تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

اعتراض ائمه جماعات به گرانی‌ها
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «واقع‌بینی راه حل مبارزه با گرانی» به موضوع افزایش نرخ کالا و خدمات در ایران پرداخته است.

این روزنامه نزدیک به محافظه‌کاران با اشاره به سخنان خطبای جمعه شهرهای مختلف ایران در خصوص گرانی‌ها، می‌نویسد: «ائمه جمعه در نظام جمهوری اسلامی همواره تلاش می‌کنند توجیه‌گر سیاست‌های نظام و عملکرد دولت باشند. بنابراین سخنان ائمه‌جمعه هرگز به معنای معارضه با دولت و کارگزاران و مسئولان اجرائی کشور نیست و آن‌ها تا احساس ضرورت نکنند زبان به شکوه نمی‌گشایند. با توجه به این واقعیت می‌توان چنین نتیجه گرفت که مشکل گرانی به نقطه اوج خود رسیده و برای صبر و حوصله و جانبداری‌هائی که نسبت به نظام و مسئولان اجرائی دارند ناچار شده‌اند زبان به شکوه بگشایند و از دولت‌مردان بخواهند با این مشکل مقابله کنند.»

سرمقاله‌نویس روزنامه جمهوری اسلامی در بخش دیگری از تحلیل خود با بیان این نکته که گرانی‌های اخیر می‌تواند ناشی از عملکرد مسئولان دولت باشد، می‌آورد: «مشکل مهمی که در کنار گرانی وجود دارد و خود موجب می‌شود این پدیده منحوس لاینحل باقی بماند اینست که بسیاری از مسئولان حاضر نیستند این واقعیت را بپذیرند که مردم با گرانی دست و پنجه نرم می‌کنند و واقعا گرفتارند و آن دسته از مسئولان که می‌پذیرند گرانی وجود دارد، حاضر نیستند سیاست‌ها و عملکردهای خود را در پدید آمدن گرانی موثر بدانند و همواره با نوعی فرافکنی آن‌را به گردن دیگران میاندازند.»

این روزنامه در پایان نتیجه می‌گیرد که در گرانی‌ها، هم دولت مقصر است و هم فرصت‌طلبان اقتصادی. و خطاب به دولت‌مردان می‌نویسد که باید در سیاست‌های اقتصادی خود تجدید‌نظر کنند.

«شکست» دولت در اجرای اصل 44
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود با عنوان «شکست طرح کوچک‌سازی دولت» به قلم مرتضی الویری می‌نویسد که دولت محمود احمدی‌نژاد در راستای اجرای اصل 44 به منظور کوچک‌سازی دولت، با شکست مواجه شده است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه با استناد به آمار‌هایی که در اختیار دارد، می‌آورد که اصل 44 در سه سال گذشته تنها 5 درصد رشد داشته و در این میان «دولت نه تنها کوچک‌تر نشده بلکه بزرگ‌تر از گذشته نیز شده است.»

روزنامه کارگزاران در ادامه سرمقاله خود برای اثبات ادعای خود می‌نویسد که افزایش بودجه‌ نهادهای دولتی در سال 1387 و جهت‌گیری غلط در توزیع سهام عدالت دو نشانه مهم شکست دولت در کوچک‌سازی خود است.

در بخش دیگری از سرمقاله کارگزاران در تشریح دلایل دیگر این شکست می‌خوانیم: «نکته دیگری که امر خصوصی‌سازی را به بیراهه برده است نگرش غلط به خصوصی‌سازی به عنوان روشی برای تامین درآمد دولت است. این نگاه به خصوصی‌سازی نتیجه‌ای جز حراج منابع کشور، تنزل بهره‌وری و افزایش بیکاری نخواهد داشت.»

این روزنامه در پایان سرمقاله خود به صراحت می‌نویسد:‌ «عدالت‌محوری و درآمدمحوری دو خطای بزرگ در امر خصوصی‌سازی در ایران است.»

اهداف سفر خاویر سولانا به تهران
روزنامه کیهان در یادداشت امروز خود با عنوان «بسته جواب بسته!» با اشاره به سفر خاویر سولانا به تهران برای تحویل دادن بسته مشوق‌های جدید غرب به ایران، می‌نویسد که این سفر در واقع ماموریتی برای تهدید ایران «به پذیرش خواسته‌های غیرقانونی غرب و تن دادن به باج خواهی آمریکا و متحدانش» است.

حسین شریعتمداری یادداشت‌نویس امروز کیهان، در بخش دیگری از مطلب خود به قطعنامه‌های شورای امنیت و گزارش‌های آژانس انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران پرداخته و با حمایت از گزارش‌های آژانس، قطعنامه‌های شورای امنیت را محکوم می‌کند.

این روزنامه در بخش‌های دیگری از یادداشت خود می‌افزاید که آمریکا در این مناقشه شکست خورده است و سعی دارد با ترفند‌های گوناگونی برای ایران پرونده‌سازی کند.

کیهان در پایان نتیجه می‌گیرد: «از این زاویه می‌توان تلاش آمریکا را برای راضی کردن ایران به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم، نشانه ناتوانی از برخوردهای خصمانه دیگر و اطمینان از بی اثر بودن قطعنامه‌های شورای امنیت تلقی کرد که این نیز از درستی برخورد ایران در بی‌اعتنایی به قطعنامه‌های غیرقانونی یاد شده حکایت می‌کند.»

استقبال از یک طرح اقتصادی دولت
روزنامه دنیای اقتصاد درسرمقاله امروز خود با عنوان «گامی کوچک در مسیری صحیح» از اقدام اخیر دولت نهم در افزایش نرخ بهره 2درصدی استقبال کرده است.

این روزنامه می‌نویسد: «پخش این خبر که قرار است نرخ سود بانکی نهایتا مطابق با نظر بانک مرکزی 12‌درصد تعیین شود و 2‌درصد به صورت یارانه مستقیم توسط دولت پرداخت شود، خبر مهم و خوشایندی است.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه دلیل خوشحالی خود را چنین بیان می‌کند: «مهم و خوشایند نه از این حیث که نهایتا دیدگاه بانک مرکزی غالب شد و دیدگاه غیرکارشناسی کنار رفت، بلکه از این جهت که سرآغاز نوینی برای حمایت گرایی دولت به شمار می‌رود.»

روزنامه دنیای اقتصاد در بخش دیگری از سرمقاله خود با اشاره به اقدام صحیح دولت برای پرداخته 2 درصد از نرخ سود به بانک‌های ایران، می‌آورد: «حسن این روش آن است که اولا دولت خود تبعات حمایت‌گری‌ها را در بودجه خود مشاهده خواهد کرد. این امر موجب خواهد شد تا خویشتن‌داری بیشتری در ایجاد حمایت از بخش‌های مختلف اقتصاد در رفتارهای دولت ظاهر گردد. مضافا ابعاد این حمایت‌گری بر خود دولت نیز آشکار خواهد شد و خواهد توانست تا در مواقع ضروری که با کمبود بودجه روبه‌رو است، تصمیمات صحیحی در جهت کاهش این حمایت‌گری‌ها اعمال کند.»

نظرهای خوانندگان

با توجه به وجود فصاد اقتصادی هیچ وقت کارهای دولت به ثمر نخواهد رسید.

-- izadi ، Jun 15, 2008 در ساعت 08:59 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)