تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

متکی: لحن قدرت‌های بزرگ متفاوت شده است

منوچهر متکی وزیر خارجه ایران یکشنبه شب در گفتگوی اختصاصی با شبکه خبری سی‌ان‌ان نسبت به آنچه ایجاد «فضای جدید» برای مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای ایران نامید، ابراز خوشبینی کرد.

به گزارش رویترز، آقای متکی مذاکرات اخیر در خصوص بسته مشوق‌های پیشنهادی قدرت‌های بزرگ که با هدف راضی کردن ایران به کنار گذاشتن غنی‌سازی اورانیوم به این کشور پیشنهاد شده است را «متفاوت از مذاکرات و گفتگوهای سابق» دانست.

وی در گفتگو با برنامه فرید زکریا در شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «فکر می‌کنم ما در حال حاضر در فضایی جدید با چشم اندازی تازه به سر می‌بریم.»

اظهارات وی دو روز پس از ارائه پاسخ ایران به بسته پیشنهادی ایالات متحده، چین، روسی، بریتانیا، فرانسه و آلمان مطرح شدند.

بر اساس این گزارش، متکی در این مصاحبه همچنین در خصوص روابط ایران و آمریکا خوشبینانه سخن گفت.

وزیر‌خارجه ایران در پاسخ به این پرسش که لحن او در مقایسه با گذشته تغییر کرده و آیا این به معنای تغییر رویکرد ایران است، گفت: «ما اخیراً صداهای جدید و دیدگاه‌های تازه‌ای را از داخل آمریکا می‌شنویم و معتقدیم بر اساس این دیدگاه‌ها اندیشمندان منطقی آمریکایی می‌توانند واقعیات را آن‌طوری که هستند دریابند. ما هم برای کمک به این روند آماده هستیم.»

آقای متکی در پاسخ به این پرسش که اوباما اعلام کرده است در صورت پیروزی حاضر به مذاکره با ایران است، شما چه واکنشی نشان خواهید داد، گفت که ما ترجیح می‌دهیم چیزی نگوییم تا اوباما مثل گذشته با مشکلی روبه‌رو نشود.

وی در خصوص این‌که آیا ایران خواهان حذف اسرائیل از صحنه جهان است؟ گفت که تشکیل اسرائیل به عنوان راه حلی نامناسب برای ساماندهی گروهی از بازماندگان جنگ دوم جهانی پدیده‌ای است که بعد از ۶۰ سال هنوز مورد تأیید و پذیرش مردم منطقه قرار نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری‌ها متکی در مورد اینکه آیا ایران حاضر به تعلیق شش هفته‌ای غنی‌سازی در زمان مذاکره با کشورهای پنج به‌علاوه یک هست یا خیر، افزود که من بزودی پاسخ نامه شش وزیر گروه مذکور را که شامل تفاهم درباره چارچوب مذاکرات است خواهم داد و این امر صرفا مبین شکل‌گیری فضای مناسب برای گفتگوی طرفین است.

وی با انکار مفید بودن سلاح هسته‌ای نه فقط برای کشورهای کوچک حتی برای قدرت‌های بزرگ ادامه داد که ایران به هیچ عنوان به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و گزارش‌های آقای البرادعی از ایران نیز دربرگیرنده هیچ سندی دال بر تخطی تهران از فعالیت‌های صلح آمیز در این زمینه نبوده‌اند.

آقای متکی در مورد علت مخالفت ایران با امضای قرارداد امنیتی میان بغداد و واشنگتن نیز گفت که ایران به صراحت اعلام کرده است به دلیل مغایرت این قرارداد با منافع مردم عراق، خواسته‌های رهبران مذهبی و برقراری امنیت در کل منطقه، این قرارداد امضا نخواهد شد اما این صرفا نظر تهران است و نه چیز دیگری.


در همین رابطه:
متکی از مذاکرات جدید ایران و غرب خبر داد

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)