تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

انتقاد از عملکرد مسئولان جمهوری اسلامی
امروز سه‌شنبه در سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «عدالت از حرف تا عمل» از عملکرد سی‌ساله مسئولان جمهوری اسلامی در تحقق عدالت انتقاد شده است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه با «علوی» خواندن اهداف جمهوری اسلامی در برقراری عدالت در جهان، می‌نویسد که در این سال‌ها مسئولان این نظام بیش از آن‌که عمل کنند حرف زده‌اند.

این روزنامه از دولت‌های آقای هاشمی و خاتمی به‌خاطر توسعه بخشی و شعارزدگی سیاسی انتقاد کرده است.

در بخش دیگری از سرمقاله جمهوری اسلامی در نقد عملکرد دولت احمدی‌نژاد می‌خوانیم: «در دوران بعد از اصلاحات تاکنون نیز عمده تلاش‌ها صرف کارهای مقطعی شده» است.

این روزنامه در پایان می‌نویسد: «ما می توانیم میلاد با سعادت مولایمان را این روزها جشن بگیریم اما در پاسخ آن‌حضرت اگر از ما بپرسند: چرا در جامعه‌ای که داعیه پیروی از مکتب علی را دارد بیش از 14 میلیون نفر زیر خط شدید فقر هستند حرف قابل عرضه‌ای نداریم . این یعنی ما حرف‌های خوبی زده‌ایم ولی نتوانسته‌ایم به آن حرف‌ها عمل کنیم.»

تحولات اخیر سیاسی در ترکیه
سرمقاله روزنامه کیهان هم با عنوان «مشق توپ در ترکیه» به موضوع تحولات سیاسیاخیر درکشور ترکیه پرداخته است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه معتقد است که جریان‌های متعددی قصد دارند اسلامگراها در ترکیه را به حاشیه رانده و از فضای سیاست حذف کنند.

کیهان همچنین پیش‌بینی می کند که در صورت اعلام انحلال حزب عدالت و توسعه ترکیه، عواقب بدی در انتظار دولت و مجلس این کشور باشد.

این روزنامه می‌نویسد: «تلاش دادگاه قانون اساسی ترکیه برای انحلال حزب عدالت و توسعه، مقدمه یک هرج و مرج سیاسی است.»

کیهان در ادامه سرمقاله خود اتحادیه اروپا را متهم به اتخاذ مواضع دوگانه در خصوص تحولات اخیر سیاسی در کشور ترکیه کرده است.

این روزنامه در پایان خطاب به رهبران اتحادیه اروپا می‌نویسد: «کشورهای اروپایی به خوبی می‌دانند که لائیک‌ها اینک در موقعیتی نیستند که بتوانند در عمل منشأ تحول در ترکیه باشند... از همین رو اروپایی‌ها می‌دانند که تغییر نظم فعلی ترکیه و حاکمیت اسلام گرای آن نه با ابزارهای قانونی امکان پذیر است و نه با ابزارهای غیرقانونی.»

پیشنهاد دیپلماتیک به ایران و آمریکا
روزنامه آفتاب‌یزد هم سرمقاله امروز خود را با عنوان «از واشنگتن تا تهران!‌« به بررسی تحولات اخیر در روابط ایران و آمریکا اختصاص داده است.

این روزنامه می‌نویسد که رهبران آمریکا و ایران تمایلی برای آغاز جنگ‌ندارند،می‌نویسد: «سیاستمداران ایرانی هم به خوبی می‌دانند که درگیر شدن در هر نوع جنگ اقتصادی یا نظامی، فشارهای اقتصادی موجود بر مردم را به صورت غیرقابل پیش‌بینی افزایش خواهد داد و بسیاری از فرصت‌های اقتصادی را از ایران و ایـرانیـان سلـب می‌نماید.»

سرمقاله‌نویس آفتاب‌یزد معتقد است شرایط کنونی آمریکا چه در داخل و چه در خارج از پنج سال گذشته به این سو شرایط بغرنجی است و بهتر است «به جای کلی گوئی‌های مبهم به دنبال راه‌هایی بود تا آمریکائی‌ها با استفاده از نفوذ ایران در عراق، بخشی از مشکلات خود – و در کنار آن مشکلات عراق – را حل نمایند.»

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: «بدون تعارف باید گفت آمریکایی‌ها با استفاده از دوستان عراقی و افغانی خود بخشی از مشکلات کشورشان را در دو طرف ایران– با استفاده از نفوذ ایران – حل کرده‌اند و البته آن دو کشور نیز در این میان، بهره‌های بسیار برده‌اند.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)