تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تهدید قوه قضاییه از سوی نمایندگان مجلس

اعضای هیأت تحقیق و تفحص مجلس از قوه قضاییه ایران با صدور اطلاعیه‌ای، تهدید کردند که در صورت امتناع مسئولان این قوه از پاسخگویی به سؤالات اعضای این هیأت، از «سناریوی معماگونه پالیزدار رمزگشایی خواهند کرد.»

در اطلاعیه این نمایندگان که امروز یکشنبه در اختیار خبرنگاران پارلمانی قرار گرفته، به مسئولان قوه قضاییه صراحتاً هشدار داده شده است که در برابر «یک جریان متخلف که در سایه قوه قضاییه، برای خود حاشیه امن درست کرده است» با جان و دل برای «انجام تکلیف و دفاع از حقوق ملت» ایستادگی خواهد کرد.

در اطلاعیه نمایندگان محافظه‌کار مجلس هشتم، هیچ اشاره‌ای به ماهیت این جریان نشده است.

این نامه، شدید‌ترین واکنش مجلس هشتم به اقدامات اخیر قوه قضاییه ایران در احضار سه نماینده این مجلس به دادگاه است.

سه‌ نماینده عضو هیأت تحقیق و تفحص از قوه قضاییه، ماه گذشته در ارتباط با اعترافات آقای پالیزدار مبنی بر «معاونت در انتشار اسناد طبقه‌بندی شده» به دادگاه احضار شدند، اکثریت نمایندگان مجلس به این رفتار مسئولان قوه قضاییه در قالب نامه‌ای اعتراض کرده‌اند.

در نامه ۹ عضو هیأت تحقیق و تفحص، هم‌چنین از مسئولان قضایی خواسته شده که با دخالت وزارت اطلاعات مشخص شود که آقای پالیزدار «با چه انگیزه‌ای و با هماهنگی چه کسانی در دانشگاه‌ها سخنرانی کرده است؟»

نمایندگان هم‌چنین خواسته‌اند تا وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی معلوم کند «با توجه به این‌که قوه قضاییه به ۳۰۰ سؤال رسمی هیأت تحقیق و تفحص هیچ پاسخی نداد و حاضر نشد یک برگ سند در اختیار هیأت قرار دهد، چگونه اسناد محرمانه و سری را در اختیار پالیزدار قرار داده است؟»

بر اساس آن‌چه که مقامات قضایی در ایران اعلام کرده‌اند، آقای پالیزدار، هزاران سند طبقه‌بندی شده را به صورت غیرقانونی، از سازمان بازرسی کل کشور خارج و در هفت شهر کشور مخفی کرده که با بازداشت وی، این اسناد جمع‌آوری شده‌اند.

برخی رسانه‌های ایران اعلام کرده‌اند که آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی، رییس قوه قضاییه در واکنش به خروج غیرقانونی این اسناد محمد نیازی رییس کل سازمان بازرسی کل کشور را از مقام خود برکنار کرده است.

در بخش دیگری از اطلاعیه این نمایندگان در اعتراض به بازرسی شبانه از منزل یکی از اعضای هیأت تحقیق و تفحص، آمده است که آن مقام قضایی که چنین دستوری صادر کرده، خود از متهمان گزارش تحقیق و تفحص بوده و نقش وی در «عدم رسیدگی صحیح به پرونده‌های فروش سؤالات کنکور» محرز است.

این نمایندگان هم‌چنین در اعتراض به انتشار اطلاعیه قوه قضاییه ایران در ارتباط با احضار دو نماینده مجلس به اتهام «معاونت در افشای اسناد دولتی» آن را اقدامی غیرقانونی اعلام کرده و خواستار تحت تعقیب قرار گرفتن مقام دستوردهنده این اقدام شده‌اند.

الیاس نادران، حسین نجابت، علیرضا زاکانی، مهدی کوچک‌زاده، فاطمه آجورلو، نیره اخوان بی‌طرف، حسن کامران و طباطبایی‌نژاد، ۹ عضو هیأت تحقیق و تفحص از قوه قضاییه هستند که نتیجه تحقیقات آن‌ها در روز‌های پایانی مجلس هفتم قرائت شد.

پیش‌تر نمایندگان مجلس شورای اسلامی با صدور نامه‌ای احضار «سه‌ عضو هیأت تحقیق و تفحص از قوه قضاییه» را که با پرونده عباس پالیزدار مرتبط هستند، اقدامی «تلافی‌جویانه» از سوی مقامات این قوه بر ضد نمایندگان اعلام کرده بودند.

عباس پالیزدار که بر اساس اعلام قوه قضاییه و تأیید نمایندگان مجلس، یکی از همکاران کمیته تحقیق و تفحص از قوه قضاییه است، چندی پیش در یک سخنرانی جنجالی ده‌ها تن از روحانیون بلند‌پایه جمهوری اسلامی را متهم به فساد اقتصادی کرد.


در همین رابطه:
اعتراض مجلس هشتم به احضار نمایندگان
احضار دو نماینده مرتبط با پرونده پالیزدار
مجلس، دستگاه قضایی را به «تلافی‌جویی» متهم کرد

نظرهای خوانندگان

چرا این نمایندگان تا حالا حرفی نمیز دند الان که مورد تهدید قوه قضائیه قرار گرفته اند وا مصیبتا سر می دهند و حالا نماینده ی مردم شده اند اگر نماینده ی مردم هستند چرا در حال حاظر هم با مردم مطرح نمیکنند فقط طرف دیگر را تهدید میکنند تهدید یعنی اینکه باج خواهی کردن یعنی سهم ما را هم بدهید قلدری نکنید ما هم هستیم فساد در قوه ی قضائیه دیگر بر همه معلوم است فقط فساد اقتصادی نیست که این قوه غیر منتخب را فرا گرفته ... با توجه به تهدید مجلس مشاهده میشود که مجلس هم سهم خود را میخواهد ... والسلام

-- Farhad ، Jul 6, 2008 در ساعت 05:32 PM

يك مشت ... و ... همديگه رو با قانون تهديد ميكنن، خنده دار نيست؟

-- آشنا ، Jul 7, 2008 در ساعت 05:32 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)