تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

رفسنجانی: حکومت زوری، دینی نیست

«شاید برخی از شما در جلسات فقهی خود بگویید که حکومت حق علماست، ولی من به شما می‌گویم اگر مردم نباشند، این حق عملی نمی‌شود و هیچ‌وقت این‌گونه نبوده که روحانیت به زور بخواهد این کار را انجام دهد و در دین نیز این پذیرفته نیست؛ اگر حکومت زوری باشد، دینی نیست»

رئیس مجلس خبرگان رهبری ایران، که در ششمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم سخن می‏گفت با بیان این موضوع افزود:« اگر فکر کنیم با زور و کودتا می‌شود حکومت کرد باید دانست که این با اسلام سازگار نیست؛ چرا که ما با عقیده مردم کار داریم و اگر نتوانیم کاری انجام دهیم که مردم با اراده و اخلاص دینی فعالیت کنند، در واقع کاری نکرده‌ایم.»

آقای هاشمی رفسنجانی در این سخنان که در خبرگزاری‌های داخلی ایران انعکاس یافت، تأکید کرد: «ما در واقع با اختیار و قبول مردم سر و کار داریم و باید سعی کنیم این اصل در نظام ما حفظ شود و باید توجه داشت که دین اسلام با زور سازگار نیست.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام سپس به وظایف جدید روحانیون در زمان حاضر اشاره کرده و گفت:« ما در حال حاضر با مسائل جدیدی مانند روابط بین‌الملل، محیط زیست، بحث حضور در کرات آسمانی و بسیاری دیگر از امور که در عرصه بین‌المللی مطرح است، مواجهیم که روحانیت باید در مورد آن‌ها با استفاده از ابزارهای موجود، فقه‌سازی کند و وارد عرصه شود؛ در واقع باید گفت ما باید در مورد مسائل جدید فقه‌سازی کنیم»

آقای هاشمی در ادامه به ارائه گزارشی از سفر اخیرش به عربستان پرداخت و گفت: «در طول این سفر دو ملاقات نیز با ملک عبدالله داشتیم و از رفتار بد مسئولین قبرستان بقیع شکایت کردیم که ملک عبدالله همان لحظه به مسئولان و برادر خود نیز که آنجا حضور داشت، دستوراتی را در مورد این مسئله اعلام کرد و گفت اگر کسی در بقیع چنین رفتاری را انجام دهد باید مجازاتش کنید و اگر به این رفتار خود ادامه داد او را عزل کنید».

ششمين اجلاس سراسري اعضاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم طی روزهای ۲۹ و ۳۰ خرداد در قم برپا شدو شرکت‌کنندگان در این اجلاس به مشکلات و مسائل روحانیت در زمان حاضر پرداختند.

نظرهای خوانندگان

این ... حتی سنگ پای قزوین را هم از رو می برد.

-- بدون نام ، Jun 20, 2008 در ساعت 03:57 PM

مقصود این بزودی ولی فقیه سوم این است که ما ازهمه بهتران نباید فقط به مدیریت این کره خاکی و فقه سازی برای حاضرین ان بسنده کنیم بلکه ولایت ما شامل تمام کرات عالم است وکارخانه دین ویا فقه سازی حوضه های ما باید در مورد حاضرین دیگر کرات هم تولیدات داشته باشد.یعنی فریب و جهل و مکر دیگرمحدود به کره زمین نخواهد بود.جل الخالق.

-- بدون نام ، Jun 20, 2008 در ساعت 03:57 PM

یه ذره، فقط یه ذره برای گفتن این حرف‌ها دیر شده وگرنه راست می‌گه، ام من یادمه تظاهرات غیر سیاسیِ مشهد رو که زمان ریاست‌جمهوری آقای رفسجانی اتفاق افتاد، خیلی زود 10 نفر رو گرفتند و با افتخار توی رادیو و تلویزیون اعلام کردند، اعدام‌شون کردیم. البته خب این هم مصداق امر به معروف بود. خدا یه همچی روحانی آزاد اندیشی رو برای همه‌مون نگه‌داره ( تا روزِ محاکمه)

-- خاطره‌ها ، Jun 20, 2008 در ساعت 03:57 PM

خوب شد ایشان این حرف را زدند. البته فکر می کنم مخاطب را اشتباهی گرفته اند. ایشان باید در این مورد آقای خامنه ای را مخاطب قرار دهند، نه آخوندهای حوزه ی علمیه را.

-- حاج بودا ، Jun 20, 2008 در ساعت 03:57 PM

دیگه این حنا ها واسه ملت رنگی نداره

-- مهدی ، Jun 21, 2008 در ساعت 03:57 PM

آخرین خبر از دگولاس اسپرس آیتالله نامبروان در یک تماس تلفنی با این آقا دیشب به ایشان گفت که ما کردیم و شد حالا شما دیگه حرف اضافه نزن برو خونه بگیر بخواب وگرنه دیگه هیچی

-- داریوش ، Jun 21, 2008 در ساعت 03:57 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)