تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

فرمانده سپاه: احتمال حمله نظامی را جدی‌تر بگیریم

محمد‌علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران برای نخستین‌بار از احتمال حمله نظامی آمریکا به تاسیسات هسته‌ای این کشور سخن گفت و اعلام کرد در صورت وقوع چنین حمله‌ای، تدابیر ویژه‌ای بر تنگه هرمز اعمال خواهد شد.

محمد‌علی جعفری امروز (شنبه) در مصاحبه با روزنامه جام‌جم چاپ تهران گفت: «آمریکا در وضعیت خاصی قرار دارد و اگر واقعا شرایط فراهم باشد و فرصتی پیدا کند و اطمینان داشته باشد که اقدامش حداقل با درصدی از موفقیت همراه است، تهدیدش را عملی می‌کند.»

وی با اشاره به جوسازی‌های آمریکا در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران، فرصت محدود بوش تا پایان ریاست جمهوری‌اش، و همچنین ناامیدی جمهوریخواهان از پیروزی نامزد مورد حمایتشان در انتخابات ریاست جمهوری آمریكا، گفت شرایطی فراهم آمده که «كه در حال حاضر احتمال عملی شدن حمله نظامی را نسبت به مقاطع گذشته بايد جدی‌تر بگيريم.»

وی احتمال حمله نظامی آمریکا را قطعی ندانست اما گفت «نسبت به شرايط گذشته به نظر می‌رسد دشمن يكی از راه‌هاي خروج از بن‌بست پيش‌روی خود را اقدام نظامی می‌داند.»

فرمانده کل سپاه در ادامه افزود: « طبیعتا کشوری که مورد تهاجم دشمن قرار می‌گیرد از تمامی ظرفیت و فرصت‌های خود برای رویارویی با دشمن استفاده می‌کند و با توجه به بحث شاه‌راه خروج انرژی قطعا اعمال کنترل ایران بر خلیج فارس و تنگه هرمز یکی از اقدامات ما خواهد بود.»

متن کامل را بخوانید

تنگه هرمز آب‌راهی حیاتی برای انتقال ذخایر انرژی است، به‌طوریکه حدود 20 تا 25 درصد نفت خام جهان و تولیدی کشورهای حاشیه خلیج فارس از این آب‌راه عبور می‌کند.

جعفری گفته که ‌به‌طور حتم درصورتی‌که درگیری به وقوع بپیوندد، ابعاد آن به حوزه نفت نیز کشیده خواهد شد و این به آن معناست که بهای نفت به‌طور چشم‌گیری افزایش خواهد یافت.

موضوع اسرائیل
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران همچنین با اعلام این‌که اسرائیل به خوبی در تیررس موشک‌های ایرانی است به این رژیم در خصوص حمله به این کشور هشدار داد.

محمد‌علی جعفری گفت: «رژیم صهیونیستی فاقد عمق استراتژیک است و این سرزمین تماما در برد موشک‌های جمهوری اسلامی قرار دارد.»

وی همچنین افزود: ‌«امکان دارد دشمنان بتوانند با اقدام نظامی، اندکی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به تاخیر بیندازند، اما مطمئنا این وقفه بسیار کوتاه خواهد بود. زیرا ایران از لحاظ استقلال، گستردگی و توانمندی‌های علمی وتخصصی بومی با کشوری مثل عراق یا سوریه بسیار متفاوت است.»

اظهارات فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران پس از ان بیان می‌شود که رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند بیش از صد فروند هواپیمای جنگنده اسرائیلی اوایل ماه جاری میلادی رزمایش نظامی مشترکی با یونان انجام داده‌اند تا خود را برای حمله احتمالی دور برد بر ضد ایران آماده کنند.

این مانور نظامی اسرائیل به عنوان هشداری به ایران قلمداد شده است.

ایران با پیشبرد برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود به درخواست‌های بین‌المللی و تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل بی‌اعتنایی کرده است.

بنیامین بن‌الیعازر وزیر امور زیربنایی اسرائیل در مصاحبه‌ای که روزنامه‌های روسیه آن را چهارشنبه گذشته منتشر کردند اعلام کرده بود در صورتی‌که ایران برای حمله به اسرائیل تلاش کند، به‌طور کامل نابود خواهد شد.

وزیر دفاع ایران نیز یکشنبه هفته گذشته با رد گزارش‌ها مبنی بر این‌که هدف از مانور نظامی اسرائیل تمرین برای حملات هوایی بر ضد تاسیسات هسته‌ای ایران بوده است، آن را عملیاتی روانی خواند و در خصوص واکنش نامحدود این کشور به هر گونه حمله‌ای هشدار داد.

مصطفی محمد‌نجار گفت که ایران هیچ جنگی را آغاز نخواهد کرد، ولی هر متجاوزی را با قدرت تنبیه خواهد کرد.

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری ایران همواره با تهدید اسرائیل، هولوکاست را کم اهمیت دانسته است.

ایران دومین تولیدکننده نفت خام اوپک اعلام کرده که استفاده از نفت به عنوان سلاح در دستور کار این کشور نیست، ولی در عین حال توسل به این گزینه را رد نیز نکرده است.

در همین رابطه
واکنش آمریکا به تهدیدات نظامی اسرائیل علیه ایران

پیش‌بینی بولتون درباره حمله اسرائیل به ایران

لاریجانی: برای هر شرایطی آماده‌ایم

ایران: حمله نظامی اسراییل محال است

نظرهای خوانندگان

جهت اطلاع كساني كه طي سه سال گذشته، مدام اين احتمال را مطلقاً رد كرده‌اند. حالا از زبان يك كارشناس نظامي رسمي و معتبر اين احتمال مطرح مي‌شود نه مغرضان ج. ا. ا. يا معاندان، يا اپوزيسيون يا رقباي جناحي.

-- ... ، Jun 28, 2008 در ساعت 04:37 PM

صدام یازده سال یا بیشتر در مقابل تحریم ها وفشارهای دیگردنیا مقاومت کرد وانچه امروز در عراق می بینیم نتیجه ان بود. کره شمالی ولیبی با قدرتی به مراتب بیش از ایران سیاست را بجای قلدری انتخاب کردند. نکند خدای نکرده نظام فاسد حکومت درکشور دوباره می خواهد جان و مال ملت را با نوشیدن یک لیوان زهر دیگرمعاوضعه کند؟؟ پناه بر خداوند از شر جاهلان و سرکشان عالم.

-- بدون نام ، Jun 28, 2008 در ساعت 04:37 PM

Everybody knows that the war is begining...

-- مهدی ، Jun 28, 2008 در ساعت 04:37 PM

همه می دانند که اگر جنگی شروع شود جنگ زمینی نخواهد بود بنا بر این چرا سپاه در فکر فعالیتهای زمینی در 31 استان است؟

-- کژدم ، Jun 29, 2008 در ساعت 04:37 PM

برگرفته از روزآنلاین:
جورج بوش اتصال اسرائيل به سيستم ماهواره اي ردياب مادون قرمزآمريکا را که قادر به تعيين محل ‏استقرار موشک هاي شهاب تنها ظرف چند ثانيه پس از شليک مي باشند، مورد تأييد قرار داده است.‏
اين سيستم به نيروي هوايي اسرائيل اجازه مي دهد که موشک هاي شهاب را چند ثانيه پس از شليک نابود ‏سازد و 15 دقيقه فرصت خواهند داشت که پيش از اصابت کلاهک به محل امن برسند. ‏

-- پارسا ، Jun 30, 2008 در ساعت 04:37 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)