تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

مزایا و معایب پرداخت نقدی یارانه‌ها
روزنامه کارگزاران سرمقاله امروز را خود با عنوان «جراحی خطرناک» به قلم مرتضی الویری به تجزیه و تحلیل طرح پرداخت مستقیم یارانه‌ها در ایران اختصاص داده است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه با اشاره به محاسن اجرای چنین طرحی می‌نویسد که این طرح می‌تواند منجر به؛ توقف قاچاق سوخت از کشور، کاهش مصرف انرژی در داخل، تخصیص بهینه منابع و تمایل و گرایش به وسایط نقلیه عمومی در سراسر ایران شود.

کارگزاران در بخش دیگری از سرمقاله خود با اشاره به معایب چنین طرحی می‌نویسد که اجرای این طرح منجر به؛ افزایش سریع حجم نقدینگی و افزایش نرخ تورم، بروز آشفتگی مالی در خانوار‌ها و تحت فشار قرار گرفتن بودجه دولت خواهد شد.

این روزنامه در پایان می‌نویسد: ‌«طرح آقای رئیس‌جمهور یعنی توزیع پول بین مردم، ممکن است امروز لبخندی بر لب بیاورد و حرکت خوبی برای جلب آرای عوام‌الناس باشد، اما فردا که گرانی و تورم افسارگسیخته و نابسامانی‌های اقتصادی وضع بد فعلی را بد و بدتر نمود جواب خدا و مردم را چه خواهید داد؟»

«شائبه سیاسی بودن» اجرای طرح پرداخت نقدی یارانه‌ها
روزنامه مردمسالاری نیز در سرمقاله امروز خود با عنوان «جراحی اقتصادی آری، اما» به بررسی فرصت‌ها و تهدید‌های طرح هدفمند کردن رایانه‌ها در ایران پرداخته است.

این روزنامه با استقبال از اجرای چنین طرحی خطاب به دولت نهم می‌نویسد: «چرا دولت در سال آخر به این فکر افتاده است؟ آیا انتخابات ریاست جمهوری دهم عاملی برای اجرایی شدن این طرح است؟»

مردمسالاری با هشدار در خصوص افزایش نرخ تورم در صورت اجرای چنین طرحی از مجلس شورای اسلامی می‌خواهد که با این طرح کارشناسانه برخورد کند.

سرمقاله‌نویس مردمسالاری در بخش دیگری از سرمقاله امروز خود با انتقاد از نرخ فزاینده گرانی‌ها در کشور می‌نویسد:‌ «دولتمردان به جای حرف‌های تبلیغی، مسئولیت فشارهایی که به مردم وارد شده را بپذیرند؟»

انتقاد به برخورد دوگانه وزارت کار با انجمن صنفی روزنامه‌نگاران
روزنامه اعتماد‌ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «برخورد با انجمن صنفی از کدام اولویت تبعیت می‌کند؟» به موضوع اعلام انحلال انجمن صنفی روزنامه‌نگاران از سوی وزارت کار دولت محمود احمدی‌نژاد پرداخته است.

این روزنامه با انتقاد از مواضع وزارت کار در خصوص انجمن صنفی روزنامه‌نگاران می‌نویسد: «وزیر کار در برخورد با این مسئله یا در حال بازی دوگانه است یا اراده بالا‌تری از وزارت کار به دنبال خاموش کردن چراغ خانه مطبوعات مستقل ایران است!»

به‌نوشته سرمقاله‌نویس اعتماد‌ملی: «متاسفانه با استقرار دولت نهم، اراده معطوف به حذف نهادهای مدنی به مطبوعات نیز کشیده شده است. معلوم نیست این تصمیمات چه سودی برای دولت و وزارت کار دارد؟»

این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود می‌نویسد:‌ «بر وزارت کار فرض است که با اتخاذ سیاست قانونی و تعامل با اصحاب قلم، از راه‌های بهتری برای حل این مشکل سود برد.»

استقبال از پرداخت نقدی یارانه‌ها در ایران
روزنامه سرمایه هم در سرمقاله امروز خود با عنوان «گزارشی متمایز با لحنی متفاوت» به قلم سعید لیلاز به موضوع پرداخت نقدی یارانه‌ها در ایران پرداخته است.

به اعتقاد سرمقاله‌نویس این روزنامه، این طرح آن‌قدر مهم و سرنوشت‌ساز است«که با وجود همه اما و اگرها از آن کاملاً پشتیبانی کنیم.»

روزنامه سرمایه با اعلام این‌که طرح نقدی کردن یارانه‌ها طرحی بدیع و بی سابقه در تاریخ ایران نیست، می‌نویسد:‌ «از نخستین سال‌های رواج یارانه در ساختار اقتصادی ایران از اواسط دهه 1340 خورشیدی به این سو، دولت‌هایی بوده‌اند که خواسته‌اند این طرح را - از جمله در سال 1370 و در دولت هاشمی رفسنجانی- اجرا کنند.»

این روزنامه علت اجرایی نشدن این طرح را در دولت‌های سابق چنین تشریح می‌کند: «برنامه‌ریزی ناپخته، هم اجرای نادرست و هم سیستم اداری ناتوان هر بار چنان شکستی به طرح وارد آورده که عرضه مجدد آن را تا سال‌ها به تاخیر افکنده است.»

این روزنامه در پایان می‌نویسد که باید از چنین طرحی استقبال کرد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)