تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

پیشنهاد واگذاری پروژه‌های نفت و گاز ایران به پیمانکاران داخلی
روزنامه سرمایه در سرمقاله امروز خود با عنوان «کوچک همیشه زیبا نیست» به تجزیه و تحلیل رفتار کشور‌های غربی با صادرکنندگان نفت در جهان به‌خصوص ایران و عراق، پرداخته است.

به اعتقاد سرمقاله‌نویس این روزنامه، آمریکا تلاش می‌کند با ایجاد اختلاف میان ایران و عراق که 25 درصد نفت جهان را تامین می‌کنند، به نا‌امنی‌های در منطقه خلیج‌فارس دامن زده و مانع از سرمایه‌گذاری کشور‌ها در منابع نفت و گاز این کشور‌ها شود.

سرمایه در بخش دیگری از سرمقاله خود با اشاره به برخی از ظرفیت‌های کشور‌های غربی برای تامین منابع مالی خود برای خرید نفت با قیمت‌های بالا می‌نویسد: «این کشورها تمایلی به تغییر سیستم مالی خود ندارند و مرتباً با تحت فشار قرار دادن کشورهای صادرکننده نفت سعی بر کاهش قیمت ها و ایجاد آرامش در بازار نفت دارند. در واقع آمریکا و کشورهای اروپایی خود باعث ایجاد ناآرامی و افزایش قیمت نفت هستند اما در ظاهر از سیر صعودی قیمت‌ها ابراز نگرانی می‌کنند که تحریم ایران و تحمیل فشار بر عدم سرمایه گذاری در این کشور نیز از این قائده مستثنا نیست.»

این روزنامه در بخش پایانی سرمقاله خود با اشاره به اجرای سیاست‌های تحریمی سازمان ملل از سوی برخی شرکت‌های فعال در حوزه نفت وگاز علیه ایران، می‌نویسد که شرکت‌های کوچکی که به این تحریم‌ها اعتنائی نکرده‌اند و خواستار سرمایه‌گذاری در بخش انرژی در ایران هستند از تخصص و توانائی بالاتری نسبت به شرکت‌های داخلی برخوردار نیستند و بهتر است پروژه‌های معطل مانده وزارت نفت را به شرکت‌های داخلی سپرد.

گزارش سفر مهدی کروبی به عربستان
روزنامه اعتماد‌ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «بازگشت دبیرکل حزب اعتماد ملی از سفر رسمی عربستان» به گزارش سفر آقای کروبی به عربستان پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد، با این‌که آقای کروبی هیچ سمت دولتی در اختیار ندارد، مورد توجه مقامات کشورها بوده و تاکنون از وی برای دیدار از کشور‌هایی چون؛ چین، امارات و کویت دعوت به‌عمل آمده است.

در این سرمقاله که بخش‌های مهمی از آن به گزارش سفر آقای کروبی به عربستان اختصاص یافته است، به نقل وی آمده است: «منافع ملی دو کشور ایران و عربستان اقتضا می‌کند در حل مشکلا‌ت کشورهایی همچون لبنان، عراق، فلسطین و افغانستان تشریک مساعی نموده و زمینه دامن زدن به مسائل فرقه‌ای و اختلا‌ف شیعه و سنی را از بین ببرند.»

سیاست‌های جدید آمریکا در پرونده هسته‌ای تهران
روزنامه کیهان سرمقاله امروز خود را با عنوان‌ »چرا چتر نیاورده‌اید؟!» به مواضع اخیر آمریکا در خصوص پرونده هسته‌ای ایران اختصاص داده است.

سرمقاله‌نویس کیهان در شروع یادداشت خود می‌نویسد، این‌که آمریکا پیش‌شرط در مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب را منتفی اعلام کرده «یک گام به عقب از سوی آمریکایی‌ها» است.

کیهان در ادامه می‌نویسد که در میدان مذاکرات هسته‌ای، ایران در موقعیتی حقوقی است و غرب در موقعیتی سیاسی و حالا که بعد از کشمکش‌های فراوان این رویاروئی تاکنون به جنگ منجر نشده است «اکنون وقت آن بود- و هست - که هر یک از دو طرف سود و زیان خود از درگیری احتمالی را به ارزیابی بنشینند.»

این روزنامه در بخش دیگری از یادداشت خود می‌آورد که امروز آمریکا در ضعیف‌ترین موقعیت قرار دارد و نمی‌تواند علیه ایران دست به اقدامات نظامی بزند.

کیهان در پایان هم می‌نویسد که آمریکا ترفندی غیر از تعلیق غنی‌سازی برای ایران در نظر دارد که در آینده‌ای نه‌چندان دور به آن خواهد پرداخت.

توصیه به رئیس‌جمهوری ایران
روزنامه مردم‌سالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «تغییر کابینه مشکل یا راه چاره؟» به موضوع برکناری وزیر راه دولت احمدی‌نژاد پرداخته است.

این روزنامه در واکنش به این تغییرات در بدنه دولت می‌نویسد: «نباید به این موضوع با نظری مثبت نگاه کرد زیرا چنین وضعیتی در واقع تشدید عدم ثبات مدیریت و به تبع آن نابسامانی مجموعه تحت مدیریت است که در مجموعه‌های مدیریتی دولت نهم بسیار به چشم می‌خورد.»

مردم‌سالاری در ادامه سرمقاله خود همچنین می‌آورد که در دولت نهم «هیچ کس نمی‌تواند به بقای خود در پست مدیریتی‌اش - با هر کارکرد و فعالیت موفق یا ناموفقی - مطمئن باشد و هر روز می‌تواند آخرین روزکاری مدیری باشد که باید با اقتدار و اطمینان مجموعه تحت هدایتش را رهبری کند.»

این روزنامه در پایان به رئیس‌جمهوری توصیه می‌کند: «بهتر است در یک سال باقیمانده عمر خویش به جای تشدید این وضعیت، به ثبات و سازماندهی نسبی دولت بیندیشد تا شاید کمی تا قسمتی از این اضطراب مدیریتی فاصله بگیرد.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)