تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

سه‌نفر در ایران به دار آویخته شدند

منابع خبری در ایران از اجرای حکم اعدام سه قاتل در زندان اوین خبر دادند.

روزنامه کارگزاران در شماره امروز پنجشنبه خود اعلام کرد که این سه محکوم به قتل، روز گذشته در زندان اوین به دار آویخته شده‌اند.

براساس این گزارش، چهار محکوم به اعدام دیگر که قرار بود در همان روز به‌ دار آویخته شوند، توانستند به‌طور موقت از مجازات مرگ رهایی یابند.

علت تعویق اجرای حکم این چهار نفر برخی موارد قانونی اعلام شده است.

هویت کامل هیچ‌یک از قاتلانی که حکم قصاص آن‌ها اجرا شده، به‌طور کامل منتشر نشده است.

حمید رضا ۲۱ ساله، نقیب و رضا - که سن آن‌ها اعلام نشده است – سه نفری هستند که با درخواست اولیای دم به‌دار آویخته شده‌اند.

براساس آمار و ارقام خبرگزاری فرانسه، با اعدام این سه قاتل شمار اعدام ها در ایران از آغاز سال‌جاری میلادی تاکنون به ۱۱۷ مورد رسید.

دیده‌بان حقوق بشر گزارش داده که ایران در سال گذشته پس از چین بالاترین آمار اعدام را داشته است. ۳۱۷ تن در سال گذشته در ایران اعدام شده‌اند.

براساس قانون مجازات اسلامی که مبنای داوری محاکم پس از انقلاب است، جرائمی از جمله قتل، زنای محصنه، سرقت مسلحانه، ارتداد و قاچاق مواد مخدر مجازات اعدام دارد.

در سال‌های اخیر شمار اعدام‌ها در ایران در چهارچوب اقداماتی که برای بهبود امنیت اجتماعی در ایران آغاز شده و به طور اخص شامل اوباش، متجاوزان و قاچاقچیان مواد‌مخدر می‌شود افزایش یافته است.

برخی از صاحب نظران مسائل حقوقی معتقدند برخی از دلایل و مستندات ذکر شده در پرونده‌های اعدام شدگان با اشکالات حقوقی روبه‌رو بوده است.


در همین رابطه:
تأیید حکم اعدام چهار متهم به اوباشگری
اعدام هشت نفر در ایران
تقاضای اعدام برای ۸۰ نفر در ایران
دو نفر در ایران اعدام شدند

نظرهای خوانندگان

در دین و مملکت ایرانی در حال حاضر، انتقام از طریق قصاص و کشتن یک اصل است، چیزی جز یک کشور جهان سومی نمی تواند باشد که برای رعایت حقوق بشر دائم نیاز به قطعنامه های بین المللی و هشدار نهادهای حقوق بشری دارد. جای تأسف دارد که انتقام در قانون اساسی و مرام یک قوم این چنین ریشه کرده است که می توانند با تکیه بر آن بی رحمانه دار بزنند.

-- پارسا ، Jul 3, 2008 در ساعت 10:49 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)