تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نگرانی گزارشگران بدون مرز از قوانین جدید اعدام

سازمان گزارشگران بدون مرز با صدور بیانیه‌ای، تصویب یک فوریت از طرح «تشدید مجازات اخلال در امنیت روانی جامعه» در مجلس ایران را «دارای عواقبی فاجعه‌بار برای آزادی بیان در اینترنت» دانست.

این طرح، چهارشنبه هفته گذشته با ۱۸۰ رأی موافق، ۲۹ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع به تصویب مجلس ایران رسیده است.

روزنامه کیهان نیز امروز شنبه در یادداشتی با انتقاد از بخشی از این طرح که مربوط به مجازات وبلاگ‌نویسان مروج «فساد و فحشا» آورده است: «جرم تأسیس و دایر کردن وبلاگ و وب‌سایت مروج فساد و فحشاء و الحاد در قوانین موضوعه کیفری نیست.»

بر اساس مفادی از این طرح، افرادی که جرم «اخلال در امنیت روانی» از طریق اینترنت مجرم شناخته شوند، مشمول مجازاتی در حد «محارب و مفسد فی الارض» شناخته خواهند شد.

گزارشگران بدون مرز این طرح را «نگران‌کننده و ترسناک» توصیف کرده است.

در بخشی از این بیانیه که در برخی سایت‌های اینترتی منتشر شده، آمده است: «تصویب قانونی بر پایه تعاریف و مفاهیمی مبهم، دادن اختیارات به قضات برای تفسیر جرایم، عواقبی فاجعه‌بار برای آزادی بیان بر روی اینترنت دارد.»

گزارشگران هم‌چنین از نمایندگان مجلس هشتم خواسته‌ است با تعلیق این طرح، طرحی را برای توقف اعدام‌ها در ایران به تصویب برسانند.

ایران دومین کشور بعد از چین در جهان است که بیشترین اعدام‌ها را به خود اختصاص داده است. بر اساس اصل ۱۹۰ قانون مجازات اسلامی، مجازات مفسدان فی الارض اعدام است.

یک فوریت این طرح در حالی از سوی نمایندگان مجلس تصویب می‌شود که پلیس ایران از سال گدشته تا کنون با اجرای هفت طرح امنیتی در شهرهای این کشور، هزاران دختر و پسر را به اتهام‌های گوناگون بازداشت و به دادگاه‌ فرستاده است.

به موجب ماده پنج این طرح، به جرایم اخلال در امنیت روانی جامعه خارج از نوبت بوده و در شعب ویژه که توسط رییس قوه قضاییه جهت رسیدگی به این جرایم تعیین خواهد شد، بررسی می‌شود و رسیدگی در دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی کشور نیز حداکثر ظرف ۲۰ روز انجام خواهد شد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)