تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

نقد عملکرد دولت محمد خاتمی
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «دفاعیات اقتصادی خاتمی» به بررسی فلسفی عملکرد دولت خاتمی در سال‌های زمامداری وی در ایران پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد که تهیه و تدارک یک فضای «ستیزآلود فلسفی» در سال‌های تسلط دوم خردادی‌ها بر دو قوه مهم و کلیدی کشور چیزی جز «سرخوردگی سیاسی» برای آن‌ها در پی نداشته است.

رسالت در بخش دیگری از سرمقاله خود با انتقاد از اندیشه‌‌های سیاسی اصلاح‌طلبان می‌نویسد: «تا زمانی که دوم خردادی‌‌ها بر طبل جمهوری‌خواهی غربی می‌کوبند، چگونه می‌توانند به پیشرفت کشور و خدمت به مردم فکر کنند.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه در پایان با اشاره به دفاع اخیر محمد خاتمی از عملکرد اقتصادی دولتش می‌آورد: «دفاعیات اقتصادی خاتمی از عملکرد دولت هفتم و هشتم نشان داد که نخبگان سیاسی اصول‌گرا در دوران زمامداری خود توانسته‌اند، گفتمان جامعه را به سمتی پیش ببرند که با عبور از تعارضات هویتی بازیگران سیاسی به موضوعات حیاتی‌تری نظیر خدمت به مردم و پیشرفت کشور بیندیشند.»

پیگیری قضائی برخی نارسائی‌های مدیریتی دولت نهم
روزنامه دنیای اقتصاد در سرمقاله امروز خود با عنوان «غافلگیری در اقتصاد؟» به بررسی ناتوانی دولت نهم در اجرای برخی از تعهدات خود در قبال مردم پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد که دولت در قبال دریافت مالیات موظف به ارائه خدمات به شهروندان است، اما بروز پاره‌ای نارسائی‌ها همچون؛ قطع ناگهانی گاز در زمستان، قطع ناگهانی برق، کمبود بنزین و... نشان می‌دهد که سیاست‌گذاران دولت نهم در قبال چنین مسائلی دچار «غافل‌گیری» شده‌اند.

به ‌نوشته سرمقاله‌نویس دنیای اقتصاد «رفتارهای مصرفی از جمله اموری هستند که تغییرات بطئی و تدریجی در طول زمان دارند و تغییرات ناگهانی را تجربه نمی‌کنند؛ بنابراین با استفاده از ابزارهای مختلف آماری به سادگی می‌توان روند این متغیرها را پیش‌بینی کرد؛ بنابراین غافل‌گیری در قبال این مقولات با توجه به سطح دانش موجود در کشور چندان قابل درک نیست.»

این روزنامه در پایان می‌نویسد که مسئولان باید وقوع چنین مشکلاتی را پیش‌بینی و به اطلاع عموم مردم می‌رساندند.

دنیای اقتصاد در پایان پیشنهاد می‌کند: «بخش خصوصی متضرر از این مسئله می‌تواند با پیگیری‌های حقوقی مطالبه خسارت‌های وارده را نماید و عملا با استفاده از امکانات قضایی کشور، نهادهای دولتی را به پاسخگویی وادار سازد و از تکرار تجربه‌های شکست خورده در اقتصاد جلوگیری شود.»

مناقشه تهران و غرب بر سر غنی‌سازی اورانیوم
روزنامه کیهان سرمقاله امروز خود را با عنوان «زوال آخرین امید» به موضوع تنش میان ایران و غرب بر سر فعالیت‌های هسته‌ای‌اش اختصاص داده است.

به اعتقاد سرمقاله‌نویس کیهان چهار تحریم شورای امنیت تاکنون نتوانسته است ایران را تسلیم فشار‌های خارجی برای توقف غنی‌سازی اورانیوم کند.

به نوشته این روزنامه «نمایان شدن تدریجی این امر که عملاً چماقی که ایران را بترساند در کار است و نه هویجی که آن را به طمع اندازد، قبل از هر چیز این نتیجه‌گیری را تقویت می‌کند که مسئله ایران راه حل خارجی ندارد.»

کیهان همچنین خبر می‌دهد که غرب قصد دارد در میان سران جمهوری اسلامی تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری دهم در ایران بر سر هزینه و فایده‌های غنی‌سازی تفرقه ایجاد کند.

این روزنامه در پایان می‌نویسد: «اکنون همه مسئولان نظام اتفاق نظر دارند که می‌توان بدون پیش‌شرط مذاکرات را آغاز کرد و در درون مذاکرات هیچ سخنی درباره تعلیق مسموع نیست و نهایتاً به تهدیدهای غربی‌ها را هم چندان نباید وقعی نهاد.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)