تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

واکنش‌ به خبر ربایش احمدی‌نژاد در عراق
روزنامه کارگزاران سرمقاله امروز خود را با عنوان «توطئه ربایش رئیس‌جمهور؟» به قلم غلام‌حسین کرباسچی به اظهارات جمعه گذشته محمود احمدی‌نژاد در قم مبنی بر این‌که دشمنان قصد ربودن وی در عراق را داشته‌اند، اختصاص داده است.

سرمقاله‌نویس کارگزاران می‌نویسد که در صورت صحت این خبر، چرا تاکنون با گذشته سه ماه از این مسئله، دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی به نهاد‌های بین‌المللی شکایت نکرده است؟

این روزنامه، چنین سکوتی را به‌طور تلویحی «وهن مردم ایران و انقلاب اسلامی» می‌داند و می‌نویسد: «دستگاه‌های ذی‌ربط پیگیری ادعای اخیر آقای رئیس‌جمهور را در اولویت کاری خود قرار داده و در صورت وجود مدارک و مستندات مطمئن بر صحت چنین توطئه‌ای مسئله را از طریق سازمان‌های بین‌المللی و... دنبال کنند.»

کارگزاران در بخش دیگری از سرمقاله خود با انتقاد از چنین «داستان‌سرای‌هایی» در جمع روحانیون بلندپایه، می‌آورد: «طرح چنین سخنانی که در خوشبینانه‌ترین حالت باید گزارش‌های احتمالی خوانده شود، چه نتیجه‌ای خواهد داشت و عجیب‌تر از آن عدم بروز هرگونه عکس‌العملی از سوی حاضران در اجلاس است که موضوع را شگفت‌آورتر می‌نماید.»

دلایل قطعی برق در ایران
روزنامه دنیای اقتصاد در سرمقاله امروز خود با عنوان «زمانی برای تجدید نظر در یک سیاست اقتصادی» به موضوع دلایل قطعی برق در ایران پرداخته است.

دنیای اقتصاد با معرفی دولت به عنوان منشاء خدمات به شهروندان در قبال دریافت مالیات یا فروش منابع طبیعی، می‌نویسد که تامین امکانات اولیه زندگی برای مردم برعهده دولت و دولت‌مردان هر سیستم حکومتی است.

این روزنامه با چنین مقدمه‌ای، در ادامه سرمقاله خود ضمن برشمردن برخی عوامل در علت خاموشی‌های گسترده در ایران، می‌نویسد: «عدم تامین مالی لازم وکارآیی پایین‌تر وزارت نیرو» دو عامل مهمی هستند که منجر به بروز چنین مسئله‌ای شده است.

به اعتقاد سرمقاله‌نویس دنیای اقتصاد، سیاست تثبیت قیمت‌ها از سوی دولت مانع از برقراری ارتباط بین شرکت‌های توزیع برق و شهروندان - که مایل هستند تعرفه‌های بیشتری برای استفاده از این انرژی چندمنظوره پرداخت کنند- شده است و چنین امری باعث افزایش نیافتن عرضه برق و در نهایت کمبود آن در کشور شده است.

این روزنامه در پایان توصیه می‌کند: «با پایان مجلس هفتم و شروع به کار مجلس هشتم باید در این سیاست غلط به جا مانده از مجلس گذشته تجدید نظر لازم انجام شود.»

تجزیه و تحلیل پیشنهاد جدید سولانا به تهران
روزنامه جمهوری اسلامی سرمقاله امروز خود را با عنوان «موضع قانونی و شفاف» به تجزیه و تحلیل پیشنهادی که گفته می‌شود غرب در مورد شروع مذاکرات با ایران درباره غنی‌سازی اورانیوم ارائه کرده، پرداخته است.

رسانه‌های جهان اعلام کرده‌اند که خاویر سولانا طرحی به ایران ارائه کرده است که براساس آن، ایران شش هفته غنی‌سازی را متوقف و غرب نیز تحریم‌ها را متوقف می‌کند تا در این مدت دوطرف مذاکرات خود را انجام دهند.

روزنامه جمهوری اسلامی چنین طرحی را «دامی» برای جمهوری اسلامی می‌داند.

به‌اعتقاد سرمقاله‌نویس این روزنامه آن‌چه برای جمهوری اسلامی مهم است «اصل تعلیق» نکردن است؛ حال برای شش هفته باشد یا شش سال.

به‌نوشته این روزنامه در صورت قبول تعلیق غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران، غرب به هدف خود که همان توقف کامل این فعالیت است خواهد رسید.

جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سرمقاله خود پیشنهاد می‌کند که غرب که مشتاق به ادامه مذاکرات است، تحریم‌ها را لغو کند و آن‌گاه پای میز مذاکره با ایران بنشیند.

این روزنامه در پایان از مسئولان جمهوری اسلامی می‌خواهد که در برابر چنین درخواستی عقب‌نشینی نکنند و همچنان بر مواضع خود مبنی بر ادامه غنی‌سازی تاکید کنند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)