تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«افزایش قرآن‌خوانی، آمار مطالعه را بالا نمی‌برد»

علی‌اکبر اشعری، رییس کتابخانه ملی ایران با انتقاد از سرانه پایین مطالعه کتاب در کشور گفت که با افزایش آمار کتاب‌های قرآن و مفاتیح‌الجنان نمی‌توان «پایین بودن فرهنگ مطالعه را توجیه کرد.»

بر اساس آمار‌های موجود میانگین شمارگان (تیراژ) هر کتاب در ایران بین دو تا سه هزار نسخه است که آقای اشعری با اظهار تأسف از این وضعیت روز گذشته در جمعی برخی ناشران گفت: «این امر در شأن جامعه ما نیست.»

اشعری، چهارم اردیبهشت‌ماه امسال اعلام کرده بود که هر شهروند ایرانی در شبانه‌روز تنها دو دقیقه از وقت خود را به خواندن کتاب اختصاص می‌دهد.

این در حالی است که آمار‌های رسمی در ایران، از باسواد بودن بیش از ۸۵ درصد از جمعیت ۷۰ میلیونی این کشور حکایت دارد.

به گزارش امروز یکشنبه خبرگزاری دولتی ایرنا، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران که در مراسم افتتاحیه ساختمان جدید مؤسسه فرهنگی هنری تیمورزاده سخن می‌گفت، افزود: «اگر به فکر ارتقای فرهنگ مطالعه در کشور هستیم، باید معضل مطالعه کتاب را با مشارکت همه مردم حل کنیم.»

خبرگزاری فارس سوم بهمن ماه سال گذشته اعلام کرده که بودجه ترویج کتاب‌خوانی در سال ۸۷ از سوی وزارت ارشاد دولت محمود احمدی‌نژاد ۲۷ درصد نسبت به سال ۸۶ کاهش داشته است.

خبرگزاری مهر نیز در گزارشی از این مراسم به نقل از مشاور فرهنگی رییس‌جمهور نوشت: «نمی‌توانیم با اضافه کردن ساعات قرآن خواندن مردم و خواندن مفاتیح و یا کتاب‌های مدرسه، به آمار مطالعه در کشور بیفزاییم.»

اما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران می‌گوید باید آمار کسانی را که قرآن می‌خوانند، به سرانه کتاب‌خوانی اضافه شود و از این‌که « بعضی‌ها دوست ندارند خواندن قرآن را جزو آمار کتاب‌خوانی بیاورند» اظهار تأسف می‌کند.

به گفته محمد ‌حسین صفار هرندی «سالم‌ترین و متعالی‌ترین معارفی که در عالم وجود دارد، معارفی است که از کتاب خدا به ما منتقل شده و مطالعه آن قطعاً در محاسبات ما می‌گنجد؛ اما بعضی‌ها دوست ندارند آن را جزو آمار بیاورند.»

هم‌چنین اردیبهشت امسال، وزیر ارشاد آمارهای کتاب‌خوانی در ایران را مغشوش و مشوش خوانده بود.

آقای هرندی در نمایشگاه کتاب تهران گفته بود: «کسانی که مردم ایران را متهم می‌کنند که اهل کتاب‌خوانی نیستند، به نمایشگاه بین‌المللی تهران بیایند تا غلط بودن فرضیات خود را به چشم خویش بینند.»


در همین رابطه:
سرانه کتابخوانی در ایران دو دقیقه اعلام شد
«مجوز کتاب؛ جواز عرضه نیست»

نظرهای خوانندگان

,وقتی معضل کتاب حل می شود که قوانینی که کتاب خوان را مجرم می داند حل کند کتابهایی که در بازار کتاب هستند اکثرا کاغذ پاره اند نه کتاب زیرا ما نمی توانیم مانند آقایان سانسورچی ها فکر کنیم کتابی که از سانسور جمهوری اسلامی عبور کند دیگر محتوایی ندارد که برای کتاب خوان جذاب باشد این سرانه ی دو دقیقه هم مربوط به کسانی ست که می خواهند فارسی یاد بگیرند کتاب خوان ها کتابهایی را می خوانند که یا در خارج از کشور چاپ شده است یا اینکه مربوط به قبل از انقلاب و اوایل انقلاب باشد با اجباری کردن هم نمی توانید آمار را افزایش دهید باعث تنفر این ها هم می شود و الان مشاهده می شود تعداد کسانی که قران و مفاتیح می خواندند هم کاهش یافته است تا در به این پاشنه ی آقای هرندی بچرخد بدتر می شود که بهتر نمی شود

-- Farhad ، Jul 6, 2008 در ساعت 04:47 PM

آقای فرهاد
این که دستگاه سانسور کثیفه، درسته
این که خیلی کتابها مجوز نمی گیرن، درسته
اما «کاغذپاره» خوندن اکثر کتابهای توی بازار، یک نظر احساسیه
این که یک کتاب از ارشاد مجوز می گیره، به معنی بی محتوا بودن و جذاب نبودن اون کتاب نیست
لطفا به جای احساسات، از سر فکر نظر بدین و این طور همه کس و همه چیز رو به خاطر کینه یا نفرت به یک چوب نرونید

-- بدون نام ، Jul 6, 2008 در ساعت 04:47 PM

ح الا امدیم و حساب کردیم امر قران و غیره را
حتی اوون های که قران می خرن مگه می خونن؟1 گوشه خونه است خاک می خوره برای عروسی و عزا

-- armin ، Jul 7, 2008 در ساعت 04:47 PM

در خارج چی؟ ایرانیها بیش از 2 دقیقه در روز کتاب میخونن؟ فکر نمی کنم. از انقلاب مشروطیت تا حالا کتاب داشتن جرم بوده. ترس در مردم به ناخودآگاه آنها تشت کرده.

-- بیژن ، Jul 17, 2008 در ساعت 04:47 PM

به نظر من قران ام الکتاب ها میباشد و بایدان را شناخت تا بتوان نظرداد

-- جلال ، Aug 20, 2008 در ساعت 04:47 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)