تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«عربستان؛ به دنبال محدود شدن روابط روسیه با ایران»

خبرگزاری نووستی روسیه در گزارشی نوشت که عربستان پیشنهاد کرده است قراردادهای مهم تسلیحاتی و تجاری با روسیه منعقد کند و در عوض مسکو همکاری خود را با ایران محدود سازد.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که شاهزاده بندر بن سلطان دبیر شورای امنیت ملی عربستان روز گذشته با دیمیتری مدودف رئیس‌جمهوری و ولادیمیر پوتین نخست‌وزیر روسیه دیدار و با آنها درباره گسترش همکاری دو جانبه گفتگو کرده است.

پیشتر سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان در نشستی به روسیه پیشنهاد داده بود که مسکو همکاری خود را با ایران محدود کند.

آن‌طور که خبرگزاری نووستی اعلام کرده، این پیشنهاد از طرف ملک عبد‌الله پادشاه عربستان به مقامات کرملین ارائه شده و رهبری عربستان به مسکو پیشنهاد داده که به تدریج همکاری‌های خود را با تهران قطع کند و در عوض ریاض متعهد می‌شود قراردادهای کلانی با روسیه امضا کند.

براساس این گزارش، شاهزاده بندر این هفته در دیدار با مقامات روسیه درباره این پیشنهاد توضیحات بیشتری داده است.

عربستان علاقه‌مند به خرید سامان‌های دفاع هوایی، بالگرد و تانک از روسیه است و آن طور که خبرگزاری های روسی به نقل از شاهزاده بندر اعلام کردند که عربستان تلاش می‌کند منابع تسلیحاتی خود را متنوع کند.

عربستان بزرگترین تولید کننده نفت در جهان و یکی از متحدان نزدیک آمریکا، نگران برنامه‌های هسته‌ای ایران است. هرچند تهران اعلام کرده است که برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است، ولی عربستان نیز مانند کشورهای غربی نگران است که ایران در صدد دستیابی به سلاح هسته‌ای باشد.

روسیه خواستار توسعه روابط با ایران است
خبرگزاری دولتی نووستی روسیه در همین حال از تأیید نظریه سیاست خارجی روسیه توسط مدودف خبر داده‌است.

در بخشی از این نظریه آمده است که روسیه قصد دارد در آینده روابط خود را با ترکیه، مصر، الجزایر، ایران، عربستان سعودی، سوریه، لیبی، پاکستان و دیگر کشورهای مهم منطقه در اشکال دوجانبه و چند جانبه توسعه دهد.

این گزارش افزوده است، روسیه از همه نظر به حل سیاسی-دیپلماسی اوضاع پیرامون پرونده هسته ای ایران بر اساس اعتراف به حق همه کشورهای عضو پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای (NPT) بر استفاده از انرژی هسته‌ای مسالمت‌آمیز و تأمین بی‌چون و چرای رژیم منع گسترش کمک خواهد کرد.

روسیه که تلاش کرده است همکاری خود را با ایران افزایش دهد، می‌گوید شواهدی دال بر تلاش تهران برای ساخت سلاح هسته‌ای وجود ندارد.

در عین حال روسیه نگران است کشمکش در منطقه موجب به وجود آمدن بی‌ثباتی در مرزهای جنوبی‌اش شود.

نظرهای خوانندگان

Tanha kari ke mitawan kard hamana ke in Arab khososan Arabhaye saodi dar mantaghe daste bala ra nagirand.yeki ra didim ke 2 jang ra be mantaghe tahmil va sepas hamleye Amrika be Irak va baghye dastan.dar in sorat ke Arab ghodrat begiran in Iran va Israeal hastand ke bayad doshmany ra kenar gozashte va gar na in Arab az hame khatarnaktar hastand.faramosh nakonim ke Islame Radikal as noe Alghaeade va ya Islame Wahabi as har bombe Atomi khatarnaktar ast.va in eshtebahi bozorg ast ke Arabe saodi ra mosalah kard.

-- saeid Alman ، Jul 15, 2008 در ساعت 10:33 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)