تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزاری اجلاس کمک به افغانستان در پاریس

اجلاس بین‌المللی کمک به بازسازی افغانستان با حضور نمایندگان بیش از ۸۰ کشور و سازمان بین‌المللی امروز پنجشنبه در پاریس آغاز به‌کار کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در این اجلاس خواستار ۵۰ میلیارد دلار کمک به افغانستان برای اجرای یک برنامه توسعه پنج‌ساله شد.

کرزی خطاب به نمایندگان کشورها و نهادهای شرکت‌کننده در اجلاس پاریس گفت: آنچه امروز ما را گرد هم آورده نگرانی از سرنوشت ملتی است که از گذشته‌ای تاریک بیرون آمده است.

حامد کرزی همچنین در خصوص ابراز نگرانی نمایندگان کشورها و نهادهای اروپایی نسبت به فساد مالی در افغانستان و نحوه هزینه شدن این کمک‌ها، گفت: با وجود آنکه افغانستان به مقادیر زیادی کمک نیازمند است، نحوه دقیق هزینه شدن این کمک‌ها نیز به همان اندازه اهمیت دارد.

گزارش خبرگزاری فرانسه نیز حاکی است، ایالات متحده در این اجلاس قول ۱۰.۲ میلیارد دلار کمک را به افغانستان داد، ولی تصریح کرد که باید تلاش بیشتری برای مقابله با فساد مالی و اداری در افغانستان صورت بگیرد.

نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه نیز با اعلام دو برابر شدن کمک فرانسه به افغانستان، در زمینه ارائه کمکی ۱۰۷ میلیون یورویی (۱۶۵ میلیون دلاری) با اولویت در بخش کشاورزی و بهداشت، طی دو سال آینده تعهد کرد.

همچنین ژاپن نیز با دو برابر کردن میزان کمک خود، اعلام کرد که ۵۵۰ میلیون دلار برای کمک به افغانستان اختصاص داده است.

مقامات آمریکایی با وجود درخواست ۵۰ میلیارد دلاری افغانستان از کشورهای جهان، انتظار گرد آمدن تنها ۱۵ میلیارد دلار را در این اجلاس دارند.

در همین حال، در پایان اجلاس روز پنجشنبه، جمع کمک های تخصیص یافته به افغانستان، بالغ بر ۲۱.۴ میلیون دلار (۱۳.۹ میلیارد یورو) ارزشگذاری شد.

راه و ساختمان، نیروهای نظامی و انتظامی، آموزش و کشاورزی از بخش‌هایی هستند که افغانستان در آن‌ها نیازمند به کمک است. منتقدان معتقدند که افغانستان توانایی هزینه کردن صحیح مقادیر هنگفتی از کمک را ندارد.

دولت افغانستان برای هزینه‌های خود تا حد ۹۰ درصد وابسته به اهداکنندگان مالی بین‌المللی است. اما کمک‌کنندگان بین‌المللی نسبت به پرداخت مبالغی که پیش از این قول داده بودند تأخیر دارند. آنان، نگرانی نسبت به فساد اداری را از دلالی این تأخیر نامیده‌اند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز در این اجلاس خواستار «اقداماتی فعالانه» برای مبارزه با فساد مالی، تضمین شفافیت و رسیدن پول‌ها به نیازمندان واقعی در افغانستان شده‌است.

از سقوط حکومت طالبان به‌دست نیروهای آمریکایی و افغانی شش سال می‌گذرد. اکثریت مردم افغانستان هنوز از امکانات اولیه زیربنایی محرومند و فقر شدیدی بر این کشور حاکم است. شورش شبه نظامیان وابسته به طالبان نیز در جنوب این کشور همچنان ادامه دارد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)