تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

قرارداد خط لوله ایران-هند تا ماه آینده نهایی می‌شود

هندوستان اعلام کرد قرارداد خط لوله گاز ایران به هند «تا ماه آینده» نهایی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مورلی دئورا، وزیر نفت هندوستان روز پنج‌شنبه در حاشیه کنگره جهانی نفت در مادرید گفت: «ما در مورد این قرارداد در این‌جا نیز دوباره بحث کردیم. باید دیگر به این گفت‌وگوها خاتمه بدهیم.»

وی در مورد این پروژه ۷.۵ میلیارد دلاری که قرار است گاز طبیعی ایران را از طریق پاکستان به هند برساند افزود: «تنها مسئله باقیمانده مسئله نقطه تحویل است. این که آیا نقطه تحویل گاز در مرز هند و پاکستان خواهد بود یا در مرز ایران و پاکستان.»

مورلی دئورا ادامه داد: «اما این مسائل هم‌اکنون در سطحی بسیار بلندپایه در حال حل و فصل است و امیدوارم تا ماه آینده کارها روبه‌راه شود.»

وی در پاسخ به پرسشی در مورد زمان امضای قرارداد اظهار امیدواری کرد که تا ماه آینده امضای قرارداد انجام شود.

گفت‌وگوها در مورد پروژه خط لوله ۲۶۰۰ کیلومتری ایران-پاکستان-هند از سال ۱۹۹۴ آغاز شده ولی همواره به‌خاطر تنش‌های موجود سیاسی میان هند و پاکستان و اختلاف نظر در مورد قیمت‌ها با مانع روبه‌رو شده‌است.

هند و پاکستان ماه گذشته اعلام کردند که اختلافات تجاری خود در مورد این پروژه را حل و فصل کرده‌اند.

هندوستان همواره از سوی ایالات متحده تحت فشار است تا از تجارت با ایران چشم‌پوشی کند ولی کشور هند برای پوشش دادن به نیازهای انرژی خود نیازمند واردات از ایران نیز هست.

هند که ۷۰ درصد از انرژی ورد نیاز خود را وارد می‌کند اوایل امسال در پاسخ به فشارهای واشنگتن از آمریکا خواست تا در مورد قراردادهای هند با ایران دخالت نکند.

هند همچنین اعلام کرد که ایران حق بهره‌گیری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را دارد ولی از تهران خواست تا با دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد همکاری کند.


در همین رابطه:
گام اول احمدی‌نژاد برای خط لوله صلح

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)