تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

احمدی‌نژاد از امکان مذاکره با آمریکا خبر داد

در حالي كه تنها چند روز به ديدار مهم سعيد جليلی مذاكره كننده ارشد هسته‌ای ايران و خاوير سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در ژنو باقي مانده است، رئيس‌جمهور ايران در گفتگویی تلویزیونی سياستی ملايم‌تر در مقابل آمريكا در پيش گرفت و احتمال داد بحث و گفتگوی دو كشور در آينده‌ای نزديک امكان‌پذير شود.

واحد مرکزی خبر وابسته به تلویزیون دولتی ایران امروز سه‌شنبه به نقل از آقای احمدی‌نژاد نوشت که این امکان وجود دارد در آینده‌ای نزدیک مذاکراتی با آمریکا در زمینه‌های مختلف صورت بگیرد.


احمد‌ی‌نژاد در گفتگوی تلویزیونی خود امکان گفتگو با آمریکا را رد نکرد

آقای احمدی‌نژاد در این گفتگوی تلویزیونی گفت: «هر حزبی که در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا رای بیاورد دو راهبرد می‌تواند انتخاب کند یکی این‌که سیاست‌ها را داخل آمریکا رسیدگی کند و دیگر این‌که تعامل سازنده‌ای با ایران برقرار کند.»

رئیس‌جمهور ایران همچنین گفت که تاکنون چندین درخواست از بخش‌های غیر دولتی در آمریکا از طریق سفارت سوییس (حافظ منافع آمریکا در ایران) برای مذاکره دریافت شده است.

به گفته آقای احمدی‌نژاد، جمهوری اسلامی به‌غیر از اسرائیل در شرایط عادلانه آماده گفتگو با همه کشور‌های جهان است.

احمد‌ی‌نژاد بار دیگر از طرح آمریکا برای گشایش دفتر حفاظت منافع در تهران استقبال کرد و گفت: «هنوز آنها در این‌باره درخواستی نکرده‌اند، اما ا گر درخواست کنند با نگاه ارتباط بین ملت‌ها و مثبت آن را بررسی می‌کنیم.»

رسانه‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که واشنگتن در حال بررسی افتتاح دفتر حفاظت منافع در تهران است که برای اتباع ایران که خویشاوندانی در آمریکا دارند روادید صادر خواهد کرد، اگرچه این طرح تاکنون به طور رسمی از سوی واشنگتن تأیید نشده است.

مناسبات دیپلماتیک میان ایران و آمریکا از زمان انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ در ایران قطع است.

دلیل افزایش قیمت نفت
محمود احمدی نژاد در بخش دیگری از گفتگوی تلویزیونی خود گفت که بهای نفت به دلایل مختلف از جمله تهدید‌های حمله به ایران بیش از این نیز افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که بهای نفت چهارشنبه گذشته پس از اعلام خبر رزمایش موشکی ایران، بازهم افزایش یافته است.

آمریکا پس از اعلام خبر رزمایش موشکی ایران اعلام کرد که اگر ایران خواستار اعتماد جهانی است نباید آزمایش‌های موشکی بیشتری صورت دهد.

مسئولان بلندپایه آمریکا تاکنون گزینه نظامی درصورت شکست دیپلماسی درباره مسئله هسته‌ای ایران را رد نکرده‌اند.

اسرائیل ماه گذشته تمرین نظامی برگزار کرد که موجب گمانه زنی‌ها درباره حمله احتمالی به تأسیسات هسته‌ای ایران شد.

تهران نیز اعلام کرده است درصورتی که مورد حمله قرار گیرد برضد تل آویو و نیز منافع آمریکا حملاتی صورت خواهد داد.

مذاکره بودن پیش‌شرط
احمدی‌نژاد همچنین اعلام کرد که سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد ایران در امور هسته‌ای و خاویر سولانا مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا هفته آینده گفتگو خواهند.

به گفته آقای احمدی‌نژاد، در این مذاکرات چارچوب و جدول زمانی مذاکرات مورد بحث قرار خواهد گرفت.

جلیلی و سولانا قرار است شنبه ۲۹ تیرماه در ژنو ملاقات کنند.

گزارش‌های مطبوعاتی حکایت از آن دارد که قدرت‌های جهان به ایران پیشنهاد کرده‌اند مذاکرات اولیه‌ای را به مدت شش هفته انجام دهد و طی این مدت تهران هرگز تعداد دستگاه‌های سانتریفوژ خود را افزایش ندهد و در عوض تحریم‌های مصاعفی علیه این کشور اعمال نشود.

این در حالی است که آقای احمدی‌نژاد اعلام کرده است که ایران هیچ پیش‌شرطی را برای آغاز مذاکرات نپذیرفته است.

نظرهای خوانندگان

اي بابا
اي بابا
اي بابا
آخه كافيه بشينين به حرفهاش چند دقيقه گوش كنيد . جز تعريف و تمجيد از خودش چيز ديگه اي نميگه كه همه گر ميگيرن و هي خبر پخش ميكنن . حتي بحث صحبت با امريكا هم در راستاي تعريف از خودشه .

-- داود ، Jul 15, 2008 در ساعت 12:17 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)