تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

انتقاد از برخی تصمیمات «عجولانه» دولت نهم
روزنامه اعتماد‌ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «از شتاب بپرهیزیم» به نقد و بررسی برخی تصمیمات «عجولانه» دولت محمود احمدی‌نژاد پرداخته است.

به اعتقاد سرمقاله‌نویس این روزنامه «تعجیل و شتاب در اقدامات دولت بیش از آن‌که به مردم کمک کند، در بیشتر مواقع وضعیت را برای گروه‌هایی که دولت درصدد مساعدت به آن‌ها است، خراب‌تر کرده است.»

این روزنامه می‌نویسد که رابطه کارشناسان، روشنفکران و متخصصان با دولت نهم مناسب نیست و «این دولت بیش از همه از این ناحیه که پشتوانه تخصصی مناسبی ندارد، رنج می‌برد.»

اعتماد‌ملی همچنین از حذف مدیران کارآمد و جوان‌گرایی «افراطی» دولت نهم انتقاد کرده است.

این روزنامه همچنین می‌نویسد که جمهوری اسلامی هم‌اکنون از سوی نظام بین‌الملل تحت‌فشار قرار دارد و هرگونه تصمیم عجولانه در حوزه‌های اقتصادی می‌تواند به بدتر شدن اوضاع داخلی منجر شود.

سرمقاله‌نویس اعتماد‌ملی در پایان یادداشت خود با اشاره به طرح جدید اقتصادی دولت در پرداخت نقدی یارانه‌ها به مردم می‌‌آورد: «نباید از یاد برد که همه ما روی یک کشتی نشسته‌ایم. ایران وطن همه ایرانیان است. طرح جدید دولت از آن دسته کارهای خیری است که اتفاقا احتیاج به استخاره دارد و هیچ طلب خیری در این ماجرا بهتر از مشورت گرفتن با اهل نظر و کارشناسان صاحب رای نیست. بیایید از شتاب بپرهیزیم!»

توصیه به مقامات جمهوری اسلامی در خصوص «دام» غرب
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «بمب صلح‌آمیز هسته‌ای!» به بررسی پرونده هسته‌ای ایران پرداخته است.

روزنامه رسالت در بخش قابل‌توجهی از سرمقاله خود به بحث آزمایش‌های اتمی از سوی دارندگان این تکنولوژی در جهان پرداخته و می‌نویسد که براساس فتوایی از آیت‌الله خامنه‌ای ایران قصد ندارد به بمب هسته‌ای دست پیدا کند.

این روزنامه در ادامه با اشاره محور مذاکرات چند سال اخیر کشور‌های غربی با ایران می‌نویسد: «همه بحث آن است که دولت‌های مجهز به سلاح‌‌های هسته‌ای می‌‌گویند بمبی که ما داریم از نوع صلح‌آمیز است اما فناوری‌‌ای که شما می‌‌خواهید در زمینه تامین برق یا هر نوع استفاده دیگر از دانش هسته‌ای، بهره‌مند شوید تهدید کننده صلح جهانی است!»

رسالت در بخش دیگری از سرمقاله خود از این مذاکرات چنین نتیجه می‌گیرد: «جمع‌بندی چند سال گفتگو با غربی‌‌ها این است که آن‌ها ما را به جرم چیزی که نداریم محاصره اقتصادی کرده‌اند، تهدید به حمله نظامی می‌‌کنند، در روابط ما با کشورهای همسایه و جهان اخلال و هر روز فشارها را افزون‌تر می‌‌کنند. پیام غیر مستقیم این فشارها به تهران آن است که شما هم مثل ما باید مجهز به بمب صلح‌آمیز هسته‌ای بشوید.»

سرمقاله‌نویس رسالت در پایان به مسئولان جمهوری اسلامی توصیه می‌کند: «ملاحظات دینی، عقلی و انسانی حکم می‌‌کند ما همچنان که تاکنون به فکر تولید سلاح اتمی نبودیم همچنان بر این فهم تاریخی خود اصرار ورزیم. اما دشمن همواره از ما همان چیزی را م‌‌خواهد که ما را از آن نهی می‌‌کنند.»

انتقاد از اعلام انحلال انجمن صنفی از سوی وزارت کار
روزنامه کارگزاران سرمقاله امروز خود با عنوان «حیات و ممات انجمن صنفی» به مناقشه اخیر این انجمن با وزارت‌کار و امور اجتماعی دولت محمود احمدی‌نژاد اختصاص داده است.

به اعتقاد سرمقاله‌نویس این روزنامه، انجمن‌صنفی روزنامه‌نگاران ایران از «معتبرترین و بزرگترین» انجمن‌های صنفی در ایران است که همواره سعی می‌کند اجازه دخالت‌های سیاسی در تشکیلات خود ندهد.

کارگزاران می‌نویسد که در صورت انحلال انجمن صنفی روزنامه‌نگاران «آن دسته از ناظران و منتقدان دولت حق دارند اگر نتیجه بگیرند که دولت حامی تشکل‌های صنفی دموکراتیک نیست، چراکه انجمن صنفی دموکراتیک‌ترین و بارزترین تشکل صنفی و پرتعدادترین آن‌ها و مربوط به فرهیخته‌ترین قشر اجتماعی کشور است.»

این روزنامه همچنین می‌‌آورد: «این حکم نشانگر اراده‌ای در حذف همه تلاش‌های خالصانه و داوطلبانه مجتمع‌شده توسط روزنامه‌نگاران در طول 11 سال گذشته برای ارتقا و اعتلای روزنامه‌نگاری در این مرز و بوم است.»

آثار منفی آزاد‌سازی گزینشی اقتصاد درایران
روزنامه سرمایه سرمقاله امروز خود را با عنوان «آزادسازی گزینشی» به بررسی آثار ونتایج تصمیمات اقتصادی دولت نهم در سه سال اخیر اختصاص داده است.

این روزنامه می‌نویسد که تحقق عدالت اجتماعی و اعتلای انسان، صرف سر دادن شعارهای آتشین یا حتی داشتن اراده اصلاح و صداقت به هیچ وجه کافی نیست.

روزنامه سرمایه در بررسی‌های خود از عملکرد اقتصادی دولت برای تحقق عدالت در ایران معتقد است «در سه سال گذشته، دولت نهم دقیقاً برخلاف آن و برعکس جهت گیری مندرج در برنامه چهارم توسعه حرکت کرده است.»

سرمقاله‌نویس سرمایه می‌افزاید که اقدامات دولت در سال‌های اخیر «بدترین ضربه را به ساختار اجتماعی ایران وارد و به شکاف طبقاتی که دولت نهم با هدف محو آن به صحنه آمده بود به طرزی کم سابقه دامن زده» است.

این روزنامه در پایان نتیجه می‌گیرد: «این‌که می‌توان استراتژی آزاد‌سازی اقتصادی را گزینشی یا مقطعی به اجرا درآورد، توهمی است که همه نتایج افتضاح آمیز عملکرد اقتصادی نیم قرن اخیر ایران، گواه نشدنی بودن است. اگرچه دولت نهم بر آن باشد که بار دیگر بخش کوچک از این استراتژی را در آزادسازی و ساماندهی یارانه به اجرا درآورد و بقیه را مسکوت بگذارد، فقط به تکرار تجربه این شکست‌های رقت بار اقدام ورزیده است.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)