تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ایران دوباره پیش‌شرط برای مذاکرات را رد کرد

غلامحسین الهام سخنگوی دولت ایران اعلام کرد که ایران در مذاکرات هسته‌ای هفته آینده با خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هیچ پیش‌شرطی را نخواهد پذیرفت.

خبرگزاری دولتی ایرنا امروز (شنبه) به نقل از آقای الهام اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران هیچ پیش شرطی را در این مذاکرات قبول نکرده است و اگر بناست پیش شرطی وجود داشته باشد، ایران تعیین‌کننده آن خواهد بود.»

سولانا و سعید جلیلی مذاکره کننده هسته‌ای ارشد ایران قرار است ۲۹ تیرماه در ژنو با یکدیگر دیدار و درباره پاسخ ایران به مشوق‌های پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان گفتگو کنند.

سولانا اخیرا به عنوان جدیدترین تلاش جامعه بین‌المللی در متقاعد کردن ایران به دست کشیدن از برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود، این بسته را در اختیار تهران قرار داد.

اگرچه از محتوای پاسخ ایران اطلاعات دقیقی در دسترس نیست، اما به نظر می‌رسد این کشور درخواست اصلی قدرت‌های جهان را که همان تعلیق غنی‌سازی اورانیوم است رد کرده و در حال تهیه پیشنهادهایی جدید برای حل این مناقشه است.

رزمایش نظامی آمریکا در خلیج فارس و همچنین آزمایش‌های موشکی ایران از جمله نمونه جدیدی از موشک دور برد شهاب سه که قادر است اسرائیل را هدف قرار دهد منجر به افزایش تنش‌ها در پرونده هسته‌ای ایران شده است.

«حمله به ایران شدنی نیست»
آقای الهام که در نشست هفتگی خود با خبرنگاران سخن می‌گفت همچنین احتمال حمله آمریکا به تاسیسات هسته‌ای ایران را منتفی دانست و اعلام کرد که اقدام نظامی بر ضد این کشور «حماقت» و محکوم به شکست است.

وی افزود:‌«تصور نمی‌کنیم که یک چنین جنون و بی‌عقلی در عرصه نظامی تحقق یابد و شدنی باشد.»

در پی آزمایش چند موشک در رزمایش نظامی ایران از جمله موشکی که می‌تواند به اسرائیل اصابت کند، تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران بالا گرفته است.

منوچهر متکی وزیر امورخارجه ایران به آمریکا و اسرائیل متحد منطقه‌ای واشنگتن هشدار داده که در صورت تعرض به خاک ایران، پاسخ تهران کوبنده و ویران کننده خواهد بود.

غرب ایران را متهم می‌کند قصد دارد تحت پوشش برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، اتهامی که ایران آن‌را رد می‌کند


تائید برکناری وزیر راه


آقای الهام همچنین خبر برکناری محمد رحمتی وزیر راه و ترابری دولت محمود احمدی‌نژاد را تائید کرد.

با تائید خداحافظی محمد رحمتی از وزارت راه و ترابری از سوی سخنگوی دولت، گمانه‌زنی‌ها برای سرپرستی حمیدرضا بهبهانی معاون اقتصاد و برنامه‌ریزی در این وزارت‌خانه افزایش یافته است.

حمیدرضا بهبهانی که مشاور رئیس‌جمهور در امور حمل ونقل و مدرس دانشگاه علم و صنعت ایران است از طرف کارشناسان وزارت راه و ترابری به عنوان مهمترین گزینه سرپرستی این وزارتخانه مطرح است.

حسن زیاری مدیرعامل راه آهن و عضو دوره دوم شورای شهر تهران و آقایان قربانی و سهرابی استانداران آذربایجان غربی و مرکزی از دیگر افراد مطرح برای تصدی وزارت راه و ترابری هستند که البته تاکنون هیچ منبع رسمی این اخبار را تایید نکرده است.

وزارت راه و ترابری از عمرانی‌ترین وزارتخانه‌های ایران است که مسئولیت توسعه زیربناها و خدمات حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی را به عهده دارد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)