تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تأیید خرید میمون از تانزانیا، برای «مقاصد پزشکی»

ایران با تأیید برخی گزارش‌ها مبنی بر خرید میمون از کشور تانزانیا، اعلام کرد که از این میمون‌ها برای استفاده از مقاصد «بی‌ضرر پزشکی» استفاده می‌کند.

روزنامه تایمز لندن در شماره یکشنبه هفته گذشته خود اعلام کرده بود که صدها میمون در معرض انقراض آفریقایی برای انجام آزمایش‌های علمی به آزمایشگاه‌های «مخفی» ایران فرستاده می‌شوند.

واحد مرکزی خبر وابسته به تلویزیون دولتی ایران، به نقل از عبدالرضا دلیمی رئیس مؤسسه سرم‌سازی رازی در واکنش به این گزارش‌ها اعلام کرد: «این میمون‌ها برای آزمایش بی‌ضرر بودن واکسن تولیدی فلج اطفال خریداری و استفاده می‌شود.»

تایمز در نسخه آن‌لاین خود خبر داده بود که به واسطه تحقیقات مخفیانه‌ای پی برده است که این میمون‌های وحشی که انجام آزمایش‌ها بر روی آنها در بریتانیا ممنوع شده است در تعداد بسیار زیاد و به صورت نامحدود به سایر نقاط جهان فرستاده می‌شوند و تحت آزمایش‌هایی بسیار دردناک که نهایتاً به مرگ آنها منجر می‌شود قرار می‌گیرند.

این در حالی است که آقای دلیمی می‌گوید: «مؤسسه سرم‌سازی رازی بر اساس این دستورالعمل‌های بین‌المللی که مورد تأیید کشورهای غربی است برای آزمایش بی‌ضرر بودن واکسن فلج اطفال اقدام کرده است.»

ایران در دو سال گذشته در مجموع حدود ۱۴۰ میمون با «مجوز قانونی» از کشور تانزانیا خریداری کرده است.

به گفته این مقام ایرانی، چهار شرکت تانزانیایی سالانه ۱۶ هزار میمون «وروت» را برای انجام آزمایش‌ها می‌فروشند که بیشتر آنها به سفارش کشورهای غربی و به ویژه آمریکا فروخته می‌شود.

تایمز آن‌لاین همچنین اعلام کرده بود که بر اساس گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، صنایع داروسازی ایران از مدت‌ها قبل به عنوان پوششی برای توسعه توان تسلیحات میکروبی و بیولوژیکی آن کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آقای دلیمی با رد چنین اظهاراتی می‌گوید: «براساس دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی و کتاب فارماکوپی یا اروپا ویژه سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ میلادی برای آزمایش واکسن فلج اطفال باید از میمون های وروت با وزن یک و نیم کیلوگرم تا دو و نیم کیلوگرم استفاده شود.»


در همین رابطه:
«میمون‌ها؛ قربانی آزمایش‌های بیولوژیک در ایران»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)