تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

قره‌کلیسا به ثبت جهانی رسید

بنای تاریخی قره‌کلیسا که در شمال غربی ایران واقع شده به عنوان نهمین میراث تاریخی - فرهنگی این کشور در سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسید.

تخت‌جمشید، تخت‌سلیمان، میدان‌نقش‌جهان، پاسارگاد، چغازنبیل، بم و منظر فرهنگی آن، سلطانیه و بیستون از جمله آثار فرهنگی و تاریخی ایران هستند که در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.


نمایی از اثر به ثبت رسیده قره کلیسا

قره‌کلیسا از بناهای مذهبی متعلق به ارامنه است که در جنوب ماکو و ۲۰ کیلومتری شمال شرقی چالدران در کنار روستایی به همین نام واقع شده است.

قره‌کلیسا در زبان آذری یعنی کلیسای سیاه و این نام به‌این خاطر بر روی این کلیسا گذارده شده است که بخشی از ساختمان آن سیاه است.

این کلیسا یکی از مراکز مهم توریستی ایران به‌شمار می‌رود.

خبرگزاری‌های ایران، امروز دوشنبه با اعلام این خبر به نقل از عبدالرسول وطن‌دوست نماینده ایران در کمیته میراث جهانی یونسکو اعلام کردند: «پرونده قره‌کلیسا پس از بررسی در کمیته میراث جهانی یونسکو در کبک کاناداشب گذشته، ۶ ژوئیه سال ۲۰۰۸ میلادی به ثبت جهانی رسید.»

سی و دومین جلسه سالیانه کمیته میراث جهانی یونسکو با حضور نمایندگان ۲۰۰ کشور عضو یونسکو در کبک کانادا برگزار شده است.

قره‌کلیسا در حدود قرن هفتم میلادی ساخته شده است.

کلیسای سنت استپانوس آذربایجان شرقی بعد از قره‌کلیسا در آذربایجان غربی، مهم‌ترین کلیسای ارامنه کشور است.

ایران همچنین ۱۴ سازه آبی شوشتر در پرونده‌ای واحد به نام سازه‌های آبی شوشتر را برای ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو در سال ۲۰۰۹ به این سازمان یونسکو معرفی کرده است.

پرونده قره‌کلیسا در سال ۱۳۸۶ برای نخستین‌بار برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شده بود، اما به علت وجود نقایص در این پرونده کار ثبت آن تا به امروز به تعویق افتاد.

محمد اشتری رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان آذربایجان غربی نیز در گفتگو با خبرگزاری ایسنا با اظهار خرسندی از ثبت این بنای تاریخی در فهرست یونسکو گفت: «منتظر هستیم تا مقامات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هماهنگی نهایی را انجام دهند و در آینده‌ نزدیک، برای برگزاری جشنی بزرگ به همین مناسبت در منطقه آماده شویم.»

قره‌کلیسا (کلیسای تادئوس مقدس) که در نزدیکی شهر ماکو، در شمال غرب ایران قرار دارد، به‌دلیل وجود قبر تادئوس مقدس که در سال ۶۶ میلادی به شهادت رسیده است، برای مسیحیان منطقه، به‌ویژه ارامنه ارزش مذهبی زیادی دارد.

هم‌چنین از آنجا که تادئوس یکی از حواریون عیسی مسیح (ع) و از بنیانگذاران کلیسای ارمنی است، از زمان تدفین او، این محل به‌صورت یکی از زیارت‌گاه‌های مهم ارامنه درآمده است.

خبرگزاری دولتی ایرنا هم امروز دوشنبه به نقل از حسین وکیل علی آبادی مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اعلام کرد: «این پرونده به اتفاق آرا و بدون هیچ مخالفتی به ثبت رسیده است.»

به گفته آقای علی‌آبادی، قره‌کلیسا دارای دو کلیسای دیگر و ‪ چهار عبادتگاه به نام‌های سن دخت بالا، سن دخت پایین و زاکاریا عبادتگاهی که نام مشخصی ندارد و یک قبرستان است.

در سال ‪ ۱۳۱۹‬میلادی زلزله بزرگی این کلیسا را خراب کرده و بنابر روایتی ‪ ۷۵‬تن از راهبان این کلیسا جان خود را از دست دادند.

ساخت این کلیسا به همت اسقف زاکاره در سال ‪ ۱۲۹۸‬آغاز و در سال ‪۱۳۱۴‬ میلادی به اتمام رسیده است.


در همین رابطه:
ایران کلیساهای خود را جهانی می‌کند
سنگ سیاه تادئوس

نظرهای خوانندگان

باعث خوشحالی است. فقط يک نکته و آن اينکه آربی اوانسيان فيلمساز ايرانی سال ها قبل از انقلاب فيلم مستند بسيار خوبی در باره اين کليسا ساخته است که در همان زمان به وسيله خليفه گری ارامنه در ايران توقيف شد.

-- پرويز جاهد ، Jul 7, 2008 در ساعت 12:15 PM

بنده در زمینه توریسم در ایران مشغولم،باید به همکارانم در آذربایجان غربی تبریک بگم که باعث رونق بشتر تخت سلیمان خواهد شد.وبا یک برنامه ریزی خوب اذربایحان میتواند یک قطب قوی در خاورمیانه باشد.از آقای جاهد عزیز هم بابت کتاب با "دوربین نوشتن"،ونیز بابت مساعی مبذول داشته شان در جهت معرفی موج نو سینمای ایران تقدیر وتقدیس دارم

-- هانی افسری ، Jul 7, 2008 در ساعت 12:15 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)