تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

رأی مثبت سنای آمریکا، به قانون شنود شهروندان

سنای آمریکا لایحه بحث‌برانگیزی را در مورد استراق سمع شهروندان در داخل و خارج از ایالات متحده تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در این لایحه که روز گذشته (چهارشنبه) به تصویب سنای آمریکا رسید به دولت آمریکا این امکان داده شده تا به شنود تماس‌های تلفنی افراد، چه در داخل ایالات متحده و چه در خارج از آن، بپردازد.

تصویب این لایحه در سنای آمریکا به عنوان یک موفقیت مهم برای جرج بوش، رئیس جمهوری آمریکا ارزیابی می‌شود.

بوش کمی پس از اعلام نتیجه تصمیم سنا گفت: «این قانون به سازمان‌های اطلاعاتی ما کمک می‌کند تا بدانند تروریست‌ها با چه کسانی صحبت می‌کنند، چه می‌گویند و چه نقشه‌هایی دارند.»

بر پایه این قانون جدید به شرکت‌های مخابرات آمریکایی که پس از حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر به دولت آمریکا در مورد استراق سمع شهروندان کمک کرده‌اند مصونیت قضائی داده می‌شود. در قانون جدید حوزه اختیارات دادگاه مخفی‌ای که موظف است بر این‌گونه امور نظارت داشته‌باشد محدود می‌شود.

وجود یک برنامه شنود شهروندان که چندین شرکت مخابرات آمریکایی در زمینه آن با دولت آن کشور همکاری کرده‌اند در حدود دو سال پیش در مطبوعات افشاء شد. این افشاگری مباحثه شدیدی را در مورد یافتن توازن میان جلوگیری از تروریسم و حفاظت از حریم شخصی به دنبال داشت.

زمانی که حزب دموکرات آمریکا در ماه فوریه از تمدید یک مصوبه موقت در مورد شنود شهروندان خودداری کرد، رئیس جمهور آمریکا این حزب را متهم کرد که حفاظت در برابر یک حمله جدید القاعده را تضعیف می‌کنند.

باراک اوباما، نامزد ریاست‌جمهوری از حزب دموکرات در آغاز از مخالفان این لایحه بود ولی ماه پیش اعلام کرد که با نسخه اصلاح‌شده جدید این لایحه موافق است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)