تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

تشریح دورنمای انتخاباتی اصلاح‌طلبان
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود با عنوان «دو راه پیش روی اصلاح‌طلبان» به قلم احمد خرم به تشریح دورنمای وضعیت اصلاح‌طلبان در عرصه سیاست در ایران پرداخته است.

کارگزاران می‌نویسد که اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری دهم دو را بیشتر ندارند؛ یا حمایت از حضور خاتمی یا اجماع بر روی نامزدی دیگر.

سرمقاله‌نویس این روزنامه همچنین به راهی فرعی نیز اشاره می‌کند که در آن پیشنهاد شده است محافظه‌کاران معتدل و اصلاح‌طلبان در انتخابات با یکدیگر ائتلاف کنند.

کارگزاران با رد تلویحی این پیشنهاد، مهمترین دلیل خود را چنین برمی‌شمارد: «پیش‌زمینه و سابقه‌ای در میان اصول‌گرایان که نشان دهنده اعتقاد آن‌ها به توزیع عادلانه قدرت باشد، وجود داشته باشد که این امر وجود ندارد. متاسفانه اصول‌گرایان به این مسئله بدیهی که توزیع قدرت باید میان هر دو جریان عمده سیاسی کشور صورت بگیرد اعتقادی ندارند و از انواع و اقسام و حربه‌ها و ترفندها برای قبض کامل قدرت نزد خود استفاده می‌کنند.»

این روزنامه در پایان می‌نویسد که فرهنگ تقسیم قدرت نیازمند بلوغ است و تا رسیدن به این بلوغ، اصلاح‌طلبان ناچارند در انتخابات آینده یا از آقای خاتمی حمایت کنند و یا بر روی گزینه‌ای دیگر اجماع.

تحلیل محتوای بسته پیشنهادی غرب به ایران
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود ب عنوان «درجست و جوی عقلانیت» به تجزیه و تحلیل محتوای بسته مشوق‌های جدید غرب به ایران به‌منظور توقف غنی‌سازی اورانیوم از سوی تهران پرداخته است.

روزنامه کیهان در ابتدای سرمقاله خود صراحتا اعلام می‌کند که در این بسته هیچ نکته درخور اعتنایی وجود ندارد و عمدتا شامل یک سلسله وعده است که اولا تضمینی برای تحقق آن‌ها نیست و ثانیا حتی اگر محقق شود هیچ مشکل و مسئله مهمی در ارتباطات ایران با دنیای خارج یا شتاب بخشیدن به روند توسعه اقتصادی آن را حل نخواهد کرد.

کیهان در بخش دیگری از سرمقاله خود در مورد بند‌های دیگر این بسته پیشنهادی می‌نویسد: «مشکل دیگر تحفه جناب سولانا این است که توازن بین پیشنهاد‌ها و توقعات در آن رعایت نشده به گونه‌ای که هنگام خواندن بسته ناگهان این احساس به آدمی دست می‌دهد که غربی‌ها این بسته را عمدا به گونه‌ای نوشته‌اند که ایران بلافاصه آن را رد کند.»

این روزنامه در پایان با اعلام ورشکستگی دیپلماسی غرب در برابر جمهوری اسلامی، نتیجه می‌گیرد: «اکنون علائمی در دست است که ظاهرا خود غربی‌ها هم فهمیده‌اند آن‌چه در این بسته‌ها نوشته‌اند به هیچ دردی نمی‌خورد و ایران هم مثل آب خوردن آن را دور خواهد انداخت.»

انتقاد از گروکشی نمایندگان مجلس
روزنامه مردم‌سالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «رابطه اصول‌گرایی و جنگ اعتبارنامه‌ها» به بحث مناقشه برانگیز تصویب اعتبارنامه‌ نمایندگان مجلس هشتم پرداخته است.

این روزنامه در انتقاد از گروکشی برخی نمایندگان در تایید اعتبارنامه خود و هم‌قطاران حزبی محافظه‌کاران می‌نویسد: «اینجاست که روش اصول‌گرایان در استفاده از هر ابزاری برای رسیدن به هدف و بی‌اعتنایی به توافق‌ها و پیمان‌ها مشخص می‌شود.»

این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود می‌آورد:‌ «درد اصلی، وضعیتی است که مردم امروز با آن روبه‌رو هستند و چشم امید به مجلس تازه دوخته‌اند تا شاید کمی از مشکلات و معضلات اقتصادی و اجتماعی آنها بکاهد، اما اصول‌گرایان مجلس که روزگاری به مجلس ششم اعتراض می‌کردند که همت و توان خود را صرف داستان‌های سیاسی می‌کنند، امروز خود به این بلیه دچار شده‌اند.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)