تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

عدم استقبال آمریکا از پیوستن ایتالیا به «گروه ۵+۱»

کاخ سفید روز پنج‌شنبه نسبت به پذیرش درخواست ایتالیا برای پیوستن به گروه کشورهایی که در رأس مذاکرات دیپلماتیک هسته‌ای با ایران قرار دارند، تمایل نشان نداد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هادلی مشاور امنیت ملی ایالات متحده که پیش از دیدار جرج بوش و سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر ایتالیا در رم سخن می‌گفت، در این باره اظهار داشت: «در این لحظه، رئیس جمهور هنوز تصمیم نگرفته‌است. اگر کشوری دیگری را به گروه وارد کنیم معلوم نیست چند کشور دیگر هم بخواهند وارد گروه بشوند.»

وی افزود: «همچنین این موضوع مطرح است که چارچوب این گروه قرار است به چه اندازه باشد؟ مفید بودن این گروه تا الان به‌خاطر کوچک بودن آن بوده‌است.»

سیلویو برلوسکونی، یکی از حامیان سرسخت جنگ عراق، قرار بود در دیدار خود با بوش، بر درخواست ایتالیا به منظور پیوستن این کشور به گروه ۵+۱ تأکید ورزد.

بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده به عنوان پنج عضو دائمی شورای امنیت ملل متحد به علاوه آلمان، گروه ۵+۱ را تشکیل می‌دهند. این گروه تا کنون تلاش‌های دیپلماتیکی را برای حل مناقشه برنامه هسته‌ای ایران انجام داده‌است.

استیفن هادلی همچنین اظهار داشت که جرج بوش موضوع پیوستن ایتالیا به این گروه را روز چهارشنبه با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در میان گذاشته‌است. آنگلا مرکل با ورود ایتالیا به گروه ۵+۱ مخالفت دارد.

هادلی افزود: «رئیس جمهور هم‌اینک در حال گوش دادن به استدلال‌ها است ولی فکر می‌کنم خلاصه کلام اینست که ایتالیا شریک مهمی در این تلاش‌ها نسبت به ایران است و مسئولیت‌های زیادی در این مورد دارد.»

یکی از مقامات ارشد کاخ سفید نیز روز چهارشنبه درخواست ایتالیا را با توجه به مقاومت آلمان، درخواستی «غیرواقعی» نامید.

ایتالیا بیش از دو سال است که چنین تمایلی دارد و این علاقه توسط رومانو پرودی و ماسیمو دالاما، نخست‌وزیر و وزیر خارجه وقت ایتالیا نیز پیگیری شده است. ایتالیا حس می‌کند به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری اروپایی ایران می‌تواند در مذاکرات هسته‌ای با ایران مثمر ثمر واقع شود.

کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا نیز در ماه مه ۲۰۰۸ از این درخواست ایتالیا پشتیبانی کرده‌بود.

گروه ۵+۱ که خاویر سولانا به نمایندگی از آنان قرار است در روز‌های آینده بسته مشوق‌های جدید را در تهران تحویل مقامات ایران بدهد، امیدوارند که مناقشه هسته‌ای ایران از طریق دیپلماتیک حل و فصل شود.

جرج بوش که هم‌اینک در آخرین سفر اروپایی خود پیش از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش به‌سر می‌برد گزینه احتمال حمله نظامی به ایران را همچنان گزینه‌ای مطرح، اعلام نموده‌است.

آمریکا و کشورهای غربی برنامه هسته‌ای ایران را نگران‌کننده دانسته و احتمال ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای از سوی ایران را می‌دهند. ایران بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تأکید دارد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)