تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

احضار نماینده سیاسی ایران در مصر

دولت مصر برای ابلاغ اعتراض رسمی خود درباره نمایش فیلم ترور انور سادات رئیس‌جمهور سابق این کشور در ایران، رئیس دفتر حافظ منافع تهران در قاهره را احضار کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از قاهره، یک مقام ارشد وزارت‌خارجه مصر که نخواست نامش فاش شود، گفت که تامر خلیل معاون امور آسیایی این کشور، حسن رجبی رئیس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره را در اعتراض به پخش فیلم «ترور یک فرعون» احضار کرده است.

این مقام وزارت‌خارجه مصر به نقل از تامر خلیل گفت: «این فیلم به روابط بین دوکشور لطمه وارد می‌کند و نشانگر این است که ایران درکی از حساسیت‌های مصری‌ها ندارد.»

وی افزود: «این فیلم به هرگونه تحول مثبت در روابط میان ایران و مصر ضربه می‌زند.»

روابط سیاسی بین مصر و ایران درسال ۱۹۸۰ یک سال پس از انقلاب اسلامی ایران، در اعتراض به شناسایی اسرائیل ازسوی مصر، پذیرفتن شاه ایران در این کشور و حمایت قاهره از عراق در جریان جنگ هشت ساله عراق و ایران، قطع شد.

دو کشور از آن تاریخ تا کنون تنها دارای دفتر حافظ منافع در تهران و قاهره هستند.

سازندگان فیلم مستند«ترور یک فرعون» که از تلویزیون دولتی ایران پخش شد، قتل انورسادات از سوی خالد اسلامبولی را اقدامی انقلابی نشان می‌دهند.

انور سادات در ششم اکتبر سال ۱۹۸۱ درجریان یک رژه نظامی به دست خالد اسلامبولی ترور شد. اسلامبولی نیز در دادگاه به اعدام محکوم شد و یک‌سال بعد به دار آویخته شد.

روزنامه مصری الیوم روز یکشنبه نوشت که خانواده سادات تهدید کرده‌اند سازندگان ایرانی این فیلم را تحت پیگرد قرارخواهند داد.


در همین رابطه:
خشم خانواده سادات از فیلم «ترور یک فرعون»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)