تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

۱۷ کشته و ۱۵۰ زخمی در دو انفجار استانبول

یک روز پیش از تشکیل دادگاه قانون اساسی ترکیه برای بررسی ممانعت از انجام فعالیت‌های مخالف با سکولاریسم از سوی حزب عدالت و توسعه، انفجار دو بمب استانبول را تکان داد.

این انفجارها که یکشنبه شب و به فاصله ۱۰ دقیقه به وقوع پیوست تاکنون ۱۷ کشته و بیش از ۱۵۰ زخمی بر جای گذاشته است.

هر دو بمبی که شب گذشته در استانبول منفجر شدند در سطل‌های زباله در خیابان شلوغی که مغازه‌ها و کافه‌های زیادی در آن وجود داشت کار گذاشته شده بودند.

به گزارش خبرگزاری‌ها بمب نخست که یک بمب ساعتی بود، موجی از وحشت در میان مردم ایجاد کرد و بمب دوم که به فاصله ۱۰ دقیقه بعد منفجر شد، ده‌ها قربانی گرفت.

بی‌بی‌سی نیوز با اعلام خبر این انفجارها، برگزاری دادگاه قانون اساسی ترکیه را اوج درگیری میان حزب عدالت و توسعه که تمایلات اسلام‌گرایانه دارد و حاکمیت سکولار ترکیه دانست.

در حالی که در ساعات اولیه مشخص نبود که کدام گروه پشت این بمب گذاری‌ها قرار دارد اما آسوشیتدپرس به نقل از منابع دولتی ترکیه نوشت که انفجار دو بمب در مناطق شلوغ شهر استانبول با گروه جدایی‌طلب پ‌ک‌ک مرتبط است.

با این حال، رهبر پ‌ک‌ک به سرعت این اتهام را رد کرد و گفت که این گروه در این انفجارها هیچ نقشی نداشته است.

حزب عدالت و توسعه هم هر گونه دخالت در این انفجار‌ها را تکذیب کرد و با رد تلاش مخفیانه برای ایجاد حکومت اسلامی، جلسه دادگاه قانون اساسی ترکیه را حمله به دموکراسی توصیف کرد.

بر اساس این گزارش، معمر گولر فرماندار استانبول گفت که پلیس هنوز در حال انجام تحقیقات درباره انفجارهای یکشنبه شب است که مرگ‌بارترین حمله علیه شهروندان ترکیه در طول پنج سال گذشته بوده است.

در سال ۲۰۰۳ نیز ۶۳ تن از شهروندان ترکیه در اثر ۴ حمله انتحاری همزمان کشته شدند که گفته شد مسئولیت آن حملات را گروه القاعده بر عهده داشته است.

شاهدان عینی درگفتگو با خبرگزاری‌های مختلف و رسانه‌های داخلی ترکیه از لرزش ساختمان‌ها در اثر امواج انفجار، خردشدن شیشه‌های مغازه‌ها، وحشت عمومی و متلاشی شدن اجساد کشته‌ها خبر دادند.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، پس از انفجارهای استانبول گفت که این حوادث تنها عزم ما را برای مبارزه با تروریسم افزایش می‌دهد و امروز روز اتحاد برای مبارزه با تروریست‌هاست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)