تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

آسیب‌شناسی روند خصوصی‌سازی در ایران
روزنامه سرمایه در سرمقاله امروز خود با عنوان «تشویق کلامی، مانع‌تراشی عملی» به قلم محمد ترکان به بحث و بررسی روند خصوصی‌سازی نهاد‌های نفتی در ایران پرداخته است.

به نوشته این روزنامه «در حال حاضر نفت پایه اقتصاد کشور و بزرگ‌ترین ماده اولیه جهان است، اما متاسفانه نقش صنعت نفت به دلیل عدم سازماندهی مناسب و توسعه خصوصی سازی نفت در کشور بسیار کم است.»

سرمایه در بخش دیگری از سرمقاله خود با اشاره به آمادگی برخی از شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه نفت برای در اختیار گرفتن مدیریت انرژی در ایران، می‌نویسد: «نباید فراموش کرد در حال حاضر بخش خصوصی ما در این عرصه از توانایی مدیریتی بالایی برخوردار است اما به لحاظ سرمایه، شرکت‌های بزرگی که دارای سرمایه‌های هنگفتی برای حضور در این عرصه باشند، نداریم.»

به اعتقاد سرمقاله‌نویس سرمایه «متاسفانه در ایران به دلیل آن‌که بسیاری از سرمایه‌داران ما از راه مناسبی به آن سرمایه دست پیدا نکرده‌اند و معلوم نیست که آیا این سرمایه از مدیریت درست وی به دست آمده باشد، بنابراین جامعه با نگاهی شکاکانه به این نوع سرمایه‌گذاران نگاه می کند و همین امر باعث کند شدن روند خصوصی‌سازی در کشور شده است.»

روز زن در جمهوری اسلامی
روزنامه اعتماد‌ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «برای زنان ایران» به بهانه روز زن در جمهوری اسلامی، به برررسی جایگاه زنان در ایران پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد که در حال حاضر زنان ایران در شرایط سخت اجتماعی، اقتصادی و حقوقی زندگی می‌کنند.

اعتماد‌ملی در ادامه با مقایسه موقعیت زنان ایران با زنان کشور‌های منطقه خلیج‌فارس می‌نویسد:‌ «در مقام مقایسه با همسایگان و کشورهای اسلا‌می، زنان ایرانی به‌مراتب از اعتبار و نفوذ بیشتری برخوردارند. در کسب مشاغل، امکان تحصیل، امتیازات اجتماعی و مجموع عملکردشان نشانه‌های مثبتی را به تصویر می‌کشند.»

با این حال سرمقاله‌نویس این روزنامه معتقد است که «این، همه انتظارات زنان ایرانی نیست. آن‌ها از ظرفیت و داشته‌های بیشتری برخوردارند و بالطبع به دنبال جایگاه والا‌تری نیز هستند.»

این روزنامه در پایان می‌نویسد که زنان ایران به برخی قوانین و لوایح حقوقی درمورد زنان اعتراض دارند.

انتقاد از سیاست‌های دولت درحوزه موسیقی
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود با عنوان «تشتت نظری، ناکارآمدی عملی» به قلم ابوالحسن مختاباد به بررسی جایگاه موسیقی در زندگی روزمره مردم ایران پرداخته است.

به‌نوشته سرمقاله‌نویس کارگزاران، آمار‌ها نشان می‌دهد که میزان استقبال مردم از موسیقی در ایران بیشتر از آثار دیگر فرهنگی مثل کتاب، سینما و... است.

کارگزاران در تشریح علت چنین رویکری می‌نویسد که تطابق موسیقی با فطرت انسان و ارزان بودن محصولات آن مهمترین عوامل این رویکرد مردم در استفاده از این کالای فرهنگی است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه در ادامه یادداشت خود با انتقاد از سیاست‌های دولت نهم در برخورد با مقوله موسیقی می‌‌نویسد:‌ «دست‌اندرکاران فرهنگی و به‌‌خصوص موسیقایی هیچ نظریه فرهنگی دقیقی در این زمینه ندارند و فقر و تشتت نظری در این حیطه بیداد می‌کند.»

کارگزاران در ادامه از ممانعت برخی نهاد‌های فرهنگی در برخی از شهرهای ایران به منظور برگزاری کنسرت‌های موسیقی، می‌آورد: «در چنین فضایی که هنرمندان موسیقی نه حمایت قانونی می‌شوند و نه تلاشی برای توجیه گروه‌های فشار یا نشان دادن اقتدار دولت در برابر آن‌ها در شهرستان‌ها صورت می‌گیرد، طبیعی است که تمامی این اشتیاق به سمت تهران سرریز شود.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)