تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

مخالفت هند، افغانستان و کویت با حمله به ایران

وزارت امور‌خارجه هند اعلام کرد این کشور از گزارش‌های منتشر شده در خصوص تهدید به توسل به نیروی نظامی علیه ایران «به شدت نگران» شده و با چنین اقدامی شدیداً مخالف است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از دهلی نو، انتشار خبر تمرین نظامی اسرائیل برای تدارک حمله احتمالی به تأسیسات هسته‌ای ایران، نگرانی در مورد قریب‌الوقوع بودن چنین اقدامی را به دنبال داشته است.

وزارت امورخارجه هند در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هند به شدت نگران تهدید ایران به اقدام نظامی است، چرا که چنین اقدامی، یک رفتار بین‌المللی غیر قابل قبول است و برای مشکلات میان ایران و جامعه بین‌المللی هیچ راه حل نظامی وجود ندارد.»

اظهارات وزارت خارجه هند پس از آن مطرح می‌شود که ایران با آزمایش‌های موشکی دو روزه خود که طی آن موشکی مورد آزمایش قرار گرفت که گفته می‌شود می‌تواند اسرائیل را هدف قرار دهد، باعث تشدید تنش‌های بین‌المللی شد.

ایالات متحده و اسرائیل متحد منطقه‌ای این کشور، هرگز احتمال اقدام نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران را رد نکرده‌اند.

هند به عنوان کشوری که به شدت نیازمند انرژی است، روابط نزدیکی با ایران دارد و منتظر نهایی شدن قرار داد هفت و نیم میلیارد دلاری خط لوله انتقال گاز ایران به این کشور از طریق پاکستان است.

بر اساس این گزارش، دهلی نو گفته است ایران حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای را دارد اما در عین حال از تهران خواسته است با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

دولت هند پیشتر فشار آمریکا برای توقف انجام فعالیت‌های تجاری با ایران را رد کرده بود.

این کشور چندی پیش در پی درخواست سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از دولت هند برای اعمال فشار علیه ایران، از واشنگتن خواست در معاملات هند با ایران مداخله نکند.

وزارت خارجه هند در ادامه افزوده است: «دولت هند از همه طرف‌های درگیر در مسئله هسته‌ای ایران می‌خواهد با خویشتنداری، راه مسالمت‌آمیز تشویق و مذاکره را انتخاب کنند.»

خبرگزاری رویترز نیز خبر داد که حامد کرزی رئیس‌جمهور افغانستان گفت که افغانستان مخالف استفاده آمریکا از خاک این کشور برای هرگونه حمله احتمالی به ایران است.

آقای کرزی با اشاره به این که دولت او همیشه برای حفظ توازن بین قدرت ها تلاش کرده است، در خصوص پیامدهای احتمالی بروز مناقشه بین ایران و آمریکا گفت که ما مواظب چنین خطرهایی هستیم. افغانستان نباید به میدان جنگ اختلافات هیچ کشوری تبدیل شود.

وی ادامه داد: «افغانستان نمی‌خواهد خاکش علیه هیچ کشوری مورد استفاده قرار گیرد و تلاش می‌کند به عنوان همسایه‌ای که دارای دین و زبان مشترک با ایران است دوست این کشور باشد.»

آقای کرزی گفت که دولت او مذاکرات میان تهران و واشنگتن را تسهیل کرده و در گذشته به عنوان واسطه بین این دو کشور عمل کرده است.

در همین حال رویترز در گزارشی دیگر از کویت نیز نوشت که رئیس مجلس کویت از رفتار تحریک‌آمیز آمریکا و سایر کشورهای غربی با ایران در خصوص با برنامه هسته‌ای این کشور انتقاد کرد.

جاسم الخرافی گفت که ایالات متحده و غرب باید به تمامیت ارضی ایران احترام بگذارند.

آقای الخرافی افزود که غرب با تلاش برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران، در حالی که هیچ حرفی در مورد اسرائیل نمی‌گوید در مناقشه جاری از معیارهای دوگانه‌ای استفاده می‌کند.

وی گفت که چنین موضوع حساسی نیازمند زبان گفتگو است و امکان حل این موضوع با رفتار کردن با ایران مثل یکی از ایالات آمریکا وجود ندارد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)