تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

انتقاد از قطعی نامنظم برق در ایران
روزنامه مردمسالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «جدول زمان‌بندی خاموشی‌ها تزئینی است!» به انتقاد از بی‌نظمی‌ها در قطع برق مشترکان در شهرهای ایران پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد که روند قطعی برق در ایران خارج از برنامه اعلام شده صورت می‌گیرد «گویا جدول زمان‌بندی خاموشی‌ها، صرفا یک جدول تزئینی است!»

سرمقاله‌نویس مردمسالاری با انتقاد از چنین روند بی‌نظم و قاعده‌ در قطعی برق، می‌پرسد «وقتی قطع برق، باز هم در زمان‌های نامشخص و خارج از زمان‌بندی اعلام شده صورت می‌گیرد، چرا به تداوم اعلام برنامه‌های خاموشی‌های زمان‌بندی شده اصرار داریم؟»

ضرورت اطلاع‌رسانی از برنامه‌های کلان اقتصادی دولت
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «ریل گذاری در اقتصاد و هنر سیاستمداران» به موضوع تحول اقتصادی دولت نهم پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد که ریل گذاری در اقتصاد هر کشوری هزینه بر است و هنر سیاستمداران، اقناع عمومی برضرورت تحول اقتصادی در جامعه است که کشور‌هایی از قبیل مجارستان و مالزی به‌خوبی توانسته‌اند دست به چنین اقدامی بزنند.

به‌ اعتقاد سرمقاله‌نویس روزنامه رسالت «دولت نهم تمام هم و غم خویش را مصروف داشته تا از این دو آسیب در امان باشد و از یک سوراخ دوبار گزیده نشود. این دولت بارها تاکید کرده است که در مسیر کشف یک الگوی ایرانی و اسلامی توسعه حرکت می‌کند و حتی حاضر است تاوان این آزمون و خطا را نیز بپردازد.»

این روزنامه در بخش پایانی سرمقاله خود می‌نویسد که «هرچند این تامل دولت ستودنی است اما هنوز ناکافی بوده و در اذهان عمومی افق روشنی از تحولات اقتصادی به منظور هدفمند شدن تخصیص یارانه‌ها ترسیم نشده است. دستگاه اطلاع رسانی دولت، رسانه‌ها و نخبگان جامعه نقش مهمی در اقناع عمومی دارند و باید تمام امکانات خود را در این زمینه بسیج کنند.»

آثار انحلال سازمان برنامه‌ریزی در مدیریت اقتصادی
روزنامه سرمایه در سرمقاله امرزو خود با عنوان «تقدم برنامه‌روزی بر برنامه‌ریزی» به قلم غلامرضا تاجگردون به آثار انحلال سازمان مدیریت کشور بر اقتصاد ایران پرداخته است.

سرمقاله‌نویس سرمایه می‌نویسد که با حذف عملی سازمان مدیریت در سه سال گذشته از سوی دولت نهم «نحوه مخارج جاری و عمرانی دولت، روند بودجه نویسی و اجرای برنامه چهارم با کمترین مشارکت کارشناسی» همراه بوده است.

سرمایه در ادامه سرمقاله خود پیش‌بینی می‌کند «روند پرشتاب همراه با تصمیمات شتابزده دولت در اقتصاد، با کمترین توجه به نظرات کارشناسی سازمان برنامه رخ داده و ادامه خواهد داشت و در بودجه سال جاری، بودجه سال 88 و تدوین و تصویب برنامه پنجم نیز خلاء کارشناسی وجود خواهد داشت.»

این روزنامه همچنین می‌نویسد که سازمان برنامه‌ریزی در استان‌ها از یک دستگاه تنظیم کننده مخارج دولت و بودجه به یک سازمان نظارتی تبدیل شده است و در صورت ادغام معاونت برنامه‌ریزی استانداری‌ها در معاونت اداری مالی استانداری‌ها این نهاد «از حد یک معاونت زیرنظر استانداری‌ها هم پایین‌تر خواهد رفت.»

باید‌های مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب
روزنامه اعتماد‌ملی سرمقاله امروز خود را با عنوان «می‌توان امیدوار بود» به موضوع آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران با کشور‌های غربی اختصاص داده است.

این روزنامه می‌نویسد که گویا طرفین مذاکره از طرح مواضع احساسی و هیجانی فاصله گرفته و درصدد دستیابی به فرمولی خردمندانه برای نیل به یک راه‌حل منطقی و بین‌الطرفینی هستند.

به اعتقاد سرمقاله‌نویس روزنامه اعتماد‌ملی «اصرار برای مقابله و تقابل طرفین به نفع هیچکدام نخواهد بود. تنش هم به ضرر غرب و هم به نفع ایران نبوده و نخواهد بود.»

برهمین اساس، این روزنامه میانه‌رو به مسئولان جمهوری اسلامی توصیه می‌کند: «نباید و نمی‌توان به گونه‌ای رفتار کرد که کلیت منافع و دستاوردهای انقلا‌ب اسلا‌می مورد خدشه و آسیب قرار گیرد.»

اعتماد‌ملی با اشاره به دخالت برخی افراد داخلی در پرونده هسته‌ای ایران برای بیان مواضع منطقی در این مناقشه، اظهار امیدواری می‌کند «طرف‌های غربی نیز ضمن درک این حقیقت که موضوعات کلیدی ایران در دست مدبرانه چه نهادهایی هست، باید از شرایط جدید استفاده کرده، ضمن پرهیز از رفتارهای رندانه دیپلماتیک، چشمان خود را به روی واقعیت بگشایند.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)