تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

پایان مذاکرات «ناتمام» ایران و گروه 5+1

سعید جلیلی مذاکره‌ کننده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای ایران و خاویر سولانا مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان مذاکرات دوجانبه، نتایج آن را مثبت و امیدوار کننده توصیف کردند.

ایران و نمایندگان گروه 5 به علاوه یک برای حل و فصل مناقشه هسته‌ای تهران امروز شنبه در ژنو برای چندمین‌بار به مذاکره پرداختند.

آقای جلیلی و سولانا بعد از پایان مذاکرات امروز خود با حضور در جمع خبرنگاران اعلام کردند که برای ادامه مذاکرات طی دو هفته آینده خود را آماده می‌کنند.

به گزارش زمانه این دو مقام در نشست ژنو که نمایندگان گروه ۵+۱ نیز در آن حضور داشتند به توافق رسیدند که مذاکرات طی دو هفته آینده ادامه پیدا کند.

آقای سولانا در این کنفرانس خبری همچنین گفت: «تهران در گفتگوهای امروز پاسخ روشنی درباره تعلیق غنی‌سازی اورانیوم ارائه نکرد، اما مذاکرات سازنده و عمیق بود.»

آقای سولانا افزود: «ما منتظر هستیم که تهران به پیشنهادات ما درباره برنامه هسته‌ای خود پاسخ دهد.»

سولانا در عین حال ابراز امیدواری کرد که تهران از فرصت‌های زیادی که اروپا در اختیارش قرار داده است به نحوه مطلوب استفاده کند.

سعید جلیلی نیز در این کنفرانس خبری با مثب خواندن مذاکرات اعلام کرد: «نگاه ما به مذاکرات و ساختار ادامه آن یک نگاه مبنایی است.»

آقای جلیلی همچنین گفت که در مذاکرات خود با خاویر سولانا برخی اختلاف دیدگاه‌ها وجود داشته است.
وی هیچ اشاره به این اختلافات نکرد، اما گفته که قرار است مذاکرات بر مبانی اشتراکات ادامه یابد.

آمریکا که حدود ۳۰ سال است که با ایران روابط دیپلماتیک ندارد، همواره خواهان تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم از سوی این کشور بوده است که به ادعای آمریکا با هدف پیشبرد برنامه هسته‌ای نظامی دنبال می‌شود.
آمریکایی‌ها برای نخستین‌بار حاضر شدند در این مذاکرات حضور داشته باشند.

جلیلی پیشتر درباره سازنده بودن مذاکرات امروز ابراز خوش‌بینی کرده بود، البته به شرط آن‌که واشنگتن رویکردی صحیح داشته باشد.

منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران نیز روز جمعه با استقبال از تصمیم آمریکا برای مشارکت دادن یکی از نمایندگان خود در مذاکرات ژنو ان را گامی مثبت توصیف کرده بود.

شش قدرت بزرگ شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان از ژوئن سال ۲۰۰۶ میلادی بدون دستیابی به هیچ نتیجه‌ای پیشنهادهای همکاری سیاسی و اقتصادی گسترده‌ای را به ایران ارائه کرده‌اند، که در آنها این همکاری‌ها به تعلیق برنامه‌های غنی‌سازی اورانیوم مشروط شده است.

در شرایط فعلی این شش قدرت بزرگ از هرگونه اظهار نظر درباره پیشرفت احتمالی در مذاکرات خودداری می‌کنند.

این شش کشور امیدوارند تهران ابتدا در مرحله مقدماتی مذاکرات فعالیت‌های غنی‌سازی خود را در سطح کنونی به حال تعلیق در‌آورد و آنها نیز در مقابل از سه قطعنامه‌ای که تاکنون برضد ایران در سازمان ملل متحد به تصویب رسانده‌اند، فراتر نروند.

نظرهای خوانندگان

دنیا باید ایران با توانایی غنی سازی را بپذیرد و حداقل یک کشور دوستی خود با ایران را محکم کند

-- بدون نام ، Jul 20, 2008 در ساعت 03:46 PM

هم ما وهم گروه 1+6 می دانند مذاکرات فورمالیتس.اونا تو مذاکرات تهدید می کنند که اگر تعلیق نکنید.فلانتون میکنیم.اخه اونا اومدن سر مردمی را کلاه بذارن (با هواپیما"سازمان تجارت جهانی و...) که 2500سال تمدن دارن.این اصل ونسب ایرانی هاست که مذاکرات راتحت فرمان خودشون درآورده.نمونه آن مذاکره گندشون با سولانا در تی وی ایران طرف کم اورده بود داشت گریه می کرد.اونا که مجری بودن حالشو گرفتن.چه جوری میخواد باسیاستمداران این مجری کم نیاره.

-- اسلام فقط شیعه ، Jul 20, 2008 در ساعت 03:46 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)