تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

گروگان ژاپنی از دولت ایران عذرخواهی کرد

گردشگر ژاپنی که پس از هشت ماه گروگان‌گیری در جنوب شرقی ایران روز شنبه آزاد شده بود از دولت‌های ژاپن و ایران برای مشکلاتی که وی فراهم آورده است، عذرخواهی کرد.

ناکامورا در ۱۹ مهرماه سال گذشته درحالی که از هتلش به سوی ارگ باستانی بم در حرکت بود در منطقه نا آرامی در جنوب شرقی ایران در مرز با پاکستان و افغانستان ربوده شد.

در این مدت تنها اطلاعات بسیار کمی از وضعیت ناکامورا در دسترس بود و مقامات ایرانی می‌گفتند وضع سلامتی وی خوب است و در منطقه مرزی پاکستان‌ـ ایران از سوی اشرار جا‌به‌جا می‌شود.

روزنامه‌های ایران که امروز سه‌شنبه اظهارات ناکامورا در یک کنفرانس مطبوعاتی در تهران را منتشر کرده‌‌اند، به نقل از وی نوشتند: «من بسیار متأسفم که زحمات و مشکلات بسیاری را برای دولت ایران ژاپن و همه به وجود آوردم.»

این گردشگر ژاپنی پس از آزادی در پاکستان تحت حفاظت مقامات ایران به مقامات دولتی محلی در حومه زاهدان در استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران تحویل داده شد و روز یکشنبه وارد تهران شد.

مقامات سفارت ژاپن در تهران اعلام کردند که ناکامورا در این سفارتخانه تحت آزمایش‌ها و کنترل پزشکی قرار گرفت و مشخص شد، وی هیچ مشکل جدی ندارد.

قرار است ناکامورا پدرش و معاون وزیرامور خارجه ژاپن سه‌شنبه شب از طریق دوبی و سئول به ژاپن بازگردند.

به گزارش ایرنا، اونودرا معاون وزیرامور خارجه ژاپن هم اعلام کرده است که آزادی ناکامورا نتیجه تلاش دولت ایران است و «من از صمیم قلب از دولت ایران تشکر می‌کنم.»

ژاپن به لحاظ تاریخی روابط گرمی با ایران دارد، اگرچه این روابط اخیراً به دلیل حمایت توکیو از تلاش‌های بین‌المللی جهت توقف تلاش هسته‌ای تهران تا حدی مخدوش شده است.

به‌رغم هشدارهایی پس از شش مورد ربوده شدن خارجی‌ها در این منطقه از سال ۱۹۹۹ تاکنون، گردشگرهای خارجی همچنان از این جاده برای عبور از ایران و ورود به پاکستان استفاده می‌کنند.

بیشتر موارد آدم‌ربایی و گروگانگیری در این منطقه تاکنون به شکلی صلح‌آمیز حل و فصل شده‌است.


در همین رابطه:
امام‌جمعه فهرج و دانشجوی ژاپنی آزاد شدند
"گروگان ژاپنی در سیستان و بلوچستان است"
گروگان ژاپنی به بیرون از ایران منتقل شد
سفر فرستاده ویژه ژاپن به تهران برای بررسی وضعیت گروگان ژاپنی

نظرهای خوانندگان

آخی، چه مظلوم. عذر خواهی برای چی ؟ دولت ایران باید عذر خواهی کنه! نه اون

-- آیدین ، Jun 18, 2008 در ساعت 09:45 AM

ما و ملت ژاپن در دو سوی "بام" هستیم!. . .

-- بدون نام ، Jun 18, 2008 در ساعت 09:45 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)