تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

تهدید مقامات واشنگتن نسبت به شروعی جنگی دوباره علیه ایران
روزنامه اعتماد‌ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «این گوی و این میدان» به بهانه افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا به بحث و بررسی باید‌های رابطه تهران و واشنگتن پرداخته است.

سرمقاله‌نویس اعتماد ملی معتقد است که آمریکا هرقدر که بر قدرتش افزوده شود، بازهم در جهت افول حرکت می‌کند و بنابراین نباید تصور کرد که سران کاخ سفید به هر اقدامی که می‌خواهند می‌توانند دست بزنند چراکه «اگر چنین بود در کوبا و ونزوئلا‌ و در افغانستان و عراق می‌توانست منویات خود را به سرعت عملی» کنند.

این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود با اشاره به این‌که آمریکای قدرتمند، دارای ضعف‌هایی هم هست خطاب به مقامات جمهوری اسلامی می‌نویسد: «تعامل با این غول بزرگ که اتفاقا دارای نقاط ضعف فراوانی هم هست، هوشیاری و تدبیر می‌طلبد»

رزنامه اعتماد‌ملی در بخش دیگری از سرمقاله خود با اشاره به برخی از منافع مشترک ایران و آمریکا در منطقه خاورمیانه و ضرورت همکاری طرفین برای تامین منافع یکدیگر به مقامات واشنگتن توصیه می‌کند که از تهدید تهران دست بردارند.

در بخش پایانی سرمقاله امروز این روزنامه همچنین می‌خوانیم: «آمریکا درگیر سیاست‌های دوگانه‌ای در منطقه است و به همین دلیل هم هزینه‌های زیادی را برای ملت‌های آمریکا و جهان فراهم آورده است. لذا به آنها توصیه می‌شود با دقت و حفظ منافع ملت آمریکا و احترام به ملل جهان، خاصه ملت بزرگ ایران، مسیری را انتخاب کنند که به نفع ثبات و پایداری منطقه تمام شود. در غیر این صورت این گوی و این میدان...»

استقبال از ارائه طرح تشدید مجازات‌های اجتماعی در مجلس
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «پاسخ به دغدغه مردم» به موضوع «طرح امنیت اخلاقی» که از دو سال گذشته به این طرف از سوی پلیس ایران به اجرا درآمده، پرداخته است.

سرمقاله‌نویس کیهان در ابتدای یادداشت خود با تمجید از برخورد قهر‌آمیز پلیس با «اراذل و اوباش» می‌نویسد: «مقابله با ناهنجاری‌های آزار دهنده و سلب کنندگان امنیت شهروندان از وظایف اصلی و استراتژیک مجموعه نظام و حکومت است.»

این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود با استقبال از ارائه طرح تشدید مجازات‌ها در مجلس شورای اسلامی می‌آورد: «اگر این طرح به قانون تبدیل شود از آن‌جایی که جرائم اصلی مخل امنیت روانی در قالب یک قانون سر و سامان پیدا کرده است می‌تواند عامل بازدارنده و موثری در پیشگیری از وقوع جرایم یاد شده باشد، ضمن آن‌که کیفر پیش‌بینی شده در این قانون نیز برای مجرمان پشیمان کننده خواهد بود.»

کیهان در پایان سرمقاله خود خطاب به مسئولان قضائی ایران می‌نویسد: «نکته حائز اهمیت در خصوص اجرایی و عملیاتی شدن این طرح با همان مجازات‌های سنگین و قاطع و با هدف تامین امنیت روانی جامعه این است که نباید توجه و پی‌گیری نسبت به این طرح در رویارویی با برخی هیاهوها و شعارهایی که معمولا در قالب پروژه به اصطلاح حقوق بشر و مانند آن فریاد زده می‌شود کمرنگ شود.»

نشست سران هشت‌کشور صنعتی در ژاپن
روزنامه جام‌جم در سرمقاله امروز خود با عنوان «سوخت زیستی و شکم‌های گرسنه‌« به موضوع نشست آتی هشت کشور صنعتی در کیودوی ژاپن پرداخته است.

سرمقاله‌نویس روزنامه جام‌جم معتقد است که کشور‌های بزرگ صنعتی با تغییر الگوی مصرف انرژی در کشور‌های خود موجب بروز فقر و گرانی در جهان شده‌اند.

به‌نوشته این روزنامه «مردم کشورهای فقیر گرسنگی می‌کشند تا اتباع کشورهای غنی بتوانند چون گذشته سوار بر خودروهای خود به مسافرت‌های دور و دراز بروند.»

جام‌جم در بخش دیگری از سرمقاله‌ خود می‌نویسد: «آمریکا که بزرگترین تولیدکننده غلات در جهان است در گذشته هم سابقه به دریا ریختن گندم و ذرت برای جلوگیری از کاهش بهای این دو محصول را در کارنامه خود دارد.»

نظرهای خوانندگان

iهمانطور که میدانیم ایران نمیتواند خود را با کوبا و ونزوئلا مقایسه نمایند زیرا آن کشورها حد اقل آزادی های فردی یعنی لباس رابطه ی دختر و پسر و یا طرحهائی مثل محدودیتهای حجاب ـ طرح محدودیتهای دریا ـ اتوبوسها ی زنانه مردانه ـ مشروبات الکلی ماهواره ویدئو اینترنت و ... را ندارند به همین دلیل همه ی جامعه علیه آنها حرکت نمیکنند آنها شهروندان درجه ی یک و دو و .... ندارند رهبرانشان و فرزندانشان در رانت خواری و رشوه دست ندارند خودشان بنگاههای اقتصادی را به نفع خودشان مصادره نمیکنند بخش بزرگی از جامعه از آنها حمایت میکند رهبرانشان نمیگویند اقتصاد مال خر است جنگ طلب نیستند دنبال بمب اتم تیستند دیکتاتوری آنها مانند دیکتاتوری شما نیست کودکان را اعدام نمیکنند جرائم اجتماعی را کنترل میکنند آنها برای هر جرم کوچکی اعدام را توصیه نمیکنندو ..... با دنیا در تعامل زیست می کنند به قوانین بین المللی احترام میگذارند دروغ را تقیه نمیدانند مثلا ونزوئلا به ایران هواپیما میفروشد ولی چون ایران تحریم است به خاطر رفاقت محمود و چاوز تحریم را نادیده نمیگیرند هواپیماها به ایران تحویل نمیشود آنها از تروریسم بین المللی مثل ایران حمایت نمیکنند در امور سایر کشورها دخالت نمیکنند درخواست نابودی کشورها و اقوام را نمیکنند علیه آنان شورای امنیت سه قطعنامه تصویب نکرده است یا به خاطر نقض حقوق بشر هر ساله چندین و چند بیانیه برایشان ارسال نمی شود در دانشگاههایشان استادان حراستی به شاگردانشان تجاوز نمیکنند ازدواجهای سنتی بین کودکان را ندارند به جرم بیان اندیشه کسی را اعدام نکرده اند و ..... پس آمریکا هم به آنها حمله نظامی نمیکند ایران تا حالا خوش شانس بوده است که حمله نظامی به آن نشده است اگر آنها فقط یک قطعنامه علیهشان صادر میشد قطعا تا کنون در تب جنگ میسوختند همین الان فرق برخورد خودتان با آن انتخاباتی که انجام میدهید و زیمبابوه را مشاهده کنید برای شما هیچ برخوردی نمیشود فقط در یک بیانیه ساده و چند پهلو با شما برخورد میشود ولی انتخابات رابرت موگابه را به رسمیت نمیشناسند و زیمبابوه در تحریم قرار میگیرد

-- Farhad ، Jul 5, 2008 در ساعت 10:19 AM

تاریخ درسی است که در عین شیرینی اما همواره تمامی ما از آن گریزانیم. نگاه کنید فروش ارزان گاز با 60 درصد زیر قیمت به هند و پاکستان عین سیاستهای دوره قاجار است که نصف مملکت ما را مفت به اجنبی فرختند و همین تشدید اعدام های انسانهایی که حق گفتن انتقاد را ندارند، عین زمان آقا محمد خان قاجار که با در آوردن چشمها انسانها را خفه می کرد. حالا بر سر این مردم چه آمده است که هر بلایی سرشان می آورند، اعتراضی نمی کنند. همین قطع سوبسید برق یعنی گرانی، یعنی فلاکت مردم و یعنی نیروگاههای برق و سدهای آب که در دست ... است، تمامی هزینه های ... خود را از طریق آبونمان برق و آب و گاز از ملت بیچاره ایران می گیرند.

-- یک دردمند ، Jul 5, 2008 در ساعت 10:19 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)