تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

مصاحبه ثمره هاشمی با تلویزیون هلند

شبکه دوم تلویزیون هلند در گفتگو با مجتبی ثمره هاشمی، مشاور ارشد محمود احمدی‌نژاد به بررسی مسائل مختلف در ارتباط با ایران از جمله مواضع غرب در مورد موضوع هسته‌ای ایران، آینده رابطه ایران و ایالات متحده و نیز تهدید اسرائیل به حمله به ایران پرداخت.

ثمره هاشمی که از دوستان نزدیک محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران است در پاسخ به سؤالی در مورد سخنان تهدیدآمیز جرج بوش علیه ایران، به برنامه «نوفا» در شبکه دوم هلند گفت: «جرج بوش همیشه این حرف را گفته‌است. فکر می‌کنم خود او هم این حرف و تهدید را جدی نمی‌گیرد.»


مجتبی ثمره هاشمی در گفتگو با شبکه دوم تلویزیون هلند

وی در پاسخ به پرسش‌هایی در مورد برنامه هسته‌ای ایران به خبرنگار «نوفا» گفت: «دین اسلام و شرع اسلامی به ما اجازه داشتن سلاح هسته‌ای را نمی‌دهد. رهبر جمهوری اسلامی هم چنین اجازه‌ای نمی‌دهد. دلیل آن هم اینست که با سلاح هسته‌ای هم بی‌گناهان کشته می‌شوند و هم باگناهان.»

وی در ادامه، سلاح هسته‌ای را سلاحی «بی‌کاربرد» توصیف کرد و برای نمونه به جنگ سرد و زرادخانه اتمی شوروی اشاره کرد.

وی سلاح هسته‌ای را سلاحی از آنِ «بی‌عقلان» نامید.

آقای ثمره هاشمی در مورد روابط ایران با اروپا گفت: «ما با شرکت‌های اروپایی ۳۰ میلیارد یورو معامله تجاری داریم. آن‌ها به خاطر فشارهای آمریکا تاکنون ده‌ها میلیارد یورو ضرر کرده‌اند. آن‌ها به طور خصوصی به ما می‌گویند که ما را از تجارت محروم نکنید. ما را در لیست سیاه خود قرار ندهید. ولی آن‌ها تحت فشار آمریکا هستنند و تنها زبان زور را می‌فهمند. لسان بوش لسان زور است.»

او در ادامه از آمادگی تقویت روابط ایران و آمریکا خبر داد و شرایط آن را «اصلاح رفتار دولتمردان آمریکایی، به‌رسمیت شناختن حقوق مردم ایران و در رأس کار نبودن خودخواهان» اظهار نمود.

مشاور ارشد رئیس جمهوری ایران افزود: «ملت ایران با ملت آمریکا دعوا ندارد، این دو ملت سال‌ها با هم دوست بوده‌اند. ملت ایران با زور و بی‌عدالتی مخالف است.»

وی در مورد تهدیدات اسرائیل به حمله به ایران گفت: «اسرائیل کوچکتر از این است که حمله کند، ولی اگر حمله کند ایران درسی به او خواهد داد که هیچوقت فراموش نکند. آن‌ها باید از جنگ ایران و عراق درس گرفته باشند.»

از سید مجتبی ثمره هاشمی به عنوان یکی از نزدیک‌ترین افراد به رئیس‌جمهور ایران و با نفوذترین چهره‌ها در ترکیب تیم محمود احمدی نژاد یاد می‌شود.

وی خواهرزاده محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس ایران است و از مناصب پیشین او می‌توان به معاونت سیاسی وزیر کشور و ریاست ستاد انتخابات کشور در دولت آقای احمدی‌نژاد، اشاره کرد.

نظرهای خوانندگان

يه سوال غير سياسي دارم. هر كسي معلوماتي در اين زمينه دارد پاسخ بدهد.
"دین اسلام و شرع اسلامی به ما اجازه داشتن سلاح هسته‌ای را نمی‌دهد. " چرااين اجازه را نمي دهد؟ به خصوص وقتي دشمنان اين سلاح را در اختيار دارند. مگر قران نفرموده:
"وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ وَ آخَرينَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْ‏ءٍ في‏ سَبيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ (60-انفال)"
ترجمه الهي قمشه اي:"و شما (اى مؤمنان) در مقام مبارزه با آن كافران خود را مهيا كنيد و تا آن حد كه بتوانيد از آذوقه و تسليحات و آلات جنگى و اسبان سوارى زين كرده براى تهديد و تخويف دشمنان خدا و دشمنان خودتان فراهم سازيد و نيز براى قوم ديگرى كه شما بر (دشمنى) آنان مطلع نيستيد (مراد منافقانند كه ظاهرا مسلم و باطنا كافر محض‏اند) و خدا بر آنها آگاه است. و آنچه در راه خدا صرف مى‏كنيد خدا تمام و كامل به شما عوض خواهد داد و هرگز به شما ستم نخواهد شد"

دوستان اگر پاسخ بدهند استفاده مي كنيم.

-- ماني جاويد ، Jun 12, 2008 در ساعت 03:26 PM

جواب ساده ی غیر سیاسی:
برادر ثمره مسلمان نیستند و مسلمان شیعه هستند. اصل رفتاریِ تقیه برای مسلمان شیعه استراتژی لازم برای سازماندهیِ جنگ با کفار است.
محجبه

-- بدون نام ، Jun 13, 2008 در ساعت 03:26 PM

Aghaye Javid, shoma hanouz nafahmidid ke in sardamdarane eslam nema chert o pert migan o hadafeshoun be khak o khoun keshidane donya hast? Bar tebghe theorie in setamgaran emame zaman vaghti zohour khahad kard ke donya be gand keshide shavad o zolm ghogha konad. Hamantor ke mibinid kareshoun o bessiar khoub anjam midan.

-- NAM ، Jun 13, 2008 در ساعت 03:26 PM

با مانی جاوید هم عقیده هستم که اسلام و مسلمین(یعنی تسلیم شدگان به اعراب) در صدد حذف غیر مسلمانان (یعنی تسلیم نشدگان به اعراب)به هر وسیله ممکن هستند. این مساله در جای جای قران امده است. ولی آقای مانی ضمن اینکه این مساله کاملا سیاسی است شما به دشمنان مفروضتان اجازه دفاع از خود را بدهید.

-- mohsen ، Jun 13, 2008 در ساعت 03:26 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)