روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه قرار است به سنگاپور سفر و با همتای خود از کره‌شمالی به عنوان آخرین مرحله از سیاست خلع سلاح هسته‌ای پیونگ یانگ ملاقات کند.

در عین حال در خصوص اعمال سیاست‌های غرب در برابر ایران تاکنون هیچ نشانه‌ای دیده نمی‌شود که نشان دهد تهران از درخواست‌های بین‌المللی برای توقف غنی‌سازی اورانیوم تبعیت کرده است.

واشنگتن اعلام کرده که هدفش از اعزام ویلیام برنز به مذاکرات ژنو آن بوده که نشان دهد واشنگتن در زمینه حمایت از تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به این بحران طولانی که نگرانی‌هایی در خصوص حمله نظامی اسرائیل یا حتی آمریکایی ها به ایران را در پی داشته، جدی و مصمم است.

مقامات آمریکایی می‌گویند برنز قرار است شخصا رایس و همچنین مقامات بلند‌پایه امارات متحده عربی و احتمالا دیگر هم‌پیمانان واشنگتن در خلیج فارس که نگران برنامه‌های هسته‌ای ایران هستند را در جریان مذاکرات ژنو قرار دهد.

خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که هدایت تلاش‌ها به منظور متقاعد کردن ایران به قبول مشوق های جدید برای توقف غنی سازی اورانیوم را برعهده دارد روز شنبه در ژنو گفت که این ملاقات سازنده بود اما ما هنوز از تهران برای سئوالات‌مان پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

وی افزود: «قرار است مقامات ایرانی ظرف دو هفته آینده به جدیدترین مشوق‌های ارائه شده پاسخ دهند.»
سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران نیز روز گذشته پس از تازه‌ترین دور مذاکرات به خبرنگاران گفت که برخی نقاط مشترک وجود دارد و درعین حال نقاطی وجود دارد که مشترک نیست.

به گفته تحلیل‌گران، این اقدام دیپلماتیک آمریکا در قبال ایران در واقع مثل تغییر عملی دیپلماسی این کشور در قبال کره شمالی در سال ۲۰۰۶ است که در نهایت در سال گذشته به انعقاد قرارداد مهم و تاریخی خلع سلاح هسته‌ای این کشور منجر شد.

کره شمالی ماه گذشته با ارائه گزارشی از برنامه‌های اتمی و قول پایان دادن به روند از کار انداختن رآکتور پلوتونیوم خود تا ماه اکتبر، راه را برای از کار انداختن همه برنامه‌های هسته‌ای خود هموار کرد.

رایس روز پنج شنبه در حاشیه نشست منطقه‌ای اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا در سنگاپور این تلاش‌ها را پیگیری خواهد کرد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)