تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

عقب‌نشینی اسرائیل از تهدید علیه ایران
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «قدرت دفاعی برتر» به بررسی بازتاب‌های آزمایش موشکی ایران در جهان پرداخته است.

به اعتقاد این روزنامه، آزمایش موشکی ایران باعث شد تا اسرائیل از مواضع تهدید‌آمیز خود علیه این عقب‌نشینی کند.

جمهوری اسلامی می‌نویسد: «تداعی این نکته می‌تواند این واقعیت را به سران رژیم صهیونیستی بفهماند که درصورت آتش افروزی در منطقه و علیه جمهوری اسلامی ایران به‌ هیچ وجه در امان نخواهند بود.»

این روزنامه همچنین می‌نویسد که مسئولان جمهوری اسلامی نباید اجازه دهند تا ایران متهم به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای شود.

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه «قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران نیز همانطور که مسئولان ایرانی بارها اعلام کرده اند به هیچ‌وجه در اختیار آغاز جنگ و حمله به این و آن قرار ندارد اما عامل مهمی برای دفاع است که هر مهاجمی را پشیمان خواهد کرد.»

دوراهی غرب در برخورد با ایران
روزنامه رسالت نیز سرمقاله امروز خود را با عنوان «غریو اقتدار ایران» به موضوع آزمایش موشکی ایران در هفته گذشته اختصاص داده است.

این روزنامه در ابتدای یادداشت خود با استقبال از چنین رزمایشی نظامی در منطقه می‌نویسد: «طی ماه‌های اخیر وزن تهدیدات اسرائیل و غرب علیه تهران افزایش یافته بود. از این رو ارائه پاسخی قاطعانه ایران به مخالفان هسته‌ای خود دور از انتظار به نظر نمی‌رسید.»

رسالت در ادامه یادداشت خود با اشاره به مواضع چندسال اخیر غرب در برابر ایران، می‌آورد: «غرب علیرغم محاسبات دقیق در کنش‌های خود، همواره در محاسبه واکنش‌های تهران مستاصل مانده است. غرب طی سه سال اخیر در همسان سازی دو طرف معادله،یعنی کنش خود و واکنش تهران با مشکل مواجه شده است.»

این روزنامه در پایان می‌نویسد که «غرب در این برهه ناچار است دست به انتخاب بزند: ادامه روی‌کرد تهدید آمیز در قبال تهران یا درک قدرت ایران اسلامی و شناسایی نخستین قدرت منطقه راه‌هایی هستند که غرب می‌تواند درطول آنها گام بردارد. البته عواقب و تبعات انتخاب مجدد همان راه شکست خورده برعهده واشنگتن و متحدان اروپایی آن خواهد بود.»

واکنش به سخنان اخیر رئیس‌جمهوری در جمع فرماندهان بسیج
روزنامه آفتاب‌یزد در سرمقاله امروز خود با عنوان «برای ایران ‌کدامیک خطرناک‌ترند؟» به سخنان اخیر محمود احمدی‌نژاد در جمع فرماندهان نیروی مقاومت بسیج واکنش نشان داده است.

این روزنامه در واکنش به این سخن رئیس‌جمهوری ایران مبنی بر این‌که در سفر سال گذشته‌اش به عراق با یکی از فرماند‌هان بلند‌پایه آمریکایی در این کشور دیدار داشته است، می‌پرسید که «فرماندهان نظامی آمریکا که حتی حاضر نشدند دستور بوش برای شکستن دیوار صوتی بر فراز ایران را اجرا کنند» چگونه قصد داشته‌اند آقای احمدی‌نژاد را در عراق بربایند؟

آفتاب‌یزد پیشنهاد می‌کند که با این سخنان آقای احمدی‌نژاد باید «برخی دیدگاه‌های خود در خصوص حضور آمریکائی‌ها در عراق را تـعـدیـل کـنـیم.»

این روزنامه در ادامه سرمقاله خود با اشاره به سخنان اخیر احمدی‌نژاد که گفته است فرماندهان نظامی آمریکا در عراق از دستورات بوش سرپیچی می‌کنند می‌نویسد:‌ »این در حالی است که در میان مقام‌های عراق، نمک خورهای فراوانی پیدا می‌شوند که به راحـتی نمک‌دان ایران را می‌شکنند. آیا مسئولان ایرانی تصور نمی‌کنند که در صورت افزایش قدرت این گروه از عراقی‌ها، خطر ایشان برای ایران بسیار بیشتر از فرماندهان نظامی آمریکایی است که ارادت خود بـه رئیس‌جمهور کشورمان را مخفی نمی‌کنند؟»

نظرهای خوانندگان

اگر شما فهمیدید که ملت ایران با این لاف زنان نا توان و بی عرضه چه باید بکنند ما را هم در جریان بگذارید متشکر می شوم

-- حسن ، Jul 12, 2008 در ساعت 10:48 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)