تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

آفت‌های کار روزنامه‌نگاری در ایران
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «بندبازى میان واقعیت و آرمان» به انتشار بخش‌هایی از مقاله ارائه شده امیر محبیان در نشست مرکز مطالعات و تحقیقات بین‌المللى وابسته به مدرسه علوم سیاسى پاریس اقدام کرده است.

به اعتقاد آقای محبیان، روزنامه‌نگاران در ایران «در سیاست بویژه درجامعه سیاست‌زده ایران غوطه‌ور» هستند، اما قرار نیست سیاستمدار باشند.

این روزنامه با تاکید بر این‌که روزنامه‌نگاران نباید سیاست‌مدار، تاجر و تئوریسین باشند، می‌نویسد: «ا‌ما خوب یا بد در محیط روزنامه نگارى ما متاسفانه همه نمودهاى چنین نوعى از روزنامه‌نگارى دیده مى‌شود.»

به اعتقاد سرمقاله‌نویس رسالت، روزنامه‌های ایران هم‌اکنون کار سیاسی کرده، تجارت می‌کنند و مشغول تئوری‌پردازی هستند.

آقای محبیان در پایان یادداشت خود می‌آورد که روزنامه‌های ایران به «توپخانه‌هاى احزاب و در مواردى حتى خود به حزب‌هاى اعلام نشده و پنهان تبدیل شده‌اند.»

بررسی جایگاه ایران و عراق در سیاست‌خارجی آمریکا
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «این دو نقطه پر رنگ» به بحث و بررسی درباره جایگاه ایران و عراق در سیستم سیاست‌خارجی آمریکا پرداخته است.

به اعتقاد سرمقاله‌نویس این روزنامه «ایران اکنون به مهمترین موضوع سیاست خارجی آمریکا تبدیل شده است.»

کیهان می‌نویسد که آمریکا قصد دارد برای برچیدن نهاد‌های مردمی و دینی در عراق به خشونت‌ها در این کشور شیعی دامن بزند.

این روزنامه هدف از این اقدام آمریکا را در ابعاد دیگر جدا کردن عراق و ایران از یکدیگر ارزیابی کرده است.

کیهان در این‌باره می‌نویسد: «آمریکا گمان می‌کند جدا کردن عراق از ایران- و زمینه‌سازی برای رویارویی این دو- به محو خاورمیانه اسلامی و در نتیجه به محو قدرت استراتژیک ایران می‌انجامد. اما محو قدرت استراتژیک ایران و تحول ساختاری در وضعیت عراق دو موضوع کاملاً بهم پیوسته است کما اینکه اقتدار منطقه‌ای ایران و حفظ اقتدار منتخبان مردم عراق در ساختار این کشور کاملاً به یکدیگر وابسته‌اند.»

سرمقاله‌نویس کیهان در بخش‌های دیگری از یادداشت خود با تشریح اهداف دیگر آمریکا برای تضعیف موقعیت جمهوری اسلامی در منطقه، پیش‌بینی می‌کند: «این رویارویی استراتژیک- حداقل- طی دهه آینده ادامه پیدا کند.»

کیهان در عین‌حال نوشته است: «در این دوره طبعاً آمریکایی‌ها بارها فضای روانی علیه ایران را تا چند قدمی جنگ پیش می‌برند و در عین حال ممکن است به شلیک محدود نیز دست بزنند. شلیکی که حتماً با پاسخ متقابل مواجه می‌شود.»

«ضرورت» برخورد با عوامل دخیل در پرونده پالیزدار
روزنامه مردم‌سالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «ماجرای پالیزدار و اسناد سری» به بحث و بررسی درباره پرونده عباس پالیزدار پرداخته است.

به‌ اعتقاد سرمقاله‌نویس این روزنامه ‌دستیابی و پنهان کردن اسناد نظامی طبقه‌بندی شده از سوی همکاران آقای پالیزدار «باعث پرورش جاسوس والنهایه رفتن به سمت براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی می شود. بنابراین جرم این عمل برابری می کند با فرد برانداز و آن هم محارب می‌باشد.»

این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود با انتقاد ازافشاگری‌های اخیر آقای پالیزدار برضد برخی جریان‌های سیاسی می‌نویسد: «آیا زمان آن فرا نرسیده است که در اعمال قانون، ملاحظات و مصالح فردی را کنار بگذاریم و زبان و قلم‌ها را به حفظ حرمت و کرامت انسان‌ها موظف نماییم؟»

مردم‌سالاری در ادامه به مقامات قوه‌قضائیه در رابطه با این پرونده توصیه می‌کند: «قوه قضائیه بایستی بدون ملاحظه‌کاری و با قاطعیت با کلیه افرادی که در این رابطه پای آن‌ها در میان است حتی نمایندگان مجلس برخورد قانونی نموده و میان آن‌ها و سایر افراد مجموعه تفاوتی قائل نشود.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)