تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«در مسائل راهبردی، رهبر حرف آخر را می‌زند»

علی‌اکبر ولایتی مشاور رهبر ایران در امور بین‌الملل، یک روز پس از انتشار انتقاداتش از «تندروی‌ها» در پرونده هسته‌ای ایران، با انتشار نامه‌ای در سه روزنامه اروپایی اعلام کرد که در موضوعات راهبردی آیت‌الله خامنه‌ای حرف آخر را در این مدل حکومتی نوپا در ایران می‌زند.

در این نامه که در روزنامه لیبراسیون چاپ فرانسه، لوتام در سوییس و لا رپوبلیکا در ایتالیا انتشار یافته است، آقای ولایتی می گوید که در مسايل راهبردی، «رهبر كه بنا بر قانون اساسی در این زمینه اختيارات دارد، تصميم‌گيرنده نهايی در آخرين مرحله است.»

نامه آقای ولایتی در حالی منتشر می‌شود که گزارش‌ها از احتمال آغاز جنگ علیه ایران حکایت می‌کند.

احمد سلامتیان تحلیلگر مسائل سیاسی ساکن پاریس به رادیو زمانه گفت: انتشار این نامه در سه پایتخت مهم اروپایی حکایت از آن دارد که فرستادن پیامی به مسئولان و افکار عمومی اروپا مد نظر آقای ولایتی بوده است.

آقای سلامتیان گفت دو روزنامه‌ فرانسوی زبان که این نامه را منتشر کرده‌اند ارسال این نامه را به عنوان ژستی دیپلماتیک حاکی از گشایش و دراز کردن دست توافق به سوی جامعه اروپا، از سوی ایران تعبیر کرده‌اند.

وی می‌گوید اروپایی‌ها نیز نگران وقوع جنگ هستند و مذاکره با ایران را بر آن ترجیح می دهند چنانکه سرمقاله لیبراسیون نوشته است «مذاکره بد بهتر از یک جنگ خوب است».

گفتگو با احمد سلامتیان را بشنوید.

علی اکبر ولایتی، عضو مجمع تشخیص مصلحت ایران در نامه خود نوشته که رهبری ایران، به حق حاکمیت کشورها و عدم تعرض و تهاجم به مرزهای دیگران، به عنوان راهی برای حفظ صلح جهانی اعتقاد دارد.

آقای ولایتی می‌افزاید که مطالعه عملکرد آقای خامنه‌ای در ۱۹ سال رهبری جمهوری اسلامی «امکان مناسبی را ایجاد می‌کند تا در قضاوت نسبت به گذشته و پیش‌بینی نسبت به آینده واقع بینانه‌تر بیندیشیم.»

وی همچنین نوشته است که در همه اين دوران، رهبری ايران، به حق حاكميت كشورها و عدم تعرض و تهاجم به مرزهای ديگران، به عنوان راهی برای حفظ صلح جهانی اعتقاد داشته است.

آقای ولایتی، اين اعتقاد را نه تنها از سر وظايف رهبری، بلكه متأثر از شخصيت و باور عميق شخصی آيت‌الله خامنه‌ای ارزیابی کرده است.

در نامه وزیر امور خارجه اسبق جمهوری اسلامی ایران و در تأیید ضمنی «رویکرد صلح‌گرایانه» جمهوری اسلامی و آقای خامنه‌ای درباره مسائل جهانی آمده است: «رهبری ایران در این ‪ ۱۹‬سال بحرانی، در مسیر هدایت کشور و حفظ انقلاب، توانستند جلوه‌هایی از شخصیت شجاع، مصمم و مسئول خود را نشان دهند. عملکرد ایشان در جهت ارتقا و تثبیت نقش منطقه‌ای و جهانی ایران نیز نشان داده که ایشان با مسئولیت پذیری، ایران را به شریکی موثر در امنیت منطقه‌ای و جهانی مبدل ساخته و به ادامه این نقش نیز وفادار هستند.»

از نظر آقای ولایتی، با وجود وسعت دامنه اختيارات رهبری، رهبر ايران تنها در موارد بسيار مهم و حساس دخالت مستقيم می‌كند و دليل استفاده محدود از اختيارات اين است كه انتظار دارد مسئولان رده‌های ديگر كشور، خود بتوانند بر مشكلات فائق آيند تا در مسير شكل‌گيری و نهادينه شدن نظام، رويه‌های جديد و برگرفته از آراي جمهور ايجاد شود.

آقای ولایتی در عین حال متذکر شده که «فراموش نبايد كرد الگوی جمهوری در ايران، جوان و نسبت به تاريخ نظام‌های سلطنتی و ديكتاتوری چند هزار ساله، كم تجربه است».

وی می‌افزاید: «رهبری ایران در برابر چالش‌های اقتصادی و توسعه‌ای برای نسل‌های آینده و حفظ توان و دانش بومی کشور، مسئولانه عمل می کنند. در این مسیر، توانایی و دانش هسته‌ای صلح آمیز کنونی کشور باید به عنوان میراث نسل انقلاب برای آیندگان به عنوان یک دستاورد ملی و با اهداف صلح آمیز تضمین شده، باقی بماند.»

متن یادداشت علی اکبر ولایتی در ایسنا

آقای ولایتی در حالی به بررسی عملکرد ۱۹ ساله آقای خامنه‌ای پرداخته که پیش از این در ۹ خرداد ماه‌ سال‌جاری سرلشکر غلامعلی رشید جانشین رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران اعلام کرده بود که از زمان پایان جنگ هشت‌ساله ایران و عراق در سال ۱۳۶۷، آیت‌الله خامنه‌ای از وقوع شش جنگ بزرگ جلوگیری کرده است.

آقای ولایتی که از نزدیکان آقای خامنه‌ای محسوب می‌شود، روز سه‌شنبه نیز در اظهاراتی بی‌سابقه به‌طور ضمنی از سیاست‌های هسته‌ای دولت محمود احمدی‌نژاد انتقاد کرده بود.


در همین رابطه:
انتقاد ولایتی از سخنان تحریک‌آمیز در موضوع هسته‌ای
«ممانعت رهبر ایران از وقوع شش جنگ»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)