تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

عبدالقدیرخان: به ایران اطلاعات هسته‌ای نداده‌ام

عبدالقدیرخان دانشمند هسته‌ای پاکستانی با رد فروش طرح‌های ساخت سلاح هسته‌ای پیشرفته به ایران یا کره شمالی، از غرب به خاطر عدم انتشار گزارش در مورد وضعیت هسته‌ای اسرائیل انتقاد کرد.

یک بازرس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته (دوشنبه) خبر داده بود که ممکن است آمریکا و ناظران آژانس، عبدالقدیرخان را در مورد فروش طرح‌های هسته‌ای پیشرفته به ایران و کره شمالی مورد بازجویی قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از اسلام‌آباد، عبدالقدیرخان یک روز پس از گفته این بازرس آژانس اعلام کرد: «همه این اتهامات دروغ است و حقیقت ندارد. این اتهامات بی‌معنی است.»

وی از سال ۲۰۰۴ پس از آنکه اعتراف کرد ریاست شبکه‌ای را بر عهده داشت که اسرار هسته‌ای را به مدت ۱۵ سال به ایران، کره شمالی و لیبی انتقال می‌داد در اسلام آباد در بازداشت خانگی به سر می‌برد.

عبدالقدیر خان با اشاره به اینکه «کشورهای غربی خود تولیدکننده و فروشنده تکنولوژی هسته‌ای هستند» ادامه داد: «چرا غرب حتی یک کلمه درباره وضعیت هسته‌ای اسراییل صحبت نمی‌کند و چنین گزارش‌هایی در مورد این کشور منتشر نمی‌کند.»

وی پیشتر نیز در گفتگو با روزنامه گاردین، اعترافات گذشته خود مبنی بر فروش اسرار هسته‌ای به سه کشور یادشده را تکذیب کرده و گفته بود که به زور اعتراف کرده است.

عبدالقدیرخان از زمان اعتراف به دست داشتن در فعالیت‌های گسترش تسلیحات هسته‌ای در سال ۲۰۰۴ میلادی تاکنون در بازداشت خانگی بسر می‌برد.

دیوید البرایت بازرس سابق تسلیحاتی سازمان ملل روز گذشته پس از آنکه جزئیات پیش‌نویس گزارش وی در روزنامه‌های آمریکایی منتشر شد، اعلام کرد که این خطر وجود دارد که عبدالقدیرخان احتمالاً بدون پاسخگویی در خصوص طرح‌های حساس هسته‌ای آزاد شود.

این طرح‌ها نشان می‌دهد که چگونه می‌توان کلاهک هسته‌ای جمع و جور برای نصب بر روی موشک‌های بالستیک ساخت.

عبدالقدیرخان در سال ۲۰۰۴ میلادی در تلویزیون پاکستان به قرار دادن اسرار هسته‌ای در اختیار ایران کره‌شمالی و لیبی اعتراف کرد، اما از سوی پرویز مشرف رئیس‌جمهور پاکستان مورد عفو قرار گرفت، ولی از آن زمان به بعد به وی اجازه حضور در اماکن عمومی داده نشده است.

پس از آن‌که متحدان مشرف در انتخابات عمومی پاکستان در ماه فوریه شکست خوردند، این دانشمند هسته‌ای پاکستانی اعترافات خود را پس گرفت و گفت که اعترافات وی از روی اجبار و تحت فشار بوده است.


در همین رابطه:
عبدالقدیرخان: به ایران اطلاعات هسته‌ای نفروختم

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)