تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

هشدار وزیرامور خارجه روسیه علیه حمله به ایران

سرگئی لاوروف وزیر امور‌خارجه روسیه با هشدار در خصوص استفاده از نیروی نظامی علیه ایران اعلام کرد که هیچ مدرکی مبنی بر تلاش ایران برای ساخت تسلیحات هسته‌ای وجود ندارد.

آسوشیتدپرس در گزارشی از مسکو نوشت سرگئی لاوروف گفت ایران را باید در مذاکرات مشارکت داد و این کشور را به همکاری با اژانس بین‌المللی انرژی اتمی ترغیب کرد.

آقای لاوروف این سخنان را در پاسخ به نظرخواهی یکی از اعضای کابینه اسراییل از وی در اوایل این ماه مبنی بر این که اگر ایران برنامه هسته‌ای خود را متوقف نکند اسراییل ممکن است به تهران حمله کند بیان کرد.

وی گفت: «امیدوارم اقدامات واقعی بر اساس قوانین و مقررات بین‌المللی صورت بگیرد و این قوانین به روشنی از تمامیت ارضی ایران و هر کشور دیگری حمایت و محافظت می‌کند.»

ارتش اسراییل از تایید یا رد گزارش نیویورک تایمز مبنی بر این که هواپیماهای جنگی این کشور تمرین بزرگی را این ماه برای حمله احتمالی به ایران برگزار کردند امتناع کرده است.

لاوروف افزود که روسیه از آمریکا و اسراییل خواسته است اطلاعات واقعی را برای تقویت ادعاهایشان مبنی بر این که ایران در حال تلاش برای ساخت تسلیحات اتمی است ارائه کنند.

وزیر‌امور خارجه روسیه گفت: «ما تاکنون هیچ اطلاعاتی در این خصوص دریافت نکرده‌ایم و آژانس هم به نتیجه‌ای مشابه رسیده است. بنابراین قطعا درست نیست که با خونسردی بگوییم ایران بدنبال ساخت تسلیحات هسته‌ای است.»

وی در عین حال تاکید کرد که ایران باید به ادامه همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ترغیب شود.

آقای لاوروف در ادامه گفت: «تا زمانی که آژانس در خصوص پیشرفت روابط خود با ایران به ما گزارش می‌دهد و ایران مسائلی را که مورد نگرانی آژانس است به تدریج رفع می‌کند باید از هر گام یا اقدامی که ممکن است موجب تضعیف این روند بسیار مهم شود خودداری کنیم.»

وی در عین حال خواستار مشارکت جدی ایران در مذاکرات عراق و افغانستان و کل خاورمیانه شد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)