تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

بیانیه گزارشگران بدون مرز در سال‌مرگ زهرا کاظمی

سازمان گزارشگران بدون‌مرز در پنجمین سال‌مرگ زهرا کاظمی خبرنگار کانادایی ایرانی‌تبار اعلام کرد که همچنان نگران مشخص نشدن «عاملان مرگ» این زن ۵۴ ساله است.

زهرا کاظمی در دوم تیر ماه ١٣٨٢ در حین عکسبرداری از تجمع خانواده‌های زندانیان در مقابل زندان اوین بازداشت شده بود و آن‌طور که مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند، بر اثر «ضربه مغزی» در زندان اوین و پس از انتقال به بیمارستان بقیه‌الله تهران جان خود را از دست داد.

گزارشگران بدون مرز امروز پنجشنبه در اطلاعیه‌ای با ابراز نگرانی از روند رسیدگی به پرونده خانم کاظمی، اعلام کرده است: «هیچ تضمینی برای رسیدگی مستقل و بدون دخالت دادستان عمومی و انقلاب تهران که مسئولیت وی در قتل روزنامه نگار مشخص است، وجود ندارد.»

در این اطلاعیه که متن کامل آن در وب‌سایت این سازمان منتشر شده، آمده است: «ما بر ضرورت تحقیقاتی کامل، آزادانه، دادگاهی صالح و محاکمه‌ای عادلانه، برای روشن شدن همه حقایق در رابطه با قتل زهرا کاظمی، اصرار داریم.»

پرونده مرگ خانم کاظمی با گذشت پنج سال از آن همچنان موضوعی مورد مناقشه میان نهاد‌های حقوق‌بشر و مقامات جمهوری اسلامی است.

جمهوری اسلامی در مهرماه سال ۱۳۸۲ فردی به نام رضا اقدام احمدی که آن زمان اعلام شد از بازجو‌های خانم کاظمی بوده را ابتدا به قتل «شبه‌عمد» متهم و پس از آن در تیرماه سال ۱۳۸۳ با رای شعبه ١١٥٨ دادگاه جزایی تهران از اتهامات وارده تبرئه کرد.

خانواده و وکلای خانم کاظمی به این حکم اعتراض دارند و همان‌گونه که در اطلاعیه گزارشگران آمده است: «می‌خواهند تا بازپرس ویژه ‏و مستقلی جهت رسیدگی به پرونده زهرا کاظمی تعیین شود.»

جسد زهرا کاظمی در اول مرداد ماه ١٣٨٢ در زادگاهش شیراز به خاک سپرده شده است.

استفان هاشمی پسر زهرا کاظمی خواستار انتقال جسد مادرش به کانادا است، اما تاکنون مقامات جمهوری اسلامی با این درخواست موافقت نکرده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند مرگ زهرا کاظمی بر اثر «ضربه مغزی» است، اما خانواده وی این اظهارات را قبول ندارند.


در همین رابطه:
حکم دادگاه زهرا کاظمی نقض شد

نظرهای خوانندگان

واقعا جای تاسف است که کنون به این پرونده رسیدگی نشده است..
گرامی باد یاد ونام تمامی آنانی که در را آگاهی بخشی به جامعه دچار صدماتی گردیده ویا جان خود را از دست داده اند... لذا ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز زهرای کاظمی غریب ومظلوم .....
از هم اینک 17مردادماه روز خبر نگار را به تمامی خبر نگاران وروز نامه نگاران سراسر جهان خصوصا دست اندر کاران محترم رادیو زمانه تبریک می گویم

-- محمد اسدی ، Jul 10, 2008 در ساعت 12:51 PM

(ابراز همدردی وهمدلی کلمه ای بیش نیست مگرخود آن درد ورنج ومصیبت را تجربه کرده باشید)

-- محمد اسدی ، Jul 10, 2008 در ساعت 12:51 PM

بنظر میرسد تصویری که در کنار عکس مرحوم زهرا کاظمی بوده تصویر خبر نگار مظلوم وبی گناه ایرنا که بخاطر نشر حقایق وپرده از چهره کریه وجنایت طالبان برداشت میباشد که در انجمن صنفی روز نامه نگاران در روز خبرنگار برای هر دوی این قربانیان عرصه خبر واطلاع رسانی شمع روشن کردند .گرامی باد یاد ونام آنان.....

-- بدون نام ، Jul 10, 2008 در ساعت 12:51 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)