تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

نشست سران دی‌8 در مالزی
روزنامه اعتماد‌ملی سرمقاله امروز خود را با عنوان «قابلیت‌های پنهان!» به انتقاد از ظرفیت‌های بلااستفاده گروه دی‌8 برای رشد کشور‌های عضو، اختصاص داده است.

این روزنامه با اشاره‌ای کوتاه به زمان و چرائی تشکیل دی8 می‌نویسد: «نگاهی به ترکیب کشورهای عضو گروه، بیانگر پتانسیل بسیار بالا‌ی این گروه است.»

این روزنامه در ادامه با تمجید از عملکرد برخی گروه‌های بین‌المللی همچون اتحادیه اروپا و در نقد اقدامات گروه دی 8 می‌نوسید: «نگاهی به نام کشورهای عضو گروه دی8 ‌نشان از ظرفیت قابل‌ملا‌حظه‌ای می‌دهد اما متاسفانه این گروه در کنار دیگر اتحادیه‌ها از جمله اتحادیه عرب، پیمان اکو و... چندان موفق نبوده‌ است.»

به اعتقاد سرمقاله‌نویس اعتماد‌ملی: «متاسفانه عمده تلا‌ش‌ها در سال‌های اخیر در این‌گونه پیمان‌ها تکیه بر گفتارهای تشریفاتی و سمبلیک بوده و کمتر تلا‌ش شده تا کشورها به درکی روشن‌تر، تصمیمی شفاف‌تر و اراده‌ای مستحکم‌تر دست یابند.»

انتقاد از روند واردات کالا و خدمات به ایران
روزنامه سرمایه در سرمقاله امروز خود با عنوان «اقتصاد بخشنامه‌ای» به آسیب‌شناسی سیاست‌های اقتصادی ایران در بخش واردات پرداخته است.

به اعتقاد سرمقاله‌نویس سرمایه، افزایش واردات ایران از کشور‌های دیگر، ناشی از درآمد‌های سرشار نفتی است که در سال‌های اخیر نصیب خزانه این کشور شده است.

این روزنامه با تقسیم مقوله واردات به دو بخش واردات کالاهای اساسی و واردات کالاهای غیراستراتژیک و غیرسرمایه‌ای می‌نویسد که چندان موافق با افزایش واردات کالاهای غی استراتژیک به ایران نیست.

سرمایه با انتقاد از وارداتی که در چند سال اخیر به ایران می‌شود، می‌نویسد: «متاسفانه برخی اقدام به واردات کالاهایی بی‌کیفیت فقط به خاطر منافع مادی می‌کنند؛ وارداتی که هیچ منفعتی برای کشور ندارد.»

در آسیب‌شناسیی که سرمایه از این وضعیت اقتصادی در ایران انجام داده، آمده است: «علت تمامی این مشکلات از اقتصاد دولتی حاکم بر ایران نشأت می‌گیرد. اقتصاد کشور ما اقتصاد بخشنامه‌ای است یعنی قانونی با بخشنامه می‌آید و با بخشنامه می‌رود و این مسئله بر مشکلات اقتصادی ایران دامن می زند.»

ضرورت آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «تهران 2008» به مسئولان جمهوری اسلامی توصیه می‌کند گفتگوها برسر پرونده هسته‌ای ایران را با طرف‌های غربی از سر بگیرند.

این روزنامه با تشریح سه وضعیت، امتناع از مذاکرات، پیروی از مذاکرات به روش آمریکایی‌ها و «ادامه مسیر پیچیده و باریک در میانه دو بیراهه» برای مقامات جمهوری اسلامی، می‌نویسد: «مذاکره می‌کنیم و تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک را برای رفع این چالش مصنوعی به کار می‌گیریم اما با دستانی پر از برگ‌های برنده و با آگاهی کامل از دارایی‌ها، نیازها، نداری‌ها و ضرورت‌های رقیب.»

در بخش دیگری از این سرمقاله آمده است: «آمریکا اکنون قصد دارد منافع آن 5 کشور دیگر را در دیپلماسی خود به گروگان بگیرد و آنها را تبدیل به کیسه بوکس خود در برابر ضرباتی که در حال به جان خریدن است، کند. این را خیلی‌ها به خصوص در اروپا می‌فهمند. خیلی‌ها حتی در دولت‌های انگلیس و فرانسه و آلمان می‌فهمند که رنج گره انداختن با دست و آنگاه جان کندن برای گشودن همان گره با دندان کمتر از خودزنی و خودآزاری نیست.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)