تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

ریشه‌یابی تخریب سیاسی در ایران
روزنامه کارگزاران سرمقاله امروز خود را با عنوان «بیماری تخریب» به بهانه جنجالی که اخیرا در خصوص اظهارات فردی به‌نام عباس پالیزدار به راه افتاده است، به ریشه‌یابی مشی تخریب در ایران اختصاص داده است.

این روزنامه در بخش اول سرمقاله خود یکی از مهمترین دلایل رواج چنین رفتاری را در ایران «سکوت رضایتمندانه رجال و مسئولان کشور در گذشته نسبت به موارد مشابه» عنوان کرده و می‌نویسد: «پس باید این واقعیت را پذیرفت که چاله حفرشده برای دیگران هم‌اکنون صاحبان خود را به داخل می‌کشاند.»

در بخش دوم این سرمقاله با اشاره به بی‌مسئولیتی برخی مدیران و آثار و نتایج آن آمده است: «علت دیگر را می‌توان در توهم‌آفرینی برخی از متولیان امور به منظور عدم مسئولیت‌پذیری نسبت به کاستی‌ها و کسب وجهه عمومی دانست. به عنوان مثال القای وجود مافیا، دست‌های پشت‌پرده و باندهای اقتصادی به تدریج این زمینه ذهنی را برای آحاد جامعه فراهم می‌نماید که هر وقت کسی دست به افشاگری ولو صددرصد هم بی‌پایه بزند برای شنونده قابل پذیرش باشد.»

در آخرین بخش از سرمقاله امروز روزنامه کارگزاران می‌خوانیم: «نبودن گردش صحیح و منطقی اطلاعات نیز زمینه‌ساز برای ایجاد جذابیت در افشاگری‌ها به شمار می‌رود.»

تهدید اسراییل به نابودی
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «خودکشی فرزندان سامری» به تجزیه و تحلیل تهدیدات اخیر اسرایل علیه ایران پرداخته است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه با اعلام این‌که اسراییل «از فقدان استراتژی و قوه عاقله مرکزی رنج می‌برد» تهدید اخیر این رژیم علیه ایران را در سه سطح مورد بحث و بررسی قرار داده است.

رسالت در سطح اول تحلیل خود می‌نویسد که با شکست اسراییل و آمریکا در جنگ 33 روزه با لبنان دیگر اندیشه سرزمین موعود و افسانه شکست‌ناپذیری این رژیم کارکرد خود را از دست داده است و «در چنین شرایطی دشمنان ایران چگونه می‌توانند نسبت به انزوای تهران امیدوار باشند؟»

در دومین سطح از تحلیل این روزنامه با اشاره به ترس آمریکا و اسراییل از هسته‌ای شدن ایران، آمده است: «اتخاذ سیاست خارجی تهاجمی نمونه‌ای عینی از حرکت آرمان محور حکومت و ملت ما محسوب می‌شود. تاکنون،تحت تاثیر آرمانخواهی ملت ایران شاهد تعظیم و شکست بسیاری از دشمنان خود بوده‌ایم، چنانچه بسیاری از تئوری پردازان غرب از لزوم شناسایی ایران قدرتمند و زندگی در کنار آن سخن می‌گویند.»

در آخرین بخش از این تحلیل همچنین می‌خوانیم که در تهدید اخیر اسراییل علیه ایران « بقای حداقلی اسرائیل در برابر تهران به چشم می‌خورد.»

روزنامه رسالت در پایان می‌نویسد: «بهترین دغدغه‌ای که در این خصوص می‌تواند راهگشای تل آویو باشد، همان انتحار یا خودکشی صهیونیسم در برابر دیدگان ایران است. نه تنها ایران از خودکشی فرزندان سامری استقبال می‌کند، بلکه حاضر است ابزارهای تئوری و عملی این خودکشی را در اختیار تل آویو قرار دهد!»


انتقاد از واردات بی‌رویه کالا


روزنامه سرمایه در سرمقاله امروز خود با عنوان «نقض عهد رئیس‌جمهوری» به قلم سعید لیلاز به موضوع واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی و صنعتی از سوی دولت نهم پرداخته است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه می‌نویسد که افزایش 68 درصدی واردات مواد کشاورزی فقط در دو سال، آن هم پیش از آن‌که مسائل و بهانه‌هایی چون خشکسالی و ... اتفاق افتاده باشد معنایی ندارد جز آن‌که عملاً دولت با پول نفت ملت ایران به جنگ کشاورزان ایرانی رفته است.

روزنامه سرمایه با اغراق دانستن آثار زیانبار خشکسالی در ایران که از سوی برخی از طرفداران دولت به آن دامن زده می‌شود، می‌نویسد: «خشکسالی اگر اثری هم داشته باشد قاعدتاً باید اثر خود را بر افزایش واردات محصولات استراتژیک مانند گندم، حبوبات، سایر غلات و برنج نشان دهد اما در سال 1386 که هنوز خشکسالی در کار نبود این واردات میوه بود که به حدود 600 هزار تن عمدتاً شامل میوه های لوکس و گران قیمت رسید.»

در بخش دیگری از سرمقاله این روزنامه همچنین با انتقاد از واردات خودروهای لوکس می‌خوانیم: «امسال واردات خودروهای لوکس نسبت به مدت مشابه پارسال دوبرابر شده و با ادامه این روند امسال فقط برای واردات خودروی سواری و میوه خارجی بین سه تا چهار میلیارد دلار خواهیم پرداخت که هیچ اثری نه بر کنترل نرخ تورم، نه فقرزدایی، نه مبارزه با فساد، نه عدالت گستری و... نخواهد داشت.»

روزنامه سرمایه در پایان سرمقاله خود می‌نویسد: «در این حال بازکردن بیش از پیش درهای گمرکی کشور به سوی واردات هرچه بیشتر، نه فقط نقض عهد ریاست محترم جمهوری برای افزایش حمایت از تولیدات داخلی به شمار می‌آید بلکه اثرات پایدار و جبران ناپذیری هم بر روند اشتغال، سرمایه‌گذاری و حتی افزایش قیمت‌ها در سال‌های آینده برجا خواهد گذاشت.»

ارائه راه‌کار برای کنترل تورم و گرانی‌ها
روزنامه کیهان سرمقاله امروز خود را با عنوان «سد نظارت در برابر سونامی تورم» به موضوع گرانی‌ها و تورم در ایران اختصاص داده است.

روزنامه کیهان با رد نظریه اقتصاددانان در خصوص عوامل گرانی‌ها در ایران می‌نویسد: «هرچند تجربه اقتصاد ایران حاکی از آن است که افزایش حجم نقدینگی بدون افزایش تولید ناخالص ملی پدیده‌ای تورم‌زاست اما خلاصه کردن حکایت تورم در معادلات صرفا اقتصادی، همان راه اشتباهی است که سال‌ها اقتصاددانان کلاسیک و نئوکلاسیک در برابر ساختارهای اقتصادی جوامع ترسیم کرده‌اند.»

این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود با انتقاد از بخش‌های دیگری از نظرات اقتصاددانان در بیان ریشه‌های گرانی در ایران، می‌آورد: «انتشار توهم کاهش عرضه برخی اقلام مورد نیاز زندگی روزمره مانند برنج و قند و شکر و چای از یک سو و ریشه‌دار بودن فرهنگ مصرفی در جامعه ایرانی از سوی دیگر باعث شده است تا هجوم خریداران برای خرید و انباشت مازاد بر نیاز اقلام مصرفی، رفتارهای اقتصادی را خارج از استانداردهای متعارف قرار دهد.»

سرمقاله‌نویس کیهان در پایان برای کاهش تورم و گرانی در ایران به مسئولان دولت نهم چنین پیشنهاد می‌کند: «اگر امروز ارکان دولت اصول‌گرا مبارزه ای قاطع، پیگیر و فراگیر را با مترفانی که شلیک به مایحتاج روزمره مردم را در دستور کار دارند نیاغازد و دست سوداگردان و محتکران و ویژه خواران را از بازار مواد غذایی قطع ننماید، بی تردید سیل نقدینگی احتکارطلبی که به سمت این بازار به حرکت افتاده است بنیاد معیشت جامعه را بر خواهد کند.»

این روزنامه همچنین می‌‌نویسد: «دولت اصولگرا نباید در دام فریب نسخه های نئولیبرال‌های باورمند به اجماع واشنگتنی که مکرراً بر عدم دخالت دولت در بازار و واسپاری بازار به دست نامرئی عرضه و تقاضا تاکید می‌نمایند، گرفتار آمده و لازم است قاطعانه دست‌های توطئه‌گری را که در حال برهم زدن نظم بازار هستند قطع نماید.»

نظرهای خوانندگان

روزنامه رسالت :. نه تنها ایران از خودکشی فرزندان سامری استقبال می‌کند، بلکه حاضر است ابزارهای تئوری و عملی این خودکشی را در اختیار تل آویو قرار دهد!».
بیسوادهای نادان و نااگاه ، شما یهودیان را فرزندان سامری میخوانید ؟!. از کجا و از چه منبعی به این کشف نائل امده اید ؟!. در قرانتان که این را ننوشته ، پیامبر و جانشینان او هم که از اینجور حدائث از خود بجای نگذارده اند ، در هیچ منبع و ماخذ یهودی و مسیحی و لاتین و عرب و تفحصات باستانشناسی و انسان شناسی و تاریخ فرهنگهای جوامع نیز که در این باره چیزی نه بدست امده و نه یافت شده !. ایا بیان اینگونه بیهودگیها از جانب اندسته از شما مسلمانان الوده فکر ضد یهود و منفور جهانیان که روح هیتلر جهنمی در نفس عماره نان شعله ور است و معلوم نیست که خود ریشه تان عرب است ؟ ، ترک است ؟ و یا از تاتار و مغول و با کمال پر روئی هم به هر کجا که میروید خود را ایرانی جا میزنید باعث نمیشود که ان یک چارک ابروئی را هم که بقیه ایرانیان مسلمان وطن دوست برای این مملکت فراهم اورده و حفظ کرده اند بباد رود ؟!.
اسرائیلیها قوم خاوند یکتایند و صاحب کتاب تورات و در دین انان « خودکشی » مکروه دانسته شده و انجام ان از گناهان کبیره محسوب میشود ! و انان هرگز بر خلاف فرامین خداوند و موسی کلیم الله و تورات رفتار نخواهند کرد !! اما شما که شهید پروری و شهادت و خودکشیهای انفجاری و انواع دیگر انان برایتان مستحب و واجب خوانده شده ، اگر بدنبال وسیله تازه ئی میگردید که ابتکاری جدید و علمی را هم در انتحارهایتان به جهانیان نشان دهید ، اسرائیلیها خوشحال میشوند که راه رسیدن به لابراتوارهای ازمایشات بر روی موشها را نشانتان داده و شما را در اختیار مسؤلان مربوطه قرار دهند تا به ارزوهایتان نائل اگردید !!.
داوید

-- داوید ، Jun 13, 2008 در ساعت 05:59 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)