تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

سفرهای مقامات آمریکایی به منطقه خاورمیانه
روزنامه اعتماد‌ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «سفرهای مشکوک» به بررسی سفر اخیر مقامات بلند‌پایه آمریکا به منطقه خاورمیانه پرداخته است.

سرمقاله‌نویس اعتماد‌ملی محور بسیاری از این ماموریت‌های سران و نزدیکان کاخ‌سفید به منطقه خاورمیانه را موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران ارزیابی می‌کند و می‌نویسد : «آمریکایی‌ها بدشان نمی‌آید که تحولا‌ت منطقه را به اهرمی برای اعمال فشار استراتژیک علیه ایران بدل کنند.»

این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود با تشریح اهداف این ماموریت‌ها می‌نویسد که مقامات کاخ‌سفید به‌منظور اصلاح چهره آمریکا در جهان و ایجاد شرایط امنیتی و بحرانی در آمریکا یا در منطقه خاورمیانه قصد دارد موقعیت مک‌کین نامزد انتخاباتی جمهوری‌خواهان را در برابر باراک اوباما تقویت کنند.

اعتماد‌ملی در بخش پایانی سرمقاله خود همچنین به مقامات جمهوری اسلامی هشدار می‌دهد که درباره آثار و نتایج این سفرها هوشیار باشند.

لزوم رعایت اخلاق در فعالیت‌های سیاسی
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «بازسازی سیاست اخلاقی» به قلم امیرمحبیان به تشریح لزوم جایگاه والای اخلاق در فعالیت‌های سیاسی پرداخته است.

این روزنامه بخش قابل توجهی از سرمقاله خود را به توصیه‌های اخلاقی سرمقاله‌نویسش اختصاص داده است.
آقای محبیان در این یادداشت در مقام یک مربی اخلاق ظاهر شده و نمایندگان و مسئولان جمهوری اسلامی را به رعایت موازین اخلاقی دعوت می‌کند.

در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم: «پرسش اساسی نزد این نخبگان دینی و انقلابی آن است که آیا برای ما به عنوان سیاست‌ورزان جامعه کسب قدرت باید آن‌چنان ارزش یابد که اصول و ارزش‌ها را ولو با توجیه ضرورت به کناری نهیم؟»

این روزنامه در پایان موعظه اخلاقی خود می‌نویسد: «فرصت ما انسان‌ها سریع‌تر از آن‌که گمان داریم، در گذار است و اگر به روز داوری باور داریم نیک می‌‌دانیم که بزودی در برابر آن گونه داوری خواهیم ایستاد که نه ظاهر‌فریبی و نه روپوشانی نیت‌های پلید او را از پی بردن به واقعیت باز نمی‌‌دارد.»

درخواست کشاورزان از رییس‌جمهوری ایران
روزنامه مردم‌سالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «مظلومیت کشاورزی و سخنان رییس‌جمهور» به قلم نعمت احمدی به نقد سیاست‌های دولت در بخش کشاورزی پرداخته است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه که خود را یک کشاورز معرفی کرده است در یادداشت خود از رییس‌جمهور خواسته است تا در سال پایانی ریاست‌جمهوری خود حداقل به یک‌پنجم وعده‌هایش در بخش کشاورزی (درخصوص اختصاص بودجه کشاورزی) عمل کند.

این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود از محمود احمدی‌نژاد می‌پرسد: «جناب رییس جمهور، از مسئولین وزارت کشاورزی بپرسید تاکنون چه میزان گندم خریداری کرده‌اید و علت کسری آن نسبت به سال‌های قبل چیست؟ آیا فقط خشکسالی است، یا گندم را شما 280 تومان می‌خرید اما بازار آزاد به بیش از 350 تومان می‌خرد و اغلب کشاورزان حاضر نیستند گندم را تحویل سیلوها بدهند. تراکتور وقتی که دولت نهم تشکیل شد به نصف قیمت امروز بود.»

سرمقاله‌نویس مردم‌سالاری همچنین به رییس‌جمهور می‌نویسد که قطعی برق برای بخش کشاورزی یعنی تشدید خشکسالی.

«نقض‌حقوق‌بشر در فرانسه و آمریکا»
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «این تابلو قلابی است» به سخنان برنارد کوشنر وزیر امورخارجه فرانسه در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران پرداخته است.

کیهان می‌نویسد:‌ «اگر قرار بر رسیدگی به چگونگی رعایت حقوق‌بشر در کشورها باشد، آمریکا و اروپا در صف اول متهمان قرار دارند.»

آن‌طور که روزنامه کیهان می‌نویسد:‌ «فرانسه که ادعای مهد حقوق بشر را یدک می‌کشد موارد متعددی از نقض حقوق بشر در پرونده سیاسی خود دارد؛ نقض حقوق زنان و خشونت‌های صورت گرفته علیه آنان، نقض حقوق اقلیت‌ها، نقض آزادی بیان و مطبوعات، نقض آزادی‌های مذهبی، اوضاع وخیم و غیرانسانی زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها و اعمال خشونت‌های شدید پلیسی از جمله آن‌هاست.»

این روزنامه در بخش دیگریی از سرمقاله خود می‌آورد که سازمان‌های فعال حقوق‌بشر در جهان نگران وضعیت حقوق زنان در فرانسه هستند.

کیهان همچنین با اعلام این‌که در آمریکا نیز حقوق‌بشر رعایت نمی‌شود، می‌افزاید: «تابلوی واقعی و بدون روتوش حقوق‌بشر آمریکا و غرب را باید در زندان‌های گوانتانامو و ابوغریب به نظاره نشست و این تنها بخشی از واقعیت است.»

این روزنامه در پایان با رد ضمنی اعلامیه جهانی حقوق‌بشر می‌نویسد: « نسخه جهان‌شمول حقوق بشر، قطعاً نسخه درست و بی‌نقصی نیست.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)